23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Concept-context ook voor vmbo-t
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Realisatie kindcentrum
3 H/V, kiezen voor een profiel
De Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) streeft ernaar het eerste aanspreekpunt te zijn bij grensverleggend zakendoen binnen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
1. 3 Indien iemand een andere leer verkondigt en zich niet voegt naar de gezonde woorden van onze Here Jezus Christus*... * = de woorden die de Here Jezus.
VTB Technasium Vakcollege
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
Kunstlicht door: Koert Ringelenberg
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Informatieavond dinsdag 13 november 2012
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1. Levensbeschouwing en communicatie
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.

Voorlichtingsavond: maandag 20 januari Open Huis: 25 januari Hartelijk welkom!
Community Kies Kleur in Groen 21 april 2009 Cocky Booy VHTO Landelijk expertisebureau meisjes|vrouwen en bèta|techniek
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
De gezonde school en genotmiddelen
Kunstonderwijs in de spiegel
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
(LoopbaanOriëntatie en -Begeleiding)
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
3 H/V, kiezen voor een profiel
aangename ont - moeting
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Even voorstellen : Groep 3b
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Cultuurprofieldoelen;
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
ZijActief Koningslust
Voorlichtingsavond: donderdag 15 januari (Klaverstraat) Open Huis: donderdag 22 januari ( Goudsbloemlaan) zaterdag 24 januari (Klaverstraat) Hartelijk.
OUDERINFORMATIEAVOND
Van vmbo-2 naar vmbo-3 en de mogelijkheden na het vmbo
45 levenslessen Klikken voor vervolg Muziek: snowdream.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Een praktijkvoorbeeld: ontwerppracticum cultuuronderwijs Fianne Konings Docent Kunst en Educatie Master Kunsteducatie ArtEZ.
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ICC Module Cultuur in de Spiegel Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Melanchthon De Blesewic
Programmeren met kinderen
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Transcript van de presentatie:

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Cultuur in de Spiegel in de praktijk Eelco van Es (RUG, Cultuur en Cognitie)RUG, Cultuur en Cognitie Astrid Rass (SLO, Artez)Artez

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 I  Waar zijn we aan begonnen?  Met wie precies?  Wat zijn de verwachte uitkomsten?  Wat zijn de mogelijkheden?  Wat de problemen?  Praktijk (Astrid Rass)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Hoe begonnenHoe begonnen?  In antwoord op welke vraag?  Met welk gereedschap? Wetenschap Een theorie van cultuur(onderwijs)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Met wie? Onderzoekers RUG Leerplankundigen SLO 14 Pilootscholen Groningen en Rotterdam Financiёle partners

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Verwachte uitkomsten  Publicaties Proefschriften Leerplankader CiS in de PraktijkLeerplankader CiS in de Praktijk (maart 2014) Best Practices  Welke perspectieven voor het onderwijs (uitvoering) voor culturele instellingen (aanbod) voor de overheden (beleid)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Mogelijkheden  Samenwerking  Ruimte  Herkenning

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Problemen  Aansluiting theorie en praktijk Tijdgebrek Cultuurwetenschap en Cultuuronderwijs Waarheid en waarde Beschouwen, ‘willen’, en handelen

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Wat is cultuuronderwijs?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Een cultuurtheorie: wat kan het onderwijs ermee? Definities: Cultuur is een voortdurend proces. Het is alles wat mensen maken en doen. Het is de manier waarop mensen betekenis geven aan de omgeving (cultuur in brede zin) Cultureel bewustzijn is de manier waarop mensen reflecteren op hun eigen en andermans cultuur (cultuur in beperkte zin). cultuuronderwijs

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Een cultuurtheorie: wat kan het onderwijs ermee? Onderwerp Vaardigheden Media

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Een cultuurtheorie: wat kan het onderwijs ermee? Onderwerp Vaardigheden Media

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Wat is cultuuronderwijs?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Voorbeelden van zicht op cultuuronderwijs: 1.N.H. Werkman College 'Cultuurtechnasium'Cultuurtechnasium 2.Zernike College leerlijn cultuuronderwijsleerlijn cultuuronderwijs

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 'Wij willen als cultuurprofielschool ook binnen het Technasium ruimte maken om het cultureel bewustzijn te ontwikkelen.' N.H. Werkman College

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Ontwerp voor klas 3 en 4 Havo Vwo Technasium 2. Opdracht: ontwerpeisen opdrachtgever 3. Aanvullende ontwerpeisen van 'Cultuurtechnasium' N.H. Werkman College Brug

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Ontwikkeling in cultureel bewustzijn Betekenis brug voor mensen, nieuwe en oude technieken, brug voor Groningen, wachten voor de brug, typeren van de stad Groningen (studentenstad, historie), Gerrit Krol alfa en bèta, etc.. N.H. Werkman College

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Zernike College Groningen CiS pilotschool (2008 – 2012) Zernike ‘Cultuur als proces’ (2013 – 2015 (evt. 2017)) 6 locaties (alle niveaus), ambassadeurs, visiekader voor een leerlijn cultuuronderwijs. Voorbeeld 2

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 'Wij willen naast de bestaande kunstvaklijnen ook lijn aanbrengen in onderwerpen. Wij willen preciezer en systematischer nadenken waarover we onze leerlingen bewust willen maken en in welke opbouw wij dat zien.' Zernike College

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Zernike College - 'Ontmoeten' 19 Hoe kun je een themalijn ontwikkelen van jaar met de vakken beeldend, literatuur, filosofie, muziek en drama over Ontmoeten (die aansluit bij de leerling)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Speel-ontmoetingen

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Overzeese ontmoetingen 21 Robinson Crusoe Floortje Dessing

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Macht ontmoetingen The Table of Power van Jacqueline Hassink (2009)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Ontmoetingen in het nachtleven Le Grande Belleza (2013)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Intense ontmoetingen Marina Abramović e Ulay - MoMA 2010

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Waarde van ontmoeten 25 Wij bestaan alleen voor zover wij samenhangen met anderen (Joseph Conrad) 'Wij bestaan alleen voor zover wij samenhangen met anderen' (Joseph Conrad, 1857 – 1924)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 De Zernike leerling i.r.t. 'Ontmoeten' 26 Wat kennen en weten de leerlingen:  Het woord 'ontmoeten': soms volledige weerstand soms direct aan de slag.  OB (vmbo): knuffel, omhelzen, gillen, zwaaien, buiten school op straat afspreken  BB (havo vwo): weinig gebaar, taal, ingetogen.  OB: Meisje oordelen op uiterlijk, jongen ontmoeten elkaar via via.  Leerlingen 'ontmoeten' elkaar al 's ochtends bij het opstaan via social media.  Scenes spelen over ontmoeten (ziek meisje ontmoet Beyonce en Poetin op de Krim).  Vriendschappen ontstaan via social media  Tv programma's (Boer zoekt vrouw, Hello Goodbye,

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 De Zernike leerling i.r.t. 'Ontmoeten' 27 Wat kennen en weten de leerlingen:  Het woord 'ontmoeten': soms volledige weerstand soms direct aan de slag.  OB (vmbo): knuffel, omhelzen, gillen, zwaaien, buiten school op straat afspreken  BB (havo vwo): weinig gebaar, taal, ingetogen.  OB: Meisje oordelen op uiterlijk, jongen ontmoeten elkaar via via.  Leerlingen 'ontmoeten' elkaar al 's ochtends bij het opstaan via social media.  Scenes spelen over ontmoeten (ziek meisje ontmoet Beyonce en Poetin op de Krim).  Vriendschappen ontstaan via social media  Tv programma's (Boer zoekt vrouw, Hello Goodbye,

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 De Zernike leerling i.r.t. 'Ontmoeten' 28 Wat kennen en weten de leerlingen:  Het woord 'ontmoeten': soms volledige weerstand soms direct aan de slag.  OB (vmbo): knuffel, omhelzen, gillen, zwaaien, buiten school op straat afspreken  BB (havo vwo): weinig gebaar, taal, ingetogen.  OB: Meisje oordelen op uiterlijk, jongen ontmoeten elkaar via via.  Leerlingen 'ontmoeten' elkaar al 's ochtends bij het opstaan via social media.  Scenes spelen over ontmoeten (ziek meisje ontmoet Beyonce en Poetin op de Krim).  Vriendschappen ontstaan via social media  Tv programma's (Boer zoekt vrouw, Hello Goodbye,

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 De Zernike leerling i.r.t. 'Ontmoeten' 29 Wat kennen en weten de leerlingen:  Het woord 'ontmoeten': soms volledige weerstand soms direct aan de slag.  OB (vmbo): knuffel, omhelzen, gillen, zwaaien, buiten school op straat afspreken  BB (havo vwo): weinig gebaar, taal, ingetogen.  OB: Meisje oordelen op uiterlijk, jongen ontmoeten elkaar via via.  Leerlingen 'ontmoeten' elkaar al 's ochtends bij het opstaan via social media.  Scenes spelen over ontmoeten (ziek meisje ontmoet Beyonce en Poetin op de Krim).  Vriendschappen ontstaan via social media  Tv programma's (Boer zoekt vrouw, Hello Goodbye,

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Zernike College - 'Ontmoeten' 30 begroeten, vergaderen, overleggen, bezoeken, café, concert, elkaar treffen, hangplekken, dating-sites, conferenties, bankje in het park, verhalen over ontmoeten, eerst ontmoeting, muziek bij bezoek, handenschudden, begroetingsritueel, ontmoeten in de kunst, zich laten kennen, gezinsontmoetingen, ontmoeten logeren, kennismaken, begroetingswoorden, 'When Saliemet Harry, begroetingsmuziek, schoolplein, fietsenhok, spelen, herbergmuziek, G7-Top, waarom begroet je?, ontmoeten vanuit geloof, kerkdienst, verhalen of gedichten over ontmoeten, staatsbezoek, afscheid, ontmoetingsplek, sportbegroeting, bezoektijd, telefoon opnemen, niet kunnen ontmoeten, eerste indruk

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Zernike College De leerling als vertrekpunt voor een leerlijn Wat 'weten' onze leerlingen al van ontmoeten? Belevingswereld van de Zernike leerling Profielen (Dorsten, Ekster en Copini) 2 Wat vinden we dat ze zouden moeten weten over ontmoeten?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Onderzoek:  Waarnemen - Hoe voelt ontmoeten, wat zien we, wat ruiken we, wat ruikt jij en wat hoor je als je iemand ontmoet?  Verbeelden - Wat doen we als we iemand ontmoeten? Welke manieren kennen we? Op welke manier ontmoet jij mensen?  Conceptualiseren - Welke waarde hechten wij of hecht jij aan ontmoeten? Ken je verhalen over ontmoeten?  Analyseren - Welke patronen herken je in ontmoeten? Is elke ontmoeting een ontmoeting? Zernike College 1 – Wat weet onze leerling van 'ontmoeten' ? 32 Vaardigheden ontwikkeling 4-18 jaar (Dorsten, Ekster en Copini)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Zernike College 2 – Wat vinden we dat de leerling moet weten? 33  Ontmoetingsvormen in de politiek.  Uitproberen van ontmoetingsrituelen.  Begroeten in verschillende talen.  Ontwerpen van ontmoetingsplekken.  Ontmoeting in de Middeleeuwen.  Verschil tussen een live en virtueel.  Ontmoetingen in de kunsten/film. 

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur Eerste oefening: Een lange-thema leerlijn die leerling en onderwerp gestuurd is!

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Een cultuurtheorie  Biedt een analytische insteek op cultuuronderwijs.  Vergt tijd om te kunnen begrijpen en gebruiken!  Biedt geen kant en klaar pakket en geen stappenplan, maar wel een denkkader met gemeenschappelijk begrippenkader. Het zet je aan tot denken:  Waar moet je cultuuronderwijs overgaan?  Welke vaardigheden?  Welke media?  En hoe past dit alles bij de leerling die je dit jaar in deze klas voor je hebt?  Wat is de samenhang (OVM en leerling)?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Een cultuur theorie  Biedt een analytische insteek op cultuuronderwijs en dat is soms lastig.  Vergt tijd om te kunnen begrijpen!  Het biedt geen kant en klaar pakket en geen stappenplan, maar wel een denkkader met gemeenschappelijke begrippenkader. Het zet je aan tot denken:  Waar moet je cultuuronderwijs overgaan?  Welke vaardigheden?  Welke media?  En hoe past dit alles bij de leerling die je dit jaar in deze klas voor je hebt?  Wat is de samenhang (OVM en leerling)? De cultuurtheorie van Cultuur in de Spiegel biedt een analytisch fundament voor cultuuronderwijs! (en dus geen visie)

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Ontmoeting Drie dagen lang loopt het spoor, doorgaan. Laat handen van vermoeide reizigers even wuiven naar vergeelde plaatjes, doorgaan. Treinrails komen samen, glimmen fel oranje. Slingeren, wenden, wisselen, geen terugkeren. Passagiers groepen drommen, verspreken zich in volle talen, lezen allen de krant van Babel. Stations worden open monden van verbazing, daken verdwijnen, deze wereld wordt van glas. Sacrale blauwen versmelten met grond, dalen naar benden engelenveren, metalen schubben. Daar sta je dan: oog in oog met het beest, zijn naam is Ontmoeting, ook wel Doorgaan. Sieger Geertsma (oud leerling van het Zernike)