INTERNATIONALISERING een aantal vaststellingen en uitdagingen : toenemende internationale context : – de wereld van de jongeren is zeer groot geworden.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Advertisements

Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
RWW unit 6 Passive-de lijdende vorm Vergelijk deze zinnen:
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
User Centred Development
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Ik als docent Als leerling op school Als docent die mij inspireerde Als de docent die ik wou zijn Als de docent die ik niet wil zijn Wat mij het leukste.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Monday, 20 April 2015 maandag 20 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/005]/ Subvaardigheid schrijven Thema: One-Act Play “The Queue” can-do : kan een publiek toespreken,
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Deltion College Engels C1 Lezen [Edu/002]/ subvaardigheid schrijven thema: Hwaet! (Old) English literature can-do: kan snel belangrijke detailinformatie.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
The Future Hoe spreek je over toekomstige activiteiten in het Engels?
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Wisselen?
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Present simple Grammar.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Grammar in a Nutshell Skills 1.
Video and Radio NU Engels unit 5.1.
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

INTERNATIONALISERING een aantal vaststellingen en uitdagingen : toenemende internationale context : – de wereld van de jongeren is zeer groot geworden – sociale media, internet …zorgen ervoor dat afstand geen belemmering meer vormt voor contact "vaardigheidskloof" : – enerzijds bijna zes miljoen werkloze jongeren in de EU; Spanje en Griekenland kennen een jeugdwerkloosheid boven de 50 %. – anderzijds zijn er meer dan twee miljoen vacatures, en een derde van de werkgevers meldt problemen te hebben met het vinden van geschikt personeel gebrek aan wederzijds begrip en respect – onbekend is onbemind – we begrijpen elkaar niet meer

scholen zijn geen eilanden, maar maken deel uit van onze samenleving. het onderwijs en de scholen moeten ingaan op die maatschappelijke uitdagingen van vandaag via internationalisering kunnen we kinderen en jongeren kennis laten maken met die grote wereld en bieden de scholen hen op die manier meer toekomstkansen. INTERNATIONALISERING

En het GO ? – heel weinig GO scholen nemen deel – het zijn steeds dezelfde scholen die deelnemen Oorzaken ? Meerwaarde ? Financieel Veel extra werk Geen tijd

INTERNATIONALISERING LATEN WE ERAAN BEGINNEN Hoe vind je partners ? bestaande contacten gebruiken databank etwinning Mogelijke projecten : Aanknopingspunten met W.O. Een concrete problematiek of situatie op school De aanwezigheid van een leerling uit ander land Groote Oorlog Wielersport Voeding in verschillende landen Kinderspelen in andere landen Veiligheid rond de school Dieren op school Hoe ziet onze school eruit ? Hoe verloopt een dag op school ? Anderstaligen in de school

INTERNATIONALISERING Enkele oproepen : We are looking for two partners. We are a primary school in Marsum ( The Netherlands) and we are looking for two partners. Our pupils are from 4 till 12 years old. In our school there are seven teachers and we all want to join the same project. The youngest pupils want to tell you about our school, the playground and our village. The elder children want to write, and talk to you about our village, the nearest town and our province. There is a lot to tell about the province Friesland. We are looking for a school in England, Denmark, Sweden, Belgium, Spain, Ireland or Wales. In october/ november we try to invite teachers ( in an Erasmus+ project ) to come to Leeuwarden to get to know eachother. If you are interested in working with our school, please sent me a message. Greetings from The Netherlands, Gellie Looking for a Erasmus plus partners....Project : School and family Hello!!.. I am Ivaylo from Burgas,Bulgaria.. Me and my friends from Romania are looking for a partner for a new Erasmus project..This project aims at strengthening the partnership between two main providers of education: school and family. These two institutions are the main components in the lives of students.... Please write me.. my is Looking for partners Italy, Finland, Netherland, Belgium and Iceland Special needs teachers in an institution that welcomes young people, aged 6 to 14, with a handicap ( intellectual disabilities and psychological disorders ). My collegues and I are looking for observational schools in Italy, Finland, Netherlands, Belgium and Iceland (in an Erasmus+ project ). We are interested in sharing teacher experiences and create any project that would involve children ( s, letters, … to share our cultures).

INTERNATIONALISERING Cultural exchange through usual words Hello, I invite you to the project CULTURAL EXCHANGE THROUGH USUAL WORDS. It is a very easy project and no time consuming, but the final effect will be nice. I made it in French this year with my colleagues… The idea of the project is to prepare pictures in as many languages as possible. Then we make a display of pictures with descriptions in various languages in our schools. We only have to ask our pupils to take picture about a theme : food, tradition, paint, every cultural theme you think about; and name them in THEIR OWN LANGAGE, one picture, one word WITH CAPITAL LETTERS. We also make a word book with as many languages as possible. If you wish to take part in the project just add me to the contact list and then I will be able to send you the invitation to the project. ECOLE MATERNELLE HILAIRE DUNAND, Irigny, Frankrijk Looking for partners for celtic fairy tales Hello, My name is Laurence Le Coeur. I am a teacher in a French school, “école Arzmael”, near Brest, with 280 pupils between 3 and 11 years old, and 14 teachers. You can see our website on internet (Arzmael). My own pupils are 7 and 8 years old. We are looking for partners to start a project in September 2014 (for one school year). We want to produce "fairy tales", based on our celtic culture, and maybe yours, in pairs. We want to use eTwinning, and skype to communicate, used by teachers and pupils, and to work on ICT too at school. The final story will be a "film" on youtube for example, in French and in English (with drawings made by pupils, and with their voices too). We completed an erasmus+ application to have english training for 2 teachers, so our planning is made (let me know if you want to see the document). Would you like to work with us on this project ? Thank you Good bye Laurence Le Coeur

INTERNATIONALISERING Oproep uit Finland We are planning and wish to coordinate a new Erasmus+ project in our school and we are looking for partners. Our theme will be "Learning maths by playing". Our aim is to find motivating, fresh and new ways of teaching and learning maths by playing and integrating maths to arts, handicrafts, physical education,music and IT. Looking for partners Erasmus + Hello, We are a school of 14 classes (from 3 to 11 years) situated in the center of France (near Vichy). We look for a partnership with schools: Germany, Italy, Spain, Finland, Belgium, England, Luxembourg, Norway for a project around the gastronomy and the traditional parties(holidays). Cordially.

INTERNATIONALISERING Projectaanvraag 2014 GO Basisschool de Polyglot, Spiere-Helkijn Places of history Twee schooljaren Basisscholen uit Noorwegen, Spanje, Turkije, Hongarije, Nederland en België Gedurende de geschiedenis hebben een aantal periodes en gebeurtenissen het uitzicht van Europa bepaald. Elke deelnemende school brengt zo’n mijlpaal onder de aandacht. – Turkije - begin van het christendom – Spanje - christelijke, joodse en arabische cultuur – Noorwegen - de Vikings – Nederland - de Gouden Eeuw – Hongarije - revoluties in Europa – België - de Groote Oorlog Het thema kan aan bod komen in diverse lessen ; alle communicatie gebeurt via ICT, maar er zijn ook fysieke ontmoetingen voorzien. Elk land is ook éénmaal gastland voor de anderen.

CONCLUSIE Als het GO overtuigd is van het belang van internationalisering voor de volwassenen van de toekomst Als het GO de internationale boot niet wil missen Dan moeten we zoveel mogelijk scholen stimuleren om hieraan deel te nemen. Er is evenwel meer nodig dan een vermelding in publicaties en op de website of het geven van een toelichting op een ontmoetingsdag …. Het GO zal meer moeten investeren in het concreet begeleiden van directies en scholen bij hun eerste internationale stappen. Dit betekent – SCHOLEN INFORMEREN – ZOEKEN VAN PARTNERS – OPZETTEN VAN PROJECTEN – OPMAKEN DOSSIERS – BEGELEIDEN VAN DE SCHOLEN – CONTACTEN MET EUROPESE INSTELLINGEN – SEMINARIES EN TRAINING VOLGEN TEN BEHOEVE VAN DE SCHOLEN

OPROEP Zie je hier iets in voor je scholen ? Wil je mee aan de internationale kar trekken ? - geef dan een signaal aan het GO en aan je scholengroep - overtuig je directies dat dit een nieuwe manier van leren is - Laten we creatief zijn en oplossingen zoeken met een win win situatie als gevolg – Onvergetelijk voor de kinderen en jongeren – Leerrijk voor leerkrachten en directies – Positief voor het imago van de school en het GO!