Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO
Programma Voorwoord Clickspaan: situering en doelstellingen De resultaten van het onderzoek Debat ‘Jong in Kortrijk’ Receptie
Clickspaan: situering en doelstellingen
Situering en doelstellingen Website + interviews met sleutelfiguren Babbelbox: Student Welcome Concert Woutergroep Enquête Doel
Clickspaan: onderzoeksresultaten
Identificatiegegevens 473 respondenten 49 % vrouwen / 51% mannen 98% Belgische nationaliteit / 2% niet Belg Gemiddelde leeftijd 19 jaar 97% studenten
Identificatiegegevens Woonplaats van de respondenten
Identificatiegegevens Opleidingsniveau van de respondenten
Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg 63 % kent het aanbod niet Respondenten uit Kortrijk Centrum en/of Groot Kortrijk beter op de hoogte Meer vrouwen dan mannen kennen het aanbod
Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg Een voorstelling in de Kortrijkse Schouwburg: betaalbaar?
Cultuur in Kortrijk De Kortrijkse Schouwburg Wat geldt voor jongeren die op de hoogte zijn van het aanbod van De Kortrijkse Schouwburg: betaalbaarheid: ongeveer zelfde percentages als vorige grafiek 17% voelt zich voor sommige zaken of helemaal niet aangesproken 44,6% vindt het programma te weinig afgestemd op jongeren
Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen We vroegen de respondenten welke organisaties voor hen gekend zijn De Kreun en Buda zijn best gekend: Ieder 46% Gevolgd door Antigone: 35% Humorologie 21% Vetex: 13% Unie der Zorgelozen: 10%
Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen 30% kent geen van de vermelde organisaties of evenementen Kennis is sterk afhankelijk van woonplaats. Bij jongeren uit Kortrijk Centrum en/of Groot Kortrijk: algemeen (veel) beter gekend dan overige respondenten Vrouwen kennen meer dan mannen de vermelde organisaties en/of evenementen 20% van de vrouwen t.g.o. 40% van de mannen kent geen enkele Kortrijkse organisatie
Cultuur in Kortrijk Andere culturele organisaties/evenementen Deelname aan activiteiten van vermelde organisaties 70% neemt nooit deel 14% neemt soms deel aan activiteiten van Buda, gevolgd door De Kreun (11%) en Antigone (9%). Rest: < 5% Woonplaatsgebonden: Hoe dichter bij het centrum, hoe groter de deelname Gender: grotere deelname bij vrouwen (uitzondering: De Kreun met 12% mannen t.g.o. 9% vrouwen)
Uitgaan in Kortrijk in het weekend 44% ervaart een gebrek aan uitgaansmogelijkheden Wat mist deze groep jongeren? goede fuifzalen (16%) goede cafés (18%) goede dancings (23%)
Eten in Kortrijk 77% is tevreden over het aantal restaurants/eetgelegenheden 76% vindt het aanbod zeer (8,4%) of redelijk duur (67,6%)
Shoppen in Kortrijk Minder dan de helft vindt shoppen in Kortrijk een aanrader (46%) Vooral vrouwen vinden minder hun gading (slechts 40% t.g.o. 53% mannen) Waarom shoppen in een andere stad? Ruimer aanbod (75%) Betere collecties (24%) Goedkoper (22%) Mannen gaan voor goedkoper, vrouwen kiezen vaker voor een ruimer aanbod
Hobbyclubs, Sportclubs en verenigingen in Kortrijk Deelname Sportclub (33%) Vereniging (23%) Hobbyclub (4%) Bewoners van Groot Kortrijk zijn meer lid van club of vereniging dan die van Kortrijk Centrum of die buiten Kortrijk Minder vrouwen als lid, dan mannen 48% is geen lid van club of vereniging!
Voldoende aanbod van Sportclubs in Kortrijk?
Voldoende aanbod van Hobbyclubs in Kortrijk?
Voldoende aanbod van Verenigingen in Kortrijk
Problemen i.v.m. huidig aanbod van sport-, hobbyclubs en verenigingen? Te duur (5,8%) Niet vernieuwend genoeg (8,2%) Niet afgestemd op jongeren (9,2%)
De jonge kunstenaar in Kortrijk 76% doet niet actief aan kunst
De jonge kunstenaar in Kortrijk Welke tekorten? Zalen/lokalen (21,2%) Materiaal (26,5%) Kans om naar buiten te komen (20,4%) 36,8% van de kunstenaars is aangesloten bij een organisatie. Zij melden vooral een tekort aan lokalen en materiaal. 63,2% is niet aangesloten en mist vooral de kans om naar buiten te komen. Wie een lokaal MOET huren, vindt dit redelijk duur (63%) tot zeer duur (23%).
Werken in Kortrijk Voorkeur plaats van werk? 30% van bewoners Kortrijk Centrum geeft voorkeur aan andere stad!
Ondernemen in Kortrijk 21% wil ooit als zelfstandige aan de slag 21% verkiest hierbij Kortrijk Centrum, 28% een randgemeente en 50% een andere stad Het is duidelijk dat wie van plan is zelfstandig te werken de voorkeur geeft aan de plaats waar hij/zij woont Prijs handelspanden Geen idee: 60% Duurder dan elders: 28% Geen verschil met elders: 10% Goedkoper dan elders: 2%
Clickspaan: Debat ‘Jong in Kortrijk’
Clickspaan: Bedankt! Bedankt aan iedereen die zijn medewerking verleende aan dit project!