Kinderen over geweld Aandachtspunten voor het perspectief van kinderen in de uitwerking van indicatoren voor het recht op bescherming tegen geweld. Dr.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ronde (muziek, TV & Showbizzzz)
Advertisements

Geweld gemeld en geteld
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Op zoek naar de ware Over de zoektocht naar een christelijke partner
Edushock leerfestival
Op zoek naar de ware This material is freely provided to help you build your own Power Point presentation to meet the needs of your group. 1 Based on eBook:
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Jongeren, internet en seksualiteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Leiderschap en HR Meerkat Relatiedag 2010.
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Schaamte Zelfbeeld en Agressie
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Psalm 25.
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Conflicten en onderhandelingen
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Opvoeden van drukke kinderen
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Welkom op onze thema-avond
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Gebiedende wijs 1.Cross Victoria Street. 2.Sit still, please. 3.Read the article on this page. 4.Watch out! Als je tegen iemand wilt zeggen dat hij/zij.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Watervogels herkennen
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
Jij hebt ook wat te vertellen!
Informatie avond groep 8A
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Herman Baartman1.  Samenhang  Onderscheid  huiselijk geweld en kindermishandeling  kindermishandeling en seksueel misbruik 2Herman Baartman.
CGG Suïcidepreventiewerking Nike Baeten & Jente Vandeburie
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les
ZijActief Koningslust
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Evidence-Based Medicine
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Welkom op onze ouderochtend
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Welkom op onze thema-avond
Transcript van de presentatie:

Kinderen over geweld Aandachtspunten voor het perspectief van kinderen in de uitwerking van indicatoren voor het recht op bescherming tegen geweld. Dr. An Piessens, directeur Kind & Samenleving

2

Indicatoren en kinderen Veranderingen in kijk op indicatoren over het leven van kinderen Meer focus op subjectieve perceptie van kinderen Het kind als eenheid Naast ‘overleven’ ook aandacht voor positieve indicatoren … (Ben-Arieh, 2009) Perspectief van kinderen op constructie van indicatoren 3

Perspectief van kinderen Kinderen over geweld Wat beschermt kinderen tegen geweld? 4 © Diego Franssens voor K&S

Perspectieven van kinderen Dagelijks leven ~ leefwereld ~ beleefde en geleefde realiteit 5 Jonge mantelzorgers?

Perspectieven van kinderen 6 © Kind & Samenleving

Agency Relaties Wederkerigheid 7 © Gerda Dendooven voor K&S

8 Autonomie Ruimte Controle verwerven

Perspectieven van kinderen Wat zien we over het oog? Belang van huisdieren (zie ook Hanafin & Brooks, 2009) 9 Foto:

Perspectieven van kinderen op geweld 10

Kinderen en geweld Zorg en gezag Verschilt naargelang context (thuis, school, vrijetijd) Concrete gebeurtenissen Oordeel over deze concrete gebeurtenissen 11

Kinderen en geweld Vernederen op school Vloeken op iemand Je met opzet beledigen Grof en kwetsend uitschelden Iemand die roept om je beschaamd te doen voelen Iemand die je met opzet dom of belachelijk doet voelen Iemand die iets kapot maakt of vernielt Iemand die je dreigt slechte punten te geven, terwijl je dit niet verdient Apart zetten 85% Vooral leeftijdsgenoten Vernederen Seksueel geweld & grensoverschrijdend gedrag Extreme straffen Fysieke straffen Kwetsende opmerkingen (Geweld, gemeld en geteld) 12

Vernedering op school “De leerkracht moet niets van mij hebben” “Eindelijk behandelen ze me eens als een mens.” Geweld??? 13

14 “It’s a problem in every part of society. It doesn’t matter if you’re rich, or whether you’re poor. It doesn’t matter what your race is. Where you come from, what language you speak. This is a problem for all of us. And it is not a new problem.” The Huffington Post, Queen Latifah on Domestic Violence (posted 19 Sept 2014)

Geweld is deel van de leefwereld van kinderen Rekening houden met perspectieven van kinderen Wat vertellen kinderen over hun leven? (En vinden ‘we’ dat normaal?) Wat vinden kinderen zelf niet OK, hoe willen we daarmee omgaan? (Zelfs al vinden ‘we’ het gewoon.) Wat helpt kinderen in dergelijke situaties? ≠ kinderen beperken tot hun leefwereld 15

Perspectieven van kinderen op bescherming tegen geweld 16

Bescherming tegen geweld: perspectieven van kinderen Perspectieven ~ beperkt tot leefwereld ~ empathie met anderen? Perspectieven op bescherming en op indicatoren > perspectief op zorg, gezag, geweld > perspectief op hulp krijgen en hulp aanvaarden > respect voor autonomie en relaties 17

Bescherming tegen geweld? Door bekenden Controle(verlies) (~agency) Zelf oplossen Hulp – vertrouwen Door ‘onbekenden’ Bescherming of straf Vertrouwen kan je niet institutionaliseren 18

Bescherming tegen geweld Systemische en organisatorische maatregelen Bvb -Antipestbeleid op school -Vertrouwensfiguur op school Impact in de leefwereld Bvb - Is er een persoon die jij vertrouwt op school? 19

Indicatoren en perspectieven van kinderen 20

Indicatoren op 3 niveaus 1 Taal aanbieden om geweld bespreekbaar te maken (Meire et al. 2014, Advies voor een kindvriendelijk 1712) 21

Indicatoren op 3 niveaus 2 Wat zeggen kinderen er zelf over? Prevalentie Incidentie 22

Indicatoren op 3 niveaus Een maatregel installeren (Is er een vertrouwensfiguur?) ≠ Zich beschermd weten (Kan je iemand vertrouwen op school?) 3 Bescherming en ondersteuning tegen geweld 23

Indicatoren Waarvan? Van de systematische inspanning van volwassenen en organisaties? Van wat kinderen als ‘beschermend’ ervaren? Vertrouw je iemand? helpt iemand je? Durf je zelf naar iemand te stappen? Weet je de weg? 24