Ant Systems for dynamic problems. Ants caught in a traffic jam Casper Joost Eyckelhof.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The sole responsibility for the content of this document lies with the authors. It does not necessarily reflect the opinion of the European Communities.
Advertisements

Sinds 1959 heeft deze rally van Oldtimers plaats tussen Barcelona en Sitges. Since 1959, has this rally of Old-timers place between Barcelona and Sitges.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Help, ik moet naar Office 2007!?. Wat horen wij bij klanten Training “New UI will cause too big of a loss in productivity” Training “New UI will cause.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Internet vriendschap Internet friendship
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Gelinkte lijsten Finite State.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Macbeth Quotes.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Instructie grammatica Word order II A comparison.
Inleiding Databanken: oefeningen
Ben Raes en Sam Decrock1 Tracking algoritmes Tracking Algoritmes Richting van ons project.
Network Address Translation
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
1/1/ / faculty of Computer Science eindhoven university of technology 5B040:Computerarchitectuur 2M200:Inleiding Computersystemen Sessie 8(2): Multi-processing.
Algoritmiek Arrays: wat zijn dat en wat kun je ermee? Loops: hoe hou je ze in bedwang? Hoorcollege 6 - Ma. 9 okt L.M. Bosveld-de Smet.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
Flocking using Global Roadmaps Niels Gorisse Motion Planning 26 februari 2003 University Utrecht.
Eerste deeltoets Uitwerking. Resultaten Gemiddeld: 6,01 Tips voor de volgende keer: – Werk in klad uit, schrijf duidelijk – Oefenen met loops en tellertjes.
Hoorcollege 7 Collections, arrays. Programma ‘Snowflakes’ Sneeuwvlok object.
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag Het ARM bord met wat library functies.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 3 - onderwerpen Instruction timing Shadow.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag GUI  command line redirection.
Saturday, April 17, 2004 DDIY2004 – Audio PCB and layout aspects1 Dutch DIY 2004 Audio PCB and layout aspects grounding, wiring and layout Jan Didden.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Dutch Automatic Speech Recognition Using Kohonen Neural Networks Delft University of Technology Faculty of Information Technology and Systems Knowledge-Based.
© Copyright VIMC 2009 Telecom Expense Management A Discussion Ed Vonk
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
TOPIC O: Pointers | pag. 1 Pointer = adres in het geheugen, is zelf geen geheugen! Expliciet geheugen aanvragen vóór gebruik.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
Taaltheorie en Taalverwerking Parsing Continued. Totnutoe: Top-Down-Parser.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Plan Coordination by Revision in Collective Agent Based Systems Adriaan ter Mors en Gijsbert Deelder Plan Coordination by Revision in Collective.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Psalm 63:1-2 Een psalm van David, toen hij in de woestijn van Juda was. O God, Gij zijt mijn God, U zoek ik, mijn ziel dorst naar U, mijn vlees smacht.
International Primary Curriculum
BB examen Dorus Daris. Stage 1 Er zijn trends in de doorlooptijden waarneembaar.
C++ C++ als een verbetering van C Abstracte datatypen met classes Constructoren en destructoren Subklassen binding van functies 1.
Rule-based tic-tac-toe Andreas van Cranenburgh,
Transcript van de presentatie:

Ant Systems for dynamic problems

Ants caught in a traffic jam Casper Joost Eyckelhof

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Probleemomschrijving Toon aan dat Ant Systems geschikt zijn voor dynamische problemen (“..., we believe it is on dynamic problems that swarm-based algorithms might exhibit particularly good performance. This latter conjecture remains to be confirmed.”) Probeer verbeteringen in Ant System aan te brengen voor gebruik bij dynamische problemen

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Travelling Salesman Problem Handelsreizigersprobleem Wat is het Travelling Salesman Problem? Waarom Travelling Salesman Problem? Wat is Dynamic TSP?

Ant Systems for dynamic problems Wat is het Travelling Salesman Problem? “Zoek de kortste rondgang langs alle steden waarbij elke stad precies eenmaal wordt aangedaan.”

Ant Systems for dynamic problems Voorbeeld: 4 steden

Ant Systems for dynamic problems Voorbeeld: steden steden in Duitsland 22.6 jaar rekentijd (op 500MHz)

Ant Systems for dynamic problems Waarom Travelling Salesman Problem? Makkelijk voor te stellen Moeilijk op te lossen (n-1)! / 2 mogelijke oplossingen 4 steden: 3 oplossingen 10 steden: oplossingen 100 steden: * oplosssingen Sluit goed aan bij Ant Systems

Ant Systems for dynamic problems Wat is Dynamic TSP? De omgeving verandert, er ontstaan files tussen steden. Reistijd/kosten minimaliseren Waarom DTSP? Lijkt meer op “echte” problemen Nog complexer om op te lossen

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Classic Ant System Optimalisatie techniek, gebaseerd op gedrag van echte mieren Geursporen (pheromonen -  ) Heuristiek (zichtbaarheid -  ) Individuen zijn dom, de kolonie slim Communicatie via de omgeving Erg simpel, toch heel krachtig

Ant Systems for dynamic problems

Ant System: Algoritme (1) Initialisatie Herhaal: Laat elke mier een rondje lopen door steeds met een kans naar volgende stad te gaan. Pas de geursporen aan (verdamping, mieren en elite mieren) Geef beste score /* initialisation */ For every edge (i,j) do  ij (0) =  0 End For For k = 1 to m do Place ant k on a randomly chosen city End For Let T + be the shortest tour found from beginning and L + its length /* Main loop */ For t = 1 to t max do For k = 1 to m do Build tour T k (t) by applying n-1 times the following step: Choose the next city j with probability where i is the current city. End For For k = 1 to m do Compute the length L k (t) of the tour T k (t) produced by ant k End For If an improved tour is found then Update T + and L + End If For every edge (i,j) do Update pheromone trails by applying the rule:  ij (t)  (1 -  )   ij (t) +  ij (t) + e   e ij (t) where and End For For every edge (i,j) do  ij (t+1) =  ij (t) End For Print the shortest tour T + and its length L + Stop /* Values for parameters */  =1,  =6,  = 0.5, m=n, Q = 100,  0 =10 -6, e = 5

Ant Systems for dynamic problems Ant System: Algoritme (2) keuze volgende stad

Ant Systems for dynamic problems Ant System: Algoritme (3) aanpassen geursporen  ij (t+1) = (1 -  )   ij (t) +  ij (t) + e   e ij (t)

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Ant Systems for Dynamic TSP Verschil met normaal TSP: slechte wegen kunnen goed worden en vice versa. Probleem: Ant System kapt slechte wegen snel af door het verdampen van geursporen. Als een weg niet of weinig wordt gebruikt, zal er na korte tijd (bijna) geen geurspoor meer liggen.

Ant Systems for dynamic problems Voorbeeld Lengte: Nieuwe ronde (45) 45.1 Stad = 1 kans array = [0,50,0,50]. Kansvalue =62 Stad = 4 kans array = [0,0,100,0]. Kansvalue =79 Stad = 3 kans array = [0,100,0,0]. Kansvalue = Stad = 2 kans array = [97,0,2,0]. Kansvalue =63 Stad = 1 kans array = [0,0,0,100]. Kansvalue =46 Stad = 4 kans array = [0,0,100,0]. Kansvalue = Stad = 3 kans array = [0,2,0,97]. Kansvalue =23 Stad = 4 kans array = [100,0,0,0]. Kansvalue =71 Stad = 1 kans array = [0,100,0,0]. Kansvalue = Stad = 4 kans array = [50,0,50,0]. Kansvalue =6 Stad = 1 kans array = [0,100,0,0]. Kansvalue =83 Stad = 2 kans array = [0,0,100,0]. Kansvalue =36 Kortste tour in ronde 45 is van mier 1: Route: 1, 4, 3, 2 Lengte: 40 Lengte: 49

Ant Systems for dynamic problems Mogelijke oplossing De kansen voor bepaalde wegen worden 0 omdat de hoeveelheid geurstof (  ) 0 wordt. Oplossing: geef  een minumum waarde

Ant Systems for dynamic problems Nog een probleem Kans is nu niet meer 0, maar kan nog erg klein zijn, waardoor het lang kan duren voordat de nieuwe weg alsnog gebruikt wordt. Oorzaak: grote verschillen tussen hoeveelheid geurstof op verschillende wegen. (Soms factor 10 miljoen of meer.)

Ant Systems for dynamic problems Oplossing: “Shaking” Bedoeld om hoeveelheid geurstoffen te normaliseren Gedeeltelijk behoud van informatie Via de formule  ij =  0  (1 + log (  ij /  0 ) )

Ant Systems for dynamic problems Shaking (2) Voorbeelden: Eerst 1000x zoveel, nu 7x zoveel Eerst x zoveel, nu 17x zoveel

Ant Systems for dynamic problems Local Shaking Er is een grote kans dat Shaking toch nog teveel informatie weggooit, want veranderingen zijn zeer lokaal. Local shaking schudt alleen de gebieden in de buurt van de file. Parameter (p) geeft grootte van dat gebied aan. Twee versies getest: 10% en 25%

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Experimenten 25 steden, weinig files 100 steden, veel files korte files (25 units) langere files (50 units)

Ant Systems for dynamic problems Benchmarks Bestaan nog niet voor dit probleem, maar logische kenmerken om naar kijken zijn: Snel reageren op veranderingen Lage pieken en snelle dalingen Gemiddelde lengte van de route 5 verschillende varianten testen: nop, reset, globalshake, shake10, shake25

Ant Systems for dynamic problems 25 steden (probleem) 2 dynamische periodes

Ant Systems for dynamic problems 25 steden (gedrag)

Ant Systems for dynamic problems 25 steden (resultaten) (1)

Ant Systems for dynamic problems 25 steden (resultaten) (2) Ranglijst: Shake, Shake 25%, Shake 10%, Reset, Nop Geen enorme verschillen, maar Shake toch duidelijk beter dan Nop

Ant Systems for dynamic problems 25 steden (resultaten) (3) Beste, slechtste en zonder files:

Ant Systems for dynamic problems 100 steden (probleem) (1) Erg dynamisch vergeleken met 25 steden 2 varianten: 50 ‘units’ file (y=10) 25 ‘units’ file (y=5)

Ant Systems for dynamic problems 100 steden (probleem) (2)

Ant Systems for dynamic problems 100 steden, 50 file (resultaat)(1) Ranglijst: Shake 10, Shake 25, Nop, Shake, Reset Informatie weggooien blijkt kostbaar!

Ant Systems for dynamic problems 100 steden, 50 file (resultaat)(2)

Ant Systems for dynamic problems 100 steden, 25 file (resultaat)(1) Ranglijst: Shake25, Shake10, Nop, Shake, Reset Bijna zelfde resultaten

Ant Systems for dynamic problems 100 steden, 25 file (resultaat)(2)

Ant Systems for dynamic problems Verschillen (tussen de 100 steden problemen) ‘25 file’ beter resultaat dan ‘50 file’ (3.36 beter) ‘25 file’ komt dichter bij omslagpunt ‘25 file’ verliest minder per tijdseenheid ‘25 file’ gemiddeld slechter dan een triviaal ander algoritme.

Ant Systems for dynamic problems Inhoud Probleemomschrijving Travelling Salesman Problem (TSP) Classic Ant System Ant Systems for Dynamic TSP Experimenten Conclusies en Aanbevelingen

Ant Systems for dynamic problems Conclusies... Ant Systems presteren heel behoorlijk op dynamische problemen. Toevoegen van minimum geur-niveau en shaking verbetert de prestaties van Ant Systems dynamische problemen. Hoe dynamischer het probleem, hoe interessanter shaking is. Niet alle soorten dynamische problemen zijn even geschikt om op te lossen met AS-DTSP.

Ant Systems for dynamic problems... en Aanbevelingen Erg veel parameters in het spel: beter onderzoeken. Proberen problemen te classificeren en op basis daarvan een algoritme te gebruiken. Prestaties van AS-DTSP op statische problemen onderzoeken.

Ant Systems for dynamic problems Vragen?