Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
Advertisements

Rijden op aardgas / Groengas
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Rotary Scherpenzeel Woudenberg – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Duurzame aandrijving en hybride
De auto Spreekbeurt Van Nick.
Inspiratiesessie leaseauto van de toekomst
H4 Klimaatbeleid in de praktijk
Werk aan de Winkel Broodje Energie 4 november 2009 Hans Verwijs.
Nutriënten Management Instituut B.V. Postbus 250, 6700 AG Wageningen T: E: I: SKB-Showcase De bodem als basis.
Ontleding en industrie
1 “Creativiteit en duurzaamheid zijn de weg voorwaarts voor organisaties in de 21 ste eeuw.” Pascal Cools Algemeen directeur Flanders DC.
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Case: laten we een bijdrage leveren aan het Kyoto-convenant
Inleiding CCB Thema 5: Mitigatie en adaptatie in de agroketen KE AT&V, Plant H.W. Elbersen, G-J. Monteny, E. Annevelink, J. Verhagen, M. Blom, O. van Kooten.
Ecodesign en efficiënt materiaalgebruik in nieuwe voertuigen
Monique Aarts-Colaris
Kennis, onderwijs en ondernemerschap Greenport Congres Nico van Ruiten Voorzitter LTO Glaskracht 21 juni 2007.
Evaluatie van transitie-management als beleidsvorm
Innovatie Radar Installatiebranche
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Nieuwe gas samenstelling
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Gasgevaren van biogasinstallaties Wat niet weet, soms wel deert!
MILIEU- VERVUILING! Veel luister- en kijkplezier.
Lochem maakt werk van duurzame energie! Donderdag 11 november 2010 Duurzaamheid, voor iedereen heel normaal.
Rotary Leusden – Mobiliteit, milieu en mooie spullen
Chris Hellinga Wetenschappelijk Adviseur
Duurzame glastuinbouw in de Slowaakse Donau Vlakte
EnergieBewust Boeren. Waarom EnergieBewust Boeren Glastuinbouw – Energiebesparing: een bedrijfseconomische noodzaak – Tot 15% energie bespaard i.v.m.
De Turbine-elektrische auto
Duurzame energie.
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
Toekomstige mobiliteit
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
2040 Boxtel Energie Neutraal BOXTEL Programma Boxtel Duurzame Campus 100 stappen naar Duurzaamheid Boxtel Energie Neutraal Duurzame Economie Digitale Toekomst.
Duurzame energie Biomassa.
Duurzame energie Biomassa.
Duurzame energie Leefomgeving II M43. Wat gaan we doen?  Bekijken PVTA/Planning  Introductie dmv film  Theorie  Start met opdrachten.
Warmtenetten voor het verduurzamen van de energievraag.
Synthesegas CH 4 (g) + H 2 O (g) ⇄ CO (g) + 3H 2 (g) Doel : snelle en hoge opbrengst Welke zaken beïnvloeden opbrengst?
De juiste oplossing voor een schoon milieu.  Energie opwekken uit  Zonlicht  Waterkracht  Wind  Biomassa.
Bio-energie cluster Oost Nederland Bioenergie cluster Oost-Nederland
Energiebesparing en duurzame opwekking creëert werk! Teun Bokhoven Duurzame Energie Koepel.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Richard van Gemert 2 april 2013 Keyport Biobased Zevenellen.
Bio Energie Bergerden business case nu gericht op productie van groen gas uit biomassa met winning van CO2. Core business BEB: NATTE VERGISTING.
Voedselvermalersysteem in Nederland Lokale oplossing voor een mondiaal probleem Door Noud Kuilder, student Engineering Geology, ETH Zurich Alisa Doornhof,
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Optimalisatie van decentrale consumptie en productie van energie Samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs en burgers.
SMART ENERGY GROEP VIER Frans, Martin, Rakesh, Ron & Bas.
INTERNATIONALE EN EU-RECHTELIJKE ASPECTEN VAN AUTOBELASTINGEN
seminar kleine windturbines
Ons duurzaam huis in 2050! Gemaakt door: Gijs en Nathalie
Waterstof: waar staan we, waar gaat het naar toe?
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Biobrandstoffen en motortechniek
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Optimalisatie van decentrale consumptie en productie van energie
Zero emissie personenvervoer
Synthesegas CH4 (g) + H2O (g) ⇄ CO (g) + 3H2(g)
Rendement Rendement = Bereken eerst theoretische opbrengst
Waterstof tankstations in Nederland, het perspectief
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Rendement Rendement = Per uur gaat er 4000 kg waterstof en een overmaat koolmonoxide in de methanolreactor. Per uur komt er kg methanol uit de reactor.
Havo 5 Stofwisseling: Koolstofkringloop
Transcript van de presentatie:

Waterstof en methaan in Wageningen Waarom waterstof en methaan? Hoe concreet is de toepassing? Wat zijn de knelpunten? Waarom in Wageningen? Hoofddoelstellingen

Waarom waterstof en methaan? De brandstofcel voor de 21ste eeuw – waterstof is de brandstof voor de brandstofcel.  Schoon; geen CO 2, NO x of SO 2  Hoog conversierendement  Laag in onderhoud  Electriciteit los van het net

Waarom waterstof en methaan? Toekomstvisie van Shell

Hoe concreet is de toepassing? Waterstof uit aardgas Bijmenging waterstof in net CO 2 naar tuinbouw, frisdrank en aardgasveld ecotaxvrijstelling gevraagd start over ca 2 jaar Waterstof in Rozenburg

Hoe concreet is de toepassing? In Duitsland: 15 BMW’s en enkele bussen In België: 1 stadsbus In Ca, Ma en NY : 10% van verkochte auto’s: ZEV, in 2003 DaimlerChrysler, Ford, Ballard: In 2004 massaproductie van auto- brandstofcellen IJsland:Volledige waterstofeconomie in

Wat zijn de knelpunten? Productie van waterstof: huidige productie is niet duurzaam Gebrek aan infrastructuur:opslag in transport sector Publieke acceptatie: ‘onveilig’ imago Conclusie: Samenwerking van R&D instellingen, bedrijven en overheden gewenst

Waarom in Wageningen?

gasscheiding Thermoreactor Fotoreactor Biomassa CO 2 N2N2 H2H2 Thermoreactor: koolhydraten organische zuren + CO 2 + H 2 Fotoreactor: organische zuren CO 2 + H 2 Waarom in Wageningen?

Waterstof en methaan in Wageningen

Hoofddoelstellingen

Inventarisatie van regionale biomassa ‘Proof of principle’ van gescheiden waterstof en methaan productie uit beschikbare biomassa Inschatting van rendement van processtappen Consortium vormen voor verdere uitwerking Positionering van ‘Wageningen’ als epicentrum van duurzame waterstof productie door combinatie van innovatie en gevestigde technologie