Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Arm en rijk in Nigeria.
Advertisements

Paragraaf 1 – Mondiale patronen: welvaart en welzijn
De eerste mensen Paragraaf 1 Hoofdstuk 2.
2.5 Landen vergelijken Mali
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
1.4 een geglobaliseerde wereld
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
India telt 1,2 miljard inwoners
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
1.1 Werelddelen en oceanen op de wereldkaart
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Cultuurgebieden.
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Hst 1: De wereld: Systeem van landen en relaties
Hoofdstuk 1 Genoeg voor iedereen?
Indonesië.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: arm en rijk Paragraaf 6 t/m 8
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: cultuurgebieden Paragraaf 12 t/m 14
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
WERELD GLOBALISERING VWO CE-domein
Het Midden Oosten.
Modern imperialisme.
Wereld H3.2.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Hoofdstuk 3 Zuidoost-Azië als ontwikkelingsgebied Paragraaf 1 t/m 5
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 13 t/m 20
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
super diversiteit in oostende
Westerse wereld.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Landschappen en wereldkaart
Case-studies toetsen aan visies
Afrika Van land naar kaart Van kaart naar land.
Wereldsysteemanalyse
Hoofdstuk 9 Grenzen en conflicten in Rusland.
WERELD 2 h/v Ontwikkeling, arm en rijk par 2.
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 en 3
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
H6 Imperialisme §6.4 De verovering van Afrika Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de contacten tussen Europa en Afrika voor 1884 waren Waarom.
Hoofdstuk 3: Parlementaire democratie
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
3/4 kgt 3 Grenzen en identiteit §
WERELD 3 vwo 4 Conflicten, macht en onmacht par 2 t/m 5.
Hoofdstuk 4 Conflicten § 3 Oorzaken gewapende conflicten.
Koloniale verleden.
1 hv 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-4
Hoofdstuk 3 De tijd van monniken en ridders
De verbreiding van de islam
1 KGT Hoofdstuk 3 Cultuur, vreemd en vertrouwd § 2-3
Een multiculturele samenleving
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Paragraaf 3 MODERN IMPERIALISME
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk 10 Paragraaf 3.
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Na WO2 is er een politieke en economische tegenstelling in de wereld.
NATIE: IDEOLOGIE EN WERKELIJKHEID
Niet alleen op de wereld
Democratie en Dictatuur
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s

Hoofdstuk 1 De wereld, een mozaïek van regio’s Thema De belangrijkste sociaalgeografische indelingskenmerken en processen in de macroregio’s, in hun onderlinge samenhang De hoofdvraag

§1.5 Afrika, een wereld op zich Kern De indeling van Afrika in macroregio’s op grond van culturele criteria De karakteristieke politieke, demografische en (sociaal)economische kenmerken van de Afrikaanse macroregio’s De deelvragen

§1.5 Afrika, een wereld op zich Overgangszone tussen Islamitische wereld en Sub-Sahara Afrika Indicatoren bij regionalisering percentage moslims Overgangslanden Tsjaad, Niger, Mali Variatie in Islamitisch waarden- en rechtssysteem in Noord-Afrika Overal ook westerse elementen in wetgeving Vaak combinatie Islam en Arabische taal Voorbeeld Mali als overgangsland

§1.5 Afrika, een wereld op zich De Islamitische samenleving Veehouders oorspronkelijk nomadisch Bedoeïenen vroeger handelaren tussen de sedentaire samenlevingen Westerse cultuur dringt door (toerisme) Akkerbouwers (sedentair) Stedelijke bevolkingsgroepen stammensamenleving belemmert eenheid in landsbestuur

§1.5 Afrika, een wereld op zich Culturen in Sub Sahara Afrika Veel talen Lingua franca ‘Hausa’ (West-Afrika) en Swahili (Oost-Afrika). Vaak Europese taal als officiële landstaal. Godsdiensten Animisme Christendom uit de koloniale periode Politiekeconomische conflicten vaak gevolg van cultuurverschillen willekeurig getrokken grenzen

§1.5 Afrika, een wereld op zich Afrika heeft iets meer dan een miljard inwoners 20% in Noord-Afrika vooral Egypte Bevolkingsspreiding ongelijk Dichtbevolkte kustgebieden, rivierdalen, oasen Dun bevolkte woestijngebieden 80% in S.S. Afrika vooral Nigeria Grote bevolkingsconcentraties in kustgebieden Snelste bevolkingsgroei in S.S. Afrika Uitzondering Zuid-Afrika S.S. Afrika = Sub-Sahara Afrika

§1.5 Afrika, een wereld op zich Dictaturen en conflicten Veel (etnische) conflicten gevolg van koloniale opdeling Gevolgen: weinig ‘nation building’ veel ‘soft states’ gebrekkige democratie corruptie terreur gewapende conflicten dictators en krijgsheren

§1.5 Afrika, een wereld op zich Omwentelingen in de Arabische wereld Aanleiding voor opstanden Ontbreken van democratie Grote sociale ongelijkheid Grote economische ongelijkheid Westerse bemoeienis om geopolitieke redenen. Onrust breidt zich uit naar andere landen Jordanië, Katar, Syrië, Jemen, Marokko

§1.5 Afrika, een wereld op zich Sociaaleconomische verschillen Inkomen per hoofd en welzijnsindex hoger in Noord-Afrika Grote sociaaleconomische verschillen binnen islamitische wereld Olie brengt welvaart mee Economische banden met Europese Unie zijn sterk Exportpakket verschilt Algerije en Libië vooral olie en gas Marokko en Tunesië veel industriegoederen China investeert steeds meer in Afrika: mijnbouw, landbouw en infrastructuur