Tafelcursus U-14 en hoger 23-09-2014 Tafelcursus U-14 en hoger
Jurytaken Wedstrijdsheet: het bijhouden van de wedstrijdgegevens op het wedstrijdsheet Scores Scorer Fouten Periode uitslagen en einduitslag Time-outs Scorebord: het bijhouden van wedstrijdgegevens op het scorebord voor de partijen en toeschouwers. Score Tijd (Team) fouten Balbezit 24 seconden klok (alleen Rayon en hoger)
Jurytaken Voor aanvang de wedstrijd Scoresheet Rode en blauwe pen (per periode wisselen) Opstelling ingevuld door coaches (starting 5) Zichtbare rugnummers spelers Scorebord Voorzien van stroom en werkend Fout borden Balbezit pijl 24 seconden klok Terug kunnen zetten naar 14 seconden
Jurytaken Scoresheet Zie bijlage
Jurytaken Scorebord
Jurytaken Fout borden Balbezit pijl
Jurytaken 24 seconde klok Controle paneel
Wedstrijdreglement Tijd 4 kwarten van 10 minuten (tijd stil na score laatste 2 min van het laatste kwart) Wisselen bij dode spelmomenten, eerst aangeven bij de tafel 1,2 en 3 punten (ook bonus) 5 Persoonlijke fouten / 4 teamfouten per periode Seconden regels
Scores Links: De scorer opschrijven (rugnummer) Rechts: De score (optellen) 1 punt: met een haakje ( [ ) om de score om een vrije worp aan te duiden 2 punten: naast de scorer 3 punten: naast de scorer met een cirkel om te scorer Laatste score van de periode een cirkel om de SCORE! Vrije worpen, twee haakjes onder elkaar tekenen om de vrije worp aan te duiden. De score schrijven bij een geraakte en een horizontaal streepje bij een gemiste vrije worp. Bij overtreding op een schotpoging Bij een technische, onsportieve of diskwalificerende fout Vanaf de vijfde teamfout
Fouten Persoonlijke fouten Team fouten Aan geven in het spelers vakje met de minuut en het kwart erboven (vb. Eerste minuut van het tweede kwart = 1 2) Onsportieve fout, een “U” boven de minuut i.p.v. het kwart Technische fout, een “T” boven de minuut i.p.v. het kwart Diskwalificerende fout, een “D” boven de minuut i.p.v het kwart Team fouten Iedere persoonlijke fout wordt per periode genoteerd in het teamfouten vak. Na vier fouten is “bijna” iedere fout twee vrije worpen waard voor de tegenstander.
Afronden periode Streep onder de laatst geschreven regel Cirkels om de laatste scores Periode uitslag invullen Niet gemaakte teamfouten wegstrepen Niet gebruikte time-outs wegstrepen (per helft)
Balbezit pijl Wedstrijd begint met de sprongbal Het team dat de sprongbal verliest en dus begint met verdedigen krijgt bij de eerst volgende sprongbal situatie de bal. Situaties Twee spelers hebben beide de bal vast De scheidsrechter weet niet voor welk team een uitbal is Aan het begin van iedere periode De pijl wijst in de speelrichting van het team dat de bal moet krijgen bij een sprongbal situatie. De scheidsrechter fluit en steekt twee duimen op.
24 Seconden Op rayon niveau en hoger wordt er gespeeld met een 24 seconden klok Binnen 24 seconden moet er een schotpoging genomen zijn De tijd gaat pas in bij balbezit Als de bal de ring raak wordt de 24 sec klok herstart Bij een overtreding boven de 14 seconden gaat de tijd naar 24 seconden, hieronder gaat de tijd terug naar 14 seconden
Overig Elke speler die in het veld staat krijgt een X naast het rugnummer op het sheet. Een driepunter wordt aangegeven door de scheidsrechter met drie vingers omhoog (geldige poging) andere hand drie vingers omhoog (driepunter telt) De scheidsrechter beslist, de tafelaars noteren. In noodgevallen: Mocht je iets niet zeker weten, stop dan de tijd en schakel de hulp van de scheidsrechter in.