De toekomst van jonge kids & de media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Music by Elton John Candle in the wind (England's rose)
Advertisements

MENS VOOR DE LENS EEN TABLET VOOR DE ZORG Dr. Bart Visser Prof. Dr. Raoul Engelbert.
E-Books: waarheen, waarvoor HIN & AIN 3 juni 2010 Mr Chr.A. Alberdingk Thijm SOLV Advocaten
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
The Post-Cinematic Shaviro on Southland tales. Cinema volgens Deleuze • Drie regimes of the Image: the Movement Image, the Time image en the Neuro image.
Internet vriendschap Internet friendship
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
The document reflects the author's views. The INTERREG IVA 2Seas Programme Authorities are not liable for any use that may be made of the information contained.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
© 2004 IBM Corporation Guts Wissema, OpenSource & Linux Sales, IBM Open Document Format.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
The Passive De lijdende vorm in het Engels, lastiger, en helaas meer gebruikt dan in het Nederlands.
IMAGINE John Lennon Muziek en tekst zijn gesynchroniseerd.
NWO-AB. 2/23 missie 3/23 RuG LEI NIOZ UT TUe ASTRON AMOLF TUD SRON + Veel colleges, masteropleiding, onderzoeksschool (80 PhDs) samenwerking.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
MFF © European Commission 11 Het Meerjarig Financieel Kader Een budget voor Europa 2020.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
1 Variatie in betekenis Taalverwerving. 2 Opzet van de cursus Weken 1-5: basis Tijd (in zinnen) Aspect (in zinnen) Tijd & Aspect in discourse Tijdsadverbia.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
Sunday, 03 August 2014 WHY DID YOU LEAVE ME BEHIND ? WAAROM LIET JE MIJ ACHTER ? 1 FUR COAT NEEDS 100 FURS ! 100 VACHTEN VOOR 1 BONTJAS ! MOST PROSTITUTES.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Computertechniek 2 – ARM assembler Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1  D3EEMS1  programmed I/O: de.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology ; PIC assember programeren 1 Les 3 - onderwerpen Het.
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Wouter van Ooijen Mail:
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
1 GfK Retail and TechnologyThe Netherlands20 September 2014 Judith Manenschijn Consultant Media & Leisure GfK Retail and Technology Judiths Weather Forecast.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Blended Learning. content Waarom wij e-learning hebben gebruikt Demo van de module Voorlopige resultaten van effecten op gebruikers.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
25 Ways To Be Healthier. 25 Manieren om Gezonder te leven. click.
1 2 Unbedingt selber durchlaufen lassen. Sonst passt die Schrift nicht zum Song! Jetzt noch einmal klicken...
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Youth & Use chilling or killing?
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
This is my brother. He lives in London.
Transcript van de presentatie:

De toekomst van jonge kids & de media Hoe jonger, hoe beter? Dr. Peter Nikken 18 oktober 2010

American Academy of Pediatrics richtlijn Limit children’s total media time to no more than 1 to 2 hours of quality programming per day Remove television sets from children’s bedrooms Discourage television viewing for children younger than 2 years, and encourage more interactive activities that promote proper brain development (talking, playing, singing, reading together) AAP (2001)

Peuters en kleuters Media-aanbod Mediagebruik Wat we weten uit onderzoek Ouders en de industrie Uitdaging voor de bibliotheek

AAP aanbeveling niet zomaar Sinds Teletubbies (1999) een enorm TV aanbod: Z@ppelin, Nickelodeon, Disney XD, BabyTV …

En….

Elektronische peuter-kleuter markt Bol.com: honderden DVD’s in de categorie 0-4 jaar (32% van alle jeugd-DVD’s) DVD-omzet van 4,8 miljard US $* Gemiddelde digitale geboorte: half jaar** 73% ouders deelt kinderfoto’s online 92% ouders zet hun 2-jarig kind online * Kaiser Family Foundation (2005); ** AVG (2010)

Mediagebruik elke dag (VS) Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065 7

Mediatijd per dag (minuten) Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065

Media op de slaapkamer (VS) Kaiser Family Foundation (2003); N = 1065

Ook in Nederland 83% van 6-10 jarigen is al dagelijks online* Kleuters klein half uur per dag ** Peuters hooguit 7 minuten per dag; maar … online-peuters: 1 uur! 20% kleuters eigen TV# * De Haan (2010); ** Nikken / MKO (2009); # Mediasmarties (2010)

Voor- en nadelen van media Sinds jaren zeventig veel Sesamstraat-research: vooral positieve leer-effecten Recent toename < 3 jaar studies Vooral TV onderzoek

Nadelen van TV en gamen Verwondingen en blessures < 10 jr (O’Toole, 2010) Minder sociale vaardigheden <6 jr (Mistry e.a., 2007) Gepest worden, slechtere schoolprestaties (niet lezen!), minder bewegen en sporten 2½-6½ jr (Pagani, Fitzpatrick & Barnett, 2010) Vetzucht en obesitas < 7 jr (o.a. Zimmerman, 2010) Gewelddadiger < 3jr, 4-6 jr (o.a. Manganello & Taylor, 2009; Silvern & Williamson, 2002) Concentratieproblemen 3-7 jr (Christakis e.a., 2004) Minder taalvaardig 1½-4 jr (o.a. Wartella & Robb, 2007; Chonchaiya & Pruksananonda, 2008)

Media storen en kosten tijd Cruciale ontwikkelingsfase voor taalverwerving, spelconcentratie, ouder-aandacht Minder tijd voor oog-hand coördinatie, sociale contacten, fantasie-ontwikkeling, lezen etc. ‘Foute’ voorbeelden; geen representatievermogen??, maar wel opwinding Ostrov et al., (2006); Wartella & Robb (2007)

Opvoeder esentieel Opvoedstijl – eetgewoonten, eigen mediagedrag, sociale omgang .. Mediaopvoeding* grenzen en regels; voorlezen, -kijken, -spelen, -doen; uitleggen, vragen, waarschuwen, stimuleren; vrijlaten, supervisie * Nikken (2010)

Voordelen: leren en plezier Aandacht varieert met genre & leeftijd* Teletubbies: veel aandacht & specifieke responses ** Aandacht is reflectie van leren: bij bekende Blues Clues soms minder aandacht, maar meer participatie # * Valkenburg e.a. (2004); ** Howard e.a. (2002); # Crawley e.a. (2007)

Nieuwe opvoedingsondersteuning Wat is ‘goed’? Er is geen ‘objectieve’ media-productinformatie voor opvoeders

Claims van peuter/kleuter-media (Baby/peuter) TV: betere ouder-kind interactie, leert informatie vergaren, stimuleert zoeken, stimuleert creativiteit en taalbegrip, kennis van oorzaak-gevolg relaties, interactie met het programma Games: educatief, versterken denkprocessen, kennis van verhaal-structuur, oorzaak-gevolg relaties, kleuren, getallen, vormen etc. en de spraakontwikkeling* DVD’s: stimuleren ouder-kind interactie, hersenontwikkeling en de sociale, emotionele en cognitieve vaardigheden* * Kaiser Family Foundation (2005); N = 29 dvd’s en games

Baby Einstein. “Met deze DVD beleven baby’s en peuters allerlei leuke en leerzame avonturen met hun favoriete dieren en leren ze kijkgewijs de rijkdom van de natuur kennen. Jungle, savannen, oceanen; er gaat een wereld open voor kleine ontdekkers! De rust waar uw kindje van houdt. De filmpjes op deze DVD zijn een combinatie van echte beelden en fantasiefiguurtjes. Alles verloopt in kalm tempo, zodat ook de kleinste oogjes alles goed kunnen volgen. Speciaal voor de kleine oortjes zijn de rustgevende klassieke muziekstukken gecomponeerd. Onderzoek bewijst dat deze muzieksoort de creativiteit, fantasie en het denkvermogen van de allerkleinsten stimuleert. Deze DVD, gemaakt door een moeder vanuit het gezichtspunt van een baby, zal uw kind boeien en stimuleren, en biedt u en uw kind talrijke gelegenheden om op elkaar te reageren!”

Sony Computer Entertainment America user agreement Objectionable or inappropriate content > PEGI PHOTOSENSITIVITY NOTICE 3D DEVICE USE NOTICE Some people may experience discomfort (such as eye strain, eye fatigue or nausea) while watching 3D video images or playing stereoscopic 3D games on 3D televisions. ….. The vision of young children (especially those under six years old) is still under development. SCEA recommends that you consult your doctor (….) before allowing young children to watch 3D video images or play stereoscopic 3D games. Adults should supervise young children to ensure they follow the recommendations listed above.

Leeftijdclassificaties Kijkwijzer PEGI

Uitdagingen voor de bibliotheek Bramediawijs Kaartenbak voor het onderwijs 4-12 jr Boeksurvival groep 8 Kleintje cultuur Literatuur, kunst, media en cultureel erfgoed van 2 tot 4 jaar met PSZ en KDV

Mediacoach Informatiespecialist, geen adviseur Aanjager, verbinder, analoog aan Het Voortouw