Eiwitkristallografie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gecombineerd programma Michaël en Markenhage
Advertisements

Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
3 H/V, kiezen voor een profiel
Industriële Chemie VWO 6
Informatieavond.
Sanne Tromp Ton van der Valk
Enzymregeling En Practica
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Een “Beter Bèta School”?
Welkom op de ouderavond van klas 2
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Hoofdstuk 1 Om te beginnen
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Keuze scheikunde.
Marianne de Wringer Petra van der Zanden
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Informatie avond Atheneum-4
Eiwitonderzoek bij ziekten
De nieuwe syllabus scheikunde
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
2.6 Welke stoffen lossen op in water?
PH-berekeningen.
Hoofdstuk 6: QUIZ!.
Natuurkunde overal 2HA en 2VWO
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
eiwitten: voorbeelden van eiwitten
VWO-bèta op de Amersfoortse Berg
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Thema 2. Voeding en vertering
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Door: Gerrit van Loon en Sam Vermeij
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Informatie avond Atheneum-4
NLT modules en excellentiebevordering
Olie in Oman Introductiepresentatie <naam bedrijf>
Tto: de laatste ontwikkelingen
NLT HAVO.
Techniek en handvaardigheid op de Viaan
Chemische bindingen Kelly van Helden.
Natuurkunde in de tweede klas
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
De profielkeuze op het Gymnasium Felisenum Drs. M. Kraanen (docent geschiedenis)
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Rekenen met concentratie
Natuur Leven en Technologie verplichte cursus (5 ec) voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
NLT als gereedschap voor interdisciplinair bèta-onderwijs
Daphne Seys Buitenlandse stage gevolgt aan Dublin city university
Gymnasium Felisenum Informatieavond klas 3
Nauwkeurigheid bij Practica
Voorlichting Profielkeuze klas 3
De belangrijkste moleculen van leven
A: Zetmeel knippen met speeksel-enzym
Voedsel Koolhydraten Vetten eiwitten.
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
8 februari 2018.
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Voedsel Koolhydraten Vetten eiwitten.
Producten van TU Delft, SEC
Transcript van de presentatie:

Eiwitkristallografie

Inhoud workshop Kennismaken Inhoud module Practica

Voorstellen Roelof Stienstra Kees-Jan van Heusden ontwikkelaar Chemische Technologie UT docent scheikunde, ANW, NLT vanaf 1994 Altena College, Sleeuwijk sinds 2000 Kees-Jan van Heusden testschooldocent Universiteit Utrecht docent scheikunde, NLT vanaf 1996 R.S.G. Broklede, Breukelen sinds 1997

Altena College Broklede

Docent bij de sectie -voorwaarden 2e fase docent VWO 1 dag per week gedurende een jaar = 0,2 fte bij een scheikundesectie

Docent bij de sectie -inhoud Kennis verwerven over het onderzoek van de sectie door: overleg gesprekken met medewerkers van de sectie verdiepen in vakliteratuur Concrete klus uitvoeren een masterclass ontwikkelen een project opzetten van de sectie en de school experimenten ontwikkelen meewerken aan modules (nieuwe scheikunde of NLT) Betrokken bij de vertaling van het onderzoek van de sectie naar het VWO niveau, bijvoorbeeld door gastlessen.

Docent bij kristal- en structuurchemie NLT eiwit biologie röntgendiffractie natuurkunde berekeningen wiskunde structuur eiwit bepaalt de functie scheikunde laten groeien van kristallen scheikunde

Klus uitvoeren – NLT module Titel: Eiwitkristallografie 1 Inleiding 2 Kristallen maken 3 Röntgendiffractie 4 Eiwit

Eiwitkristallografie –inleiding Interesse wekken Harvard cell animation Uitleg van opbouw van de module

H2 Kristallen maken -eenheidscel

H2 Kristallen maken -practicum Practicum 7: Fenylsalicylaat Fenylsalicylaat ook wel salol genoemd heeft een smeltpunt van 42 oC en lost slecht op in water. Fenylsalicylaat wordt toegepast als antiseptisch middel en conserveringsmiddel. NFPA-ratings: health: 1; flammability: 0; reactivity: 0;

H2 Kristallen maken -practicum Practicum 12: Eenkristal van Aluin Verzadigde aluinoplossing Indampen In glazen bekerglas (wachten) In plastic bekerglas

H2 Kristallen maken -practicum Practicum 11: Oplosbaarheid van aluin Klas in groepjes: Per groepje 10 gram water en 1,2, …. of 7 gram aluin. Verwarmen tot opgelost (in heet water bad) afkoelen en temperatuur van vertroebelen aflezen)

H2 Kristallen maken -practicum Practicum 26: Maak een zo groot mogelijk eenkristal van Aluin 50-100 mL verzadigde aluinoplossing Andere materialen verzinnen ze zelf Lijm, draad, sateprikkers enz. Hoe groter en mooier, Hoe hoger het cijfer.

Kristallen maken -practicum

H2 Röntgendiffractie -practicum Practicum 29: golftank Bestuderen van de interferentie van golven in een golftank. Practicum 33: Interferentie van licht Bestuderen van de interferentie laserlicht.

synchrotron omtrek storage ring: 844 meter snelheid elektronen: bijna lichtsnelheid druk in de ring: 10-9 mbar 

Eiwitkristallografie –röntgendiffractie met elektronen-dichtheid kan de plaats van de atomen van het eiwit worden bepaald -Ala-Ser-Tyr - Val - Ile - Thr - Gly - 4 Å 2 Å

Eiwitkristallografie –röntgendiffractie met elektronen-dichtheid kan de plaats van de atomen van het eiwit worden bepaald -Ala-Ser-Tyr - Val - Ile - Thr - Gly - 4 Å 2 Å

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe hydrofiele en hydrofobe aminozuren de eiwitvouwing beïnvloeden

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

Eiwitkristallografie –eiwit weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

H4 Eiwit - practicum 1 mL speeksel verdunnen tot 25 mL Practicum 54: Amylase 1 mL speeksel verdunnen tot 25 mL 5 mL 1% zetmeel-oplossing + 5 mL verdunde speeksel oplossing mengen. 1 druppel reactiemengsel per 30 sec. bij een jooddruppel doen.

H4 Eiwit - practicum resultaten

H4 Eiwit - practicum Per groepje 1 temperatuur 0 – 5 – 10 – 15 – 25 - 30 - 35 - 40 - 45 – 50 – 60 – 70 Snelheid RT = 100 Snelheid andere temperatuur = ??

Eiwitkristallografie module Moduleboek* 4 afgeronde hoofdstukken 55 vragen/opdrachten 6 filmpjes 7 practica waarvan 5 becijferd (kunnen) worden 2 excelopdrachten 3 computeropdrachten 3 computerpractica 10 keuzeopdrachten

Eiwitkristallografie module Docentenhandleiding* Leerdoelen per hoofdstuk Lesplanner Antwoorden Beoordelingsformulieren practica Theoretische eindtoets

Eiwitkristallografie -planning 1 Inleiding 1 les 2 Kristallen maken 7 lessen 3 Röntgendiffractie 4 lessen 4 Eiwit 5 lessen Keuzeopdracht 5 lessen Toets 2 lessen Totaal 24 lessen

Eiwitkristallografie -becijfering Theoretische toets (open boek) 50% 5 Practica 50% Keuzeopdracht

Tot slot Bedankt

Eiwitkristallen Lysozym: mg/mL stockoplossing Neerslagmix: 30% mono-methyl-PEG 5000 in 1 M NaCl, 50 mM NaAc buffer pH = 4,7

Practica Chemicaliën fenylsalicylaat 1 gram per groep ethanol 5 mL per groep aluin 15 gram per groep ijs  keukenzout  1% zetmeeloplossing jood-oplossing 1 druppelflesje per groep

Practica Materialen-1 zeer dun visdraad of nylondraad secondelijm, satéprikkers dunne vulpotloodvullingen verschillende lasers tralies met verschillende tralieconstanten molecuulbouwdoos 3C, 7H,1N, 2O en 13 bind. insteekhoes met hokjespapier thermometer reageerbuizen

Practica Materialen-2 balans indampschaaltje brander (+toebehoren) plastic bekerglazen (50 of 100mL) glazen bekerglazen (50 of 100mL) maatcilinder van 25 mL pipet van 5 mL en van 1 mL stopwatch plastic pasteurpipetjes

Practica Materialen-slot Waterbad(en) Golftank (kan worden vervangen met youtube-filmpjes) Computers waarop Deepview is geïnstalleerd Leerlingen hebben schrijfrechten nodig: uitproberen!

Syllabus en eiwit

Syllabus en eiwit

Syllabus en eiwit

Eiwitkristallografie –inleiding Na H1 moet een leerling: kunnen uitleggen waarom eiwitten belangrijk zijn weten waarom oneindig veel eiwitten mogelijk zijn begrijpen waarom de plaats van atomen wel met röntgenstraling, maar niet met licht kan worden bepaald

Eiwitkristallografie H2 kristallen maken Na H2 moet een leerling: kunnen beschrijven welke factoren kristalgroei beïnvloeden een onderzoek kunnen bedenken om de invloed van deze factoren op kristalgroei te meten een proef kunnen opzetten om een zo groot mogelijk éénkristal te kunnen kweken de eenheidscel kunnen bepalen van een regelmatige tweedimensionale tekening

Eiwitkristallografie –röntgendiffractie Na dit hoofdstuk moet een leerling: de relatie tussen de tralieconstante, golflengte en de afstand van de maxima beheersen kunnen uitleggen dat een reflectie van een röntgen- diffractiepatroon ontstaat door verstrooiing van röntgenstraling door elektronen in een kristal kunnen uitleggen hoe met behulp van de elektronen-dichtheid de plaats van de atomen van het eiwit kan worden bepaald

Eiwitkristallografie –röntgendiffractie Na dit hoofdstuk moet een leerling: de relatie tussen de tralieconstante, golflengte en de afstand van de maxima beheersen kunnen uitleggen dat een reflectie van een röntgen- diffractiepatroon ontstaat door verstrooiing van röntgenstraling door elektronen in een kristal kunnen uitleggen hoe met behulp van de elektronen-dichtheid de plaats van de atomen van het eiwit kan worden bepaald

Eiwitkristallografie –eiwit Na dit hoofdstuk moet een leerling: de peptide binding, φ-binding, ψ-binding, Cα-, en Cβ-atomen van een primaire structuur kunnen aanwijzen kunnen uitleggen waarom een peptide-binding plat is weten hoe hydrofiele en hydrofobe aminozuren de eiwitvouwing beïnvloeden weten hoe het katalytische centrum van amylase werkt

NLT: natuur, leven en technologie combinatie - natuurkunde scheikunde biologie wiskunde fysische aardrijkskunde kernvragen Combineren van ‘mono’vakken - hoe werkt het? - waarom is iets zoals het is?  - wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in gezondheidszorg natuurwetenschap techniek

H2 Kristallen maken -2D eenheidscel

H2 Kristallen maken -2D eenheidscel

H2 Kristallen maken -2D eenheidscel