Hoofdstuk 2 Strategy and Models for the Virtual World Jelmer Lavèn Bart van der Voort Maarten Poppenk Remon van Hooijdonk
Internet revolutie
Business modellen B2B – Business to Business B2C – Business to Consumer B2PA – Business to Public Administration PA2PA – Public Administration to Public Administration PA2C – Public Administration to Consumer C2C – Consumer to Consumer Non-profit
Dot.com Bubble
Samenwerking ICT / Marketing
Offline -> Online
Ansoff: online Marktpenetratrie Marktontwikkeling Productontwikkeling UPC – Social Media Marktontwikkeling Bol.com - Mediawinkel Productontwikkeling T-Mobile – Online forum voor Q&A’s Diversificatie Nike.com – Design your own shoes
Internet business models
Ondernemen in moderne Economie Bricks & Mortar Fysieke aanwezigheid: Videotheek om de hoek Clicks & Mortal Mediamarkt Clicks only / Pure Players Wehkamp.nl Clicks & Content Startpagina.nl
Brick & Click Fuseren van online/offline Voorbeeld: Ebay – Soteby’s
On- en offline van elkaar leren Location & Hosting Google / Yahoo Marketing & Presentation Hoe wordt het merk gezien? - Nespresso Payment iDEAL / Pay-pall / PIN Security Hackers virussen Fulfillment Tijdig leveren