Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
= 1 uur vóór zonsondergang uur
Edushock leerfestival
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
ADOBE PRESENTER Willem vanden Berg Dienst Onderwijsondersteuning en –ontwikkeling KaHo Sint-Lieven 1.
Welkom Katja Goertz, commercieel adviseur Ascom Nederland.
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Informatieavond H5 / A6 Cursus Toetsweken Toetsweek 1vr 1 nov t/m vr 8 nov inhaaltoetsenwo 13 nov herkansingvr 22 nov vergadering A6 / H5wo.
Taalbeleid aan de UGent : Effect en evaluatie Sibo Kanobana Cel Diversiteit & Gender, UGent.
1 – 25 SEPTEMBER 2009 Jobshadowing Göteborg. Jobshadowing 1. Keuze partnerschool 2. Aanvraag 3. In Göteborg 4. Na afloop.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Mag ik u voorstellen ....
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
De Kalender en De Seizoenen Ellen Adriansens Gegradueerde in de ergotherapie BuSo – OV 2 – 2 e graad Algemene en Sociale Vorming Raamplan BuSo.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Presenteren voor starters
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Leiden University. The university to discover. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Denkgereedschap.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Presentatie Project Cronus Welkom
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
GIS-coördinator in Westerlo
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Algemene Ondernemersvaardigheden (AOV)
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
KLAPROZEN TORNOOI Maandag 10 november u00 KLAPROZEN TOERNOOI Maandag 10 november maandagnamiddag toernooi. We willen jullie graag verwennen met.
Algemene Ondernemersvaardigheden
9.50 uur = 1 uur na zonsopgang uur11.50 uur12.50 uur 21 december kortste dag zon het laagst schaduw van een gebouw 60 m lang, 40 m breed, 40 m hoog.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Startmoment Master Politieke Communicatie 24 september 2007.
JINFO ’
1 Rol van de UB Pitch 2: Wageningen. Dienstverlening onderzoeksdata Gezamenlijke aanpak Juridisch, Bibliotheek en IT De Wageningen UR case: Data Management.
Art s. KU Leuven bibliotheken Universiteitsbibliotheek = koepelterm voor alle bibliotheken van de KU Leuven deze bibliotheken worden verenigd door een.
Transcript van de presentatie:

Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot AGORA Sociaal leren in een leercentrum Jens De Groot UB Personeelsdag – 7 februari 2014

Inhoud Sociaal leren Startopstelling Eerste evaluatie & aanpassingen Cijfers 2013 Toekomstplannen Reacties studenten

Sociaal leren

Voorbeelden sociaal leren in AGORA Samen studeren Groepswerk (papers in groep, overlopen leerstof, programma’s verkennen, oefeningen,...) Vergaderen-debateren- discussiëren Brainstorm sessies Writing skills class Samen presentaties inoefenen Interviews Video conferencing Wikipedia Edit-a-thon Observatie (groepsdynamica) Studentrepreneurs PAL – Peer Assisted Learning Tandem language learning Samen filmpjes monteren

Wat? AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept, een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening voor studenten en personeel KU Leuven. AGORA is een informele leeromgeving waar gebruikers kunnen doen wat ze willen doen in een lerende context. Ze bepalen m.a.w. zelf het wat, hoe en wanneer. Video: AGORA in 90 seconden…AGORA in 90 seconden…

Vergelijking bibliotheek & leercentrum? verschilpunten Geen collecties in AGORA Zelden vragen naar/over informatiebronnen Vragen eerder gerelateerd aan IT & multimedia Informeler karakter in leercentrum gelijkenissen Info desk & (roving) support voor studenten Aanbod faciliteiten Uitleen (equipment) Er bestaan ook zeker mengvormen (Library Learning Centre)

Startopstelling

Gerenoveerd gebouw in hartje Leuven o 363 dagen per jaar van 8-24u (MA-DO) of 9-19u (VR-ZO) o 500 werkplekken in 3 blokken Social Study Area (120)  FlexiSpace + TimeOutZone Silent Study Area (180)  2 stille ruimtes + ‘poefkespaleis’ Group Study Area (200)  20 reserveerbare lokalen, max. 4u/dag/groep o Extra verbouwingsaanvraag ICTS Helpdesk & Plotter Service

Startopstelling Infrastructuur o 27(!) pc’s (waarvan 6 kiosk) o 11 WiFi Access Points (eduroam) o 4 netwerkprinters o 24 Touchscreens (plug & play) o 2 lokalen voor weblecture (videolab) o 2 lokalen voor videobewerking o 1 lokaal voor videoconference o VDI-technologie (max. 100 simultane gebruikers)

Startopstelling Personeel o 2,8 adviseurs o 10 assistent-adviseurs (statuut = jobstudent; >10u/week) o 10 academic librarian dropins (5 bibs; 27u/week) o Opleidingsprogramma Klantvriendelijkheid Interculturele communicatie Stage bij audiovisuele en IT-diensten (adviseurs)

The Day After eerste aanpassingen…

The Day After - aanpassingen Ruimte o Extra capaciteit: 500 => 585 Social Study Area: 120 => 175 Silent Study Area: 180 => 190 Group Study Area: 200 => 220

The Day After - aanpassingen Technologie o Real-time info via digital signage ( Bezettingsgraad, Reservaties, Nieuws & deredactie.be, Tweets: o USB-switcher om touch zowel via laptop als via desktop mogelijk te maken o koppeling TV-journaal – digital signage o [auto-input touchscreens => voorjaar 2014] o [uitleen 10 tablets]

The Day After - aanpassingen Dienstverlening o Openingstijden Ook op vrijdagen open van 8-24u (ipv 9-19u) Ook in augustus open van 8-24u (ipv 9-19u) o Reserveringstool Lokalen niet reserveerbaar tijdens blokperiodes Montagelokalen enkel voor montagedoeleinden

Cijfers 2013 eerste metingen

Bezoeken Van 1 mei tot 31 december: bezoeken

Bezetting in november Bezetting per uur (18 – 30 november 2013)

Bezetting in kerstperiode Bezetting per uur (17 – 31 december 2013)

Unieke bezoekers - patron status

Unieke bezoekers – per maand BAMA + MAnaMAPERS Mei89,9%3,82%6,07% Juni87,3%5,53%6,95% Juli75,8%10,4 %13,6% Augustus63,7%25,1%8,0% September43,9%35,9%14,8% Oktober55,3%38,8%5,6% November56,4%36,7%4,8% December54,5%31,0%8,8%

Unieke bezoekers per home library HW: 63,2%

Evolutie over maanden MeiJuniJuliAug. HW (64,1%) 1.FEB (18,3%) 2.SW (12,2%) 3.PPW (12,2%) HW (62,1%) 1.FEB (17,7%) 2.PPW (11,0%) 3.SW (10,3%) HW (57,5%) 1.FEB (14,4%) 2.LETT (11,7%) 3.SW (11,5%) HW (59,1%) 1.FEB (16,4%) 2.SW (10,2%) 3.Recht (10,1%) W&T (20,3%)W&T (22,2%)W&T (26,0%) BMW (11,9%)BMW (11,5%)BMW (10,2%) Sep.Okt.Nov.Dec. HW (62,0%) 1.FEB (13,7%) 2.SW (13,5%) 3.LETT (10,0%) HW (65%) 1.FEB (17,1%) 2.SW (15,7%) 3.PPW (11,2%) HW (61,7%) 1.FEB (15,9%) 2.SW (12,6%) 3.PPW (12,2%) HW (60,1%) 1.FEB (16,0%) 2.SW (11,9%) 3.LETT (10,1%) W&T (20,8%)W&T (21,6%)W&T (20,1%)W&T (20,6%) BMW (9,4%)BMW (7,0%)BMW (10,4%)BMW (11,1%)

Reserveringen Group Study Area Meting sinds 18 april 2013 Totaal: 8.709

Uitleen equipment

The Day After toekomstplannen

The Day After - toekomstplannen VOOR STUDENTEN Infosessies  Hoe haal ik meer uit mijn eigen laptop / tablet ? eduroam, netwerkprinter, VDI  Hoe maak ik een goede presentatie ? presentatietechnieken, videolab  Hoe maak ik een slimme bibliografie ? Software-features (Mendeley, Zotero), plagiaatpreventie Nadruk op hands-on Optie: instructiefilmpje

The Day After - toekomstplannen VOOR DOCENTEN o Infrastructuur: renovatiedossier blok E  1 flexibel auditorium (100 à 160 personen)  2 collaboratieve leerruimtes (49 à 99 personen) o Integratie in OPO’s  Oefenlessen opnemen en evalueren in lerarenopleiding  Oefeningen voor groepswerk  Opnames voor feedback met docenten

The Day After - toekomstplannen VOOR ONDERZOEKERS AGORA als studieobject voor wetenschappelijk onderzoek o The Experience of Study with Digital Technologies (PhD., Pedagogische wetenschappen, KU Leuven) o Impact leercentra / bibliotheken op studenten (MA-thesis, Opleidings- en Onderwijswetenschappen, UA)

The Day After - toekomstplannen VOOR BIBLIOTHEKEN Opleidingstraject  ICT-vaardigheden laptops en tablets eduroam, netwerkprinter, VDI  Informatievaardigheden beheren van informatie (reference softwares) omgaan met informatie (plagiaatpreventie) Dropin-sessies ~ operationele werking (infobalie)

The Day After - toekomstplannen VOOR ONDERSTEUNENDE DIENSTEN Brugfunctie tussen en platformfunctie voor facultaire en centrale diensten o Doelgericht studeren: infosessie + hands-on-begeleiding o Support door monitoren tijdens blok- & examenperiode o Initiatieven Cel Internationale Studenten o LRD/LCIE – Studentepreneurs KU Leuven

The Day After - toekomstplannen EN VERDER… Inspiratiebron voor studiebezoeken Host voor interne en externe activiteiten over onderwijstechnologie of studenten o Studiedag Multicampus-onderwijs (Associatie) o TF e-learning Coimbra Group o European MOOCs Initiative (EADTU) o Pre-conference Media & Learning o Enz…

Reacties studenten

AGORA op social media 576 followers 167 tweets 370 mentions 138 tweets met hashtags AGORA 1350 gebruikers 9348 check-ins 90 foto’s van gebruikers 2398 page likes

Reacties

Thuis is waar mijn… … digitale haardvuur brandt.

Vragen?