A Descent into the Maelström Edgar Allen Poe (1809 – 1849)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Music by Elton John Candle in the wind (England's rose)
Advertisements

Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Gerund = WW. gebruikt als zelfstandig Nw.
1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
You do remember, don’t you?
Past Simple – Past Continuous
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Reading Test – answers explained Class 8A Chapter 6.
Mars, known as the Red Planet, it’s about to appear in spectacular fashion! So mark your calender (August 27, 2006 )to watch throughout the month of August,
The English Tenses Alles op een rijtje.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Grammar. When : wanneer, op het moment dat : The doctor said I had to take these pills when I wake up. If : als, voorwaarde : The doctor said I had to.
Instructie grammatica
Macbeth Quotes.
Sunday, 20 July 2014 zondag 20 juli 2014 Click Klik.
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
Stephan Klein Erasmus Universiteit Rotterdam Universiteit Leiden Nijmegen, 26 maart 2012 De leerling als reiziger in tijd en ruimte.
Grammatica Unit 6 HD 6.1 t/m 6.7.
ONREGELMATIGE WERKWOORDEN
Directe rede  Indirecte rede
en ‘If-zinnen’ (klik hier als je meteen naar If-zinnen wilt.)
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Verbazingwekkende ijsbergen ***
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 I’M LEAVING This is a simple warning That I’ll leave in the morning I’ll come back now and then But today,
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
Paragraph 2.7. In paragraph 2.2: William II became Stadtholder, and the war against Spain ended in The Republic was now a separate country.
in de eerste 2 weken na een herseninfarct ?
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Simple en continuous tenses Met of zonder –ing. Alle tijden kun je in het Engels met of zonder –ing-form maken: I sleep… I slept… I had slept… I will sleep…
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Chapter 5 Hit the road Grammar Stepping Stones 2 kgt.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Definities: Present Simple en Past Simple
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
All Right! 3hv Unit 6 grammar 4.1.
past simple en present perfect
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Grammar Unit 5 HD 5.1 t/m 5.9.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Future met will Gebruik je om te zeggen dat iets in de toekomst zal gaan gebeuren. Je gebruikt will als je voorspellingen doet zonder dat je daar bewijs.
Chapter 3 Who dares? Grammar Stepping Stones 3 havo
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
The student will be able to:
Transcript van de presentatie:

A Descent into the Maelström Edgar Allen Poe (1809 – 1849)

Analyse aan de hand van Mieke Bal A vertelt dat B ziet wat C doet A = Verteller, externe focalisator B = Focalisator C = Gefocaliseerd object

Analyse deel 1 (pagina ) A1 = Terugkijkende ik-verteller, EF-w - “Although, at the time, so strong a gale was blowing landward that (...)” (pag. 155) - “In a few minutes more, there came over the scene another radical alteration.” (pag. 156) B1 = Interne interpreterende focalisator PF (ik)-nw C1 = Oude man; Maelström, gedachten en gevoelens - “... mentioning it to the guide, I was rather surprised to hear him say that, although it was the view almost universally entertained of the subject by the Norwegians, it nevertheless was not his own.” (pag. 159)

Analyse deel 2 (pagina ) A2 = Terugkijkende ik-verteller, tevens EF-w - “"It is now within a few days of three years since what I am going to tell you occurred. It was on the tenth of July, 18 (...)”” (pag. 161) B2 = interne interpreterende focalisator PF (oude man van vroeger)-nw C1 = Maelströmafdaling, zijn broers, gedachten en gevoelens “I never felt deeper grief than when I saw him [zijn broer] attempt this act --although I knew he was a madman when he did it --a raving maniac through sheer fright. I did not care, however, to contest the point with him. I thought it could make no difference whether either of us held on at all; so I let him have the bolt, and went astern to the cask. ” (pag. 166)

Focalisatieniveaus In dit verhaal hebben we te maken met een ingebedde vertelling. Met andere woorden, een ‘story in een story’. Externe focalisator (A1, EF1) delegeert de focalisatie aan een interne focalisator (B1, PF2) die de focalisatie vervolgens aan een ander personage delegeert (B2, PF3)

Spanning “Wanneer tenslotte, lezer en personage beiden op de hoogte zijn van het antwoord, is er geen spanning.” (pag. 120) Door de ingebedde vertelling weten we al dat de ‘oude man’ het zal overleven. Toch is er sprake van een bepaald gevoel van spanning op het moment dat hij aan het afdalen is.

Interessante structuur (1) De overkoepelende verteller blijft A1. Zo voegt de verteller een noot toe aan een opmerking die de oude man maakt. “He explained to me --although I have forgotten the explanation -- how what I observed was, in fact, the natural consequence of the forms of the floating fragments --and showed me how it happened that a cylinder, swimming in a vortex, offered more resistance to its suction, and was drawn in with greater difficulty than an equally bulky body, of any form whatever.*” (pag. 169) *See Archimedes, "De Incidentibus in Fluido." --lib.2.

Interessante structuur (2) Toch eindigt het verhaal met verteller A2. Opvallend genoeg slaat ook de titel van het verhaal op de story van A2. Daarnaast moet nog opgemerkt worden dat A2 niet waarneembaar is voor zijn broers, omdat ze zijn gedachten en gevoelens op dat moment niet konden waarnemen. Oftewel, het is toch wel een vreemde gedachte dat deze nu wel waarneembaar zijn voor B2 die nu luistert naar de story.

Discussie “I looked dizzily and beheld a wide expanse of ocean (…) To the right and left, as far as the eye could reach, there lay outstretched, like ramparts of the world, lines of horridly black and beetling cliff.” (pag. 155) Wanneer is EF1 aan het woord en wanneer PF2? Of is er hier sprake van EF1-PF2?

Kunnen we hier nog wat mee? EF= Externe focalisatie?? Anonieme instantie buiten het verhaal.... “ (...) “have no other cause than the collision of waves rising and falling, at flux and reflux, against a ridge of rocks and shelves, which confines the water so that it precipitates itself like a cataract; and thus the higher the flood rises, the deeper must the fall be, and the natural result of all is a whirlpool or vortex, the prodigious suction of which is sufficiently known by lesser experiments." --These are the words of the Encyclopaedia Britannica.” (Pag. 159)