Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
M/V in de kerk Man and woman in the Church Doelen: informeren, bezinnen, oefenen Goals: to inform, to reflect, practice 1 december: de bijbel | the Bible.
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
I love you.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Nieuwe wegen in ontwerpen met CAD
RHODODENDRON.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
San Diego Gesynchroniseerde diapresentatie – Freddy Storm 02/2010 Working all day and the sun don't shine Trying to get by and I'm just killin' time.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Mitsubishi Electric Changes for the Better Masterclass Mitsubishi Electric Servotechniek.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Word Order. Wie?DoetWat? wie?Waar?Wanneer? onderwerpWerkwoord(en)Meewerkend Lijdend voorwerp PlaatsbepalingTijdsbepaling SheGaveHim a kissIn the shoolyard.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August 2014 END OF TIME EINDE DER TIJDEN IF THIS IS GOOD BYE INCH ALLAH TIBETAN CHAKRA MEDITATIONS CELESTIAL SODA POP.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
Instructions and warnings. Instructions Om in het Engels een instructie te maken gebruikt men, net als in het Nederlands de Gebiedende Wijs.
A South-African Building Renaissance Onderzoeksbespreking november 2004.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
Welkom op de Grote Griffiedag!
Naar meer rendement van het weidevogelbeheer Kerngebieden Weidevogellandschap, Tweede bijeenkomst met provincies 17 november 2011, Ede.
Verantwoorde palliatieve zorg in Verpleeg- en Verzorgingshuizen
Welkom namens collega’s en studenten. Hermien Miltenburg Wageningen University and Research Centre.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Imagine there’s no heaven,it’s easy if you try Stel je voor dat er geen hemel is, het is gemakkelijk als je het probeert.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Trainers bijeenkomst Simokos Trainers bijeenkomst 2014 – 2015 Simokos.
Nieuwjaarsreceptie Programma uur : Welkom uur : Opening uur : Deel 1 – jubilarissen uur : Pauze uur : Deel 2 – jubilarissen.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Transcript van de presentatie:

Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014

programma Voorstelronde onzekerheid in onderzoek (intro) onzekerheid in kwalitatief onderzoek onzekerheid in kwantitatief onderzoek workshops verdieping in kwalitatief óf kwantitatief onderzoek (incl pauze) terugkoppeling en afronding einde

Actueel discussie onderzoek

Publication bias

Is dit een primaire taak van de onderzoeker? Ik doe gewoon mijn eigen onderzoek Ik moet publiceren Dat zal toekomstig onderzoek moeten uitwijzen Ik kan daar niets zinnigs over te zeggen

Wat is de het doel van wetenschap? Bewijzen dat je hypothese/theorie juist is Bewijzen dat je hypothese/theorie onjuist is

Karl Popper Quote: “A theory in the empirical sciences can never be proven, but it can be falsified, meaning that it can and should be scrutinized by decisive experiments. If the outcome of an experiment contradicts the theory, one should refrain from ad hoc manoeuvres that evade the contradiction merely by making it less falsifiable.”

Falsificeren of falsificatie? Bewijzen dat je hypothese/theorie juist is Bewijzen dat je hypothese/theorie onjuist is

Spin

over

Spin away, embrace uncertainty

Onzekerheid in wetenschappelijk onderzoek Welke vraag stel je? (En welke niet?) Wie doen er mee? (En wie vallen erbuiten?) Waar kijk je naar? (En wat wil je niet weten?) Wat wil je zien? (En wat zie je liever niet?) Welk verhaal vertel je? (Wat laat je weg?)

Welke vraag stel je?

Wie doen er mee?

Waar kijk je naar?

Wat wil je zien?

Welk verhaal vertel je?

causal assumptions, confounders and other biasing factors that can spoil your research

Correlation and causation

Causation?

Confouding

confounding

No causation

Causation

Correlation

Confounder selection Example highlights the importance of careful selection and adjustment of the appropriate confounders Workshop: How do we find and select the appropriate confounders? Causality theory developed by Prof. Judea Pearl and collegues

Other sources of bias Design bias Selection bias Measurement bias Response bias Drop out

Other sources of bias Design bias Selection bias Measurement bias Response bias Drop out

Non-response modelleren Niet volledig at random je hebt (beperkte) data van je non- responders je hebt geen data van je non- responders, maar kunt op basis van ander onderzoek wel aannames doen over je responders/nonresponders

Wegen van de cases bij de inverse probability of response of probability of drop-out Bereken voor iedere participant de kans dat hij uitvalt of niet-reageert op basis van alles wat je wel weer van deze persoon Drop-out or response bias

Weging cases Proefpersoo n Kans op drop out of respons (p) Weging drop out (p) Weging respons (1/p) , ,11