Infoavond De Mozaïek Kessel-lo, 4 december 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Welkom bij Leefstijl.
Themabijeenkomst Pesten
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Ontwikkelingstraject kinderen
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Pastoraal op school.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Welkom op onze thema-avond
First ID project Huygens College
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Opgroeien in verbondenheid
‘De palmboom’ buurtgericht kinderdagverblijf
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
1e gebod Ben ik echt de belangrijkste voor jou, elke dag van je leven?
Stichting Visible Results
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Workshop klassenmanagement
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Opvoeden.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Vlees eten innige band vlees van Zijn vlees je bent om op te eten! ik proef Zijn lichaam!
Methodiek: Plancyclus
Opdrachten en eindopdracht
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Hoe pedagogisch handelen?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ouderavond over pesten op de basisschool
Wat is DRAMA??.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Onze school is een KiVa-school!.
Herstellend handelen – hergo introductie
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Infoavond De Mozaïek Kessel-lo, 4 december 2013 werk maken van VERBONDENHEID, een manier van omgaan met asociaal gedrag Infoavond De Mozaïek Kessel-lo, 4 december 2013

Doel avond : Een kader aanreiken rond pesten of asociaal gedrag. Inspirerend en werkbaar binnen opvoeding fundament voor respect van binnenuit Een paar toepassingen plaatsen in dit kader. Zowel herstelgericht als preventief Bruikbaar in de klaspraktijk en thuis

Opwarmer : Bodymap Uitwisseling per 2 of 3, 5 minuten

DE - LINK - WENTIE VERBONDENHEID Ervaringsgericht ! innerlijke drijfveer zoeken naar / creëren van situaties waarin mensen verbondenheid kunnen beleven Niet selectief !

De 5 dimensies van verbondenheid kader rond verbondenheid : DE VIJF DIMENSIES

Werk maken van verbondenheid in de praktijk samen timing afspreken !!! Voorkomen Naar een fundamentele preventie Werken aan een positief leef- en leerklimaat Herstelgericht werken Herstellen of straffen Voorbeeld van herstelgericht groepsoverleg

De band met zichzelf Aansluiting zoeken met de levensstroom : Gevoelens verwoorden, verkennen, verwerken, … Autonomie stimuleren : mening vormen, keuzes maken en respecteren, feedback hanteren, assertiviteit, … Wie ben ik ? Wat zijn mijn wortels ? Lichaams beleving : zintuigen, bioritme, seksualiteit, bodymap, … Fouten maken mag ( her-aansluiten bij levensstroom waar verbroken )

De band met de ander Leren communiceren : Luisteren en vertellen, actualiteit, samen oplossingen zoeken bij conflicten, verbaal en non-verbaal Samen dingen doen (ook gezinnen en de school): Spelen, vieren, werken, eten, sporten, zorgen, … Samen stilstaan bij belangrijke momenten, vasthouden !

De band met het materiële Inspraak en medeverantwoordelijkheid bij inrichting, keuze en onderhoud van ruimte/materiaal/buurt Materiaal en zijn herkomst/fabricageproces bekijken (fabrieksbezoek, installatie, …) Kwaliteitsvol, veilig en esthetisch

De band met de groep / samenleving / culturen Kwaliteitsvolle groepsmomenten : Groepsprocessen, -rituelen, -activiteiten Opzoeken van de samenleving in haar verscheidenheid : Ontmoeting, feesten, praatcafé’s, buurt opruim, ... Duidelijke en positief georiënteerde regels De wereld binnen halen

De band met de natuur / het levensgeheel Natuurbeleving mogelijk maken : Cyclus der seizoenen, groen in huis/school, eigen natuurlijkheid ervaren, bio/eco … Milieuvriendelijke omgeving creëren Levensvragen en zin zoeken : Filosoferen met …, levens(stam)boom maken, … Stilstaan bij leven en dood : Onlosmakelijk verbonden, rituelen, vieringen, …

Fundamentele Preventie Aandacht hebben voor het creëren en versterken van verbondenheid op de 5 omgevingsdimensies !!!

Oefening : Hoe werken wij thuis/op school aan verbondenheid Oefening : Hoe werken wij thuis/op school aan verbondenheid ? Zie je de link met fundamentele preventie ? Individueel dan uitwisselen in kleine groepjes

Pesten Wanneer is pesten pesten ? Plagen en conflicten horen bij de ontwikkeling Pesten : Regelmatig en langdurig lastigvallen Met de bedoeling de ander fysiek en emotioneel pijn te doen Meestal is er een machtsverschil tussen pester en slachtoffer Er zijn ook anderen (ouders, klasgenoten, leerkrachten, …) die er last van hebben

Over grenzen :

Straffen of herstellen ? Zie artikel in Klasse

HERGO herstelgericht groepsoverleg een case : HERGO herstelgericht groepsoverleg een case : pesten op facebook gevecht na een mop

Informatie over herstelgericht werken : “Een schreeuw om hulp, de No-Blame-aanpak bij pesten”, George Robinson & Barbara Maines, Bakermat “SOS Conflict !, concrete werkvormen voor geweldloos opvoeden en begeleiden”, Corry Laura Bladel, Abimo “Kinderen en hun rol als bemiddelaar”, Barbara Porro, Kwintessens “Herstelgericht groepsoverleg, nieuwe wegen in de aanpak van jeugddelinquentie en tuchtproblemen”, Lode Walgrave en Nicole Vettenburg, uitg. Lannoocampus www.arktos.be : opgeleide HERGO moderatoren www.ligand.be : training moderatoren

Informatie over fundamentele preventie, positief leefklimaat en verbondenheid : “opvoeden in verbondenheid”, Peter Jochems, Jeugd&vrede “verbondenheid als antwoord op de-link-wentie ? Preventie op een nieuw spoor”, Anouk Depuydt, Johan Deklerck, Gie Deboutte (red.), acco “De preventiepiramide, Preventie van probleemgedrag in het onderwijs”, Johan Deklerck, acco www.opgroeieninverbondenheid.nl

Heidi Defever heididefever@ppw,kuleuven.be www.cego.be Bedankt voor jullie aandacht, een verbonden schooljaar gewenst ! Wil je deze power pointpresentatie graag ontvangen, geef dan je e-mail adres door aan de directie. Heidi Defever heididefever@ppw,kuleuven.be www.cego.be