Machiel Karskens voor ISVW studiedag Foucault 28 juni 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Begroting 2013 Budget 2013 Synthese / Synthèse janvier 2014 / januari 2014 Ministre du Budget Olivier Chastel Minister van Begroting Olivier Chastel.
Advertisements

ANNO Conseil Supérieur dHygiène Section I : maladies de civilisation Section II : prophylaxie des maladies transmissibles et usage des produits.
En 2008 nous vous souhaitons des gens qui vous aident. In 2008 wensen we jullie veel helpende handen.
gewest, 19 gemeenten 2 gemeenschappen 3 gemeenschappelijke commissies 1 federale regering 0 instantie voor metropole samenwerking.
Filosofie Op HAVO en VWO.
DE gebeurtenissen quiz
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
23/03/06 “Creating impact in a globalised world” Luc Tayart de Borms, afgevaardigd beheerder van de Koning Boudewijnstichting administrateur délégué de.
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Hoofdstuk 6 Democratisering
Een kwestie van meesterschap? Gelijke onderwijskansen Jacques Rancière (1940)
Omgaan met geschiedenis
1950-Heden - de tijd van televisie en computer
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Wat is de eigen waarde van een katholieke universiteit Martin Hiele Faculteit Geneeskunde.
Het CE wiskunde C Ruud Stolwijk Toetsdeskundige wiskunde bij Cito
Voor je iets zegt tegen iemand ,vraag jezelf drie dingen af :
Een stroom van verhalen Over seksueel misbruik in de rooms-katholieke kerk: de slachtoffers aan het woord Peter Nissen.
Aanvaard dat alles wat leeft, ook naar vrijheid streeft.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Sektarische praktijken en de gezondheidszorg: een sociologische benadering Olivier Schmitz Onderzoeksinstituut voor gezondheid en maatschappij (UCL) Centrum.
Jipi-mav.. présente.
= spelen met vuur in een cultuur van eer
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
Leven in Verbondenheid
Foucault: How do people become subjects?
Kennis is Macht Bacon versus Foucault. Kennis is Macht Meditationes Sacrae l’Archéologie du Savoir Francis Bacon ( )Michel Foucault ( )
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Symposium sur la sécurité Veiligheidssymposium Page 1 les causes d’accidents sont principalement de trois ordres : De oorzaken van de.
Jean-Paul Sartre.
Justitie La Justice Ministerraad 19 juli Vrije keuze achternaam Libre choix du nom de famille.
Waarom loopt het fout?. les dirigeants de leiders.
Existentialisme – stap voor stap
Grammaire thème 6 4 vwo.
Inl. & moderator Em. Prof. Guido Pitsi Emeritiforum KU Leuven 26 januari 2012 HET BOEDDHISME EN ZIJN ONTMOETING MET HET WESTEN Een religie of een filosofie?
40 jaar Jan de Bakkerschool
De vrije wil als filosofisch probleem
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese Les 3 – 20 september 2014.
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Franse Les Les 17 Vorige les & huiswerk Voyages p. 62
Bienvenue - Welkom. Persvoorstelling / Conférence de presse Jaarverslag Mensenhandel Bruggen slaan 15/10/2014 Rapport annuel Traite des êtres humains.
L’arithmétique a quatre domaines: Nombresproportions Mesurer et géométrie relations.
Franse Les Les 1 Kennismaken / uitleg Chanson assis / debout TPR
“de liefde van God”.
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
H2.1 De Griekse Democratie
Bianca Merken Ma classe got talent! Bianca Merken
Wat is zonde?! Hebr.4: Nu wij dan een grote Hogepriester hebben, Die de hemelen is doorgegaan, namelijk Jezus, de Zoon van God, laten wij aan.
Leerdienst over het komende oordeel Openbaring 20 : Hij zal komen om te oordelen de levenden en de doden Hij houdt zich gereed (hij staat klaar)
Averroës Aven Ruiz, Ibn Rushd Over Geloof en Wetenschap in de Islam.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
TAALREGELS 33 DE VRAGENDE ZIN
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Thema 2: De rechtsstaat.
3. Dus geen van beide heeft gelijk?
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Verlichting V5.
Nooit een dag Nooit een dag in je le – ven dat je
Mesurer l’empowerment – résultats Meten van empowerment – resultaten
Specifiek christelijk humanisme?
Chapitre 1 Francofolies.
Qu’est-ce qu’on va faire?
Transcript van de presentatie:

Machiel Karskens voor ISVW studiedag Foucault 28 juni 2014 Foucault anders! Wat is / Hoe werkt het Foucault effect in 2014? Hoe hebben de publicaties na zijn dood onze Foucault veranderd? Machiel Karskens voor ISVW studiedag Foucault 28 juni 2014

Verschenen boeken in 1984 - 1961 Geschiedenis van de waanzin. - 1963 Geboorte van de kliniek - 1966 De woorden en de dingen. - 1969 L'archéologie du savoir - 1970 De orde van het spreken - 1975 Disicipline, Toezicht en Straf. - 1976 De wil tot weten = Geschiedenis vd Seksualiteit 1 - 1984 Het gebruik van de lust = Gesch. vd Seks. 2 De zorg voor zichzelf = Gesch.vd Seks 3

Foucault lezingen verschenen na 1984 -1984: Heterotopie verhaal  (pol.) ruimte theorie Foucault Reader, speciaal: What is Enlightenment?   - 1989: Parrèsia  waarheid-spreken - 1990: Qu’est ce que la Critique (1978)  positieve Kant receptie, Verlichtingskritiek, actualiteitsanalyse, verzetstheorie - 2004: La Peinture de Manet  Foucault als kunstfilosoof

Foucault Colleges – 1 in volgorde van verschijning - 1996: Défendre la société (1976)  macht is meer dan disciplinering; oorlogstheorie = verzetstheorie; biomacht - 1999: Anormaux (1975)   - 2001: Herm.du sujet (1982)  wending naar subject; filosofie = levenskunst; hermeneutiek; spiritualiteit; ; - 2003: Pouvoir Psychia. (1974) voorontwikkeling positieve macht -2004: Secur.Popula.Territoire (‘78) na-ontwikkeling (bio-)macht Gouvernementaliteit -2004: Naissance Biopol. (‘79)  idem  liberalisme, civil society  ‘Foucault Effect’

Foucault Colleges – 2 in volgorde van verschijning -2008:  Gouv.de soi et des autres (1983)  Kant – Verlichting ; parrèsia -2009: Courage d.l. vérité (1984)  parrèsia ; waarheid is anders (denken, leven, doen)   - 2011: Lecons sur Vol. de Savoir (1970) van weten naar waarheid waarheid als machtpraktijk  - 2012 Gouv. des vivant (1980)  van macht naar individuele waarheid(sproductie); alèthurgie; - 2013 Société Punitive (1973) van marxistische macht naar indi- vidualiserende toezicht/controle macht en normalisering 2014 Subj. Vérité (1981)  waarheidsdiscours/spel als reële en morele zelf-constitutie

Ontwikkeling thema Macht 1. Van moderne macht = discipline via biomacht en pastorale macht naar gouvernementaliteit; naar zelf-controle / zelf macht = leef-kunde 2. Van klassestrijd, sociale oorlog, via verzet en kritiek naar tegen-gedrag en agoon-vrijheid  verzet is het andere van de macht 3. Van discipline naar toezicht/controle macht

waarheid als evenement/manifestatie / nieuw(s) 3 assen van Waarheid waarheid als evenement/manifestatie / nieuw(s) la vérité n’est pas donée d’avance, elle est produit comme un événement  - versus - waarheid als discours/ regime /techniek 2. zelf -verplichting van (in) waarheid spreken (alèthurgie: ↑ ↓ ) - versus - waarheid verplichtend opleggen/vaststellen individualiserende, moraliserende waarheid: waarheid van ik die denk = (subject) = ce qui se constitue et se transforme dans le rapport qu’elle a à sa propre vérité - versus – waarheid van wat ik – en anderen - denken van mijn handelen, leven,… gouvernement des hommes par la manifestation de la vérité dans la forme de la subjectivité » (Gouv.Viv. p.79)

“er bestaat geen vaststelling van de waarheid Wat is/doet waarheid? “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling ten opzichte van het andere. De waarheid is nooit het zelf(de). Waarheid kan niet anders dan de vorm van de andere wereld, het andere leven hebben.”

Ontwikkeling van Levenskunst/kunde 1.van: bestaans-esthetiek naar : zorg om zichzelf 2. van: leef-kunde (tekhne peri/to bion) naar: reflexief -kritische hermeneutiek van zichzelf 3. van je leven als kunstwerk naar: je moet (je leven) veranderen

Methodische ontwikkeling 1.Van wetenschaps geschiedenis als archeologie van het weten-discours 2. naar maatschappij geschiedenis als genealogie van de macht-weten praktijken 3. naar filosofie als zelf constitutie door het ideële (morele) waarheidsdiscours over zichzelf en de wereld

het Andere dan/van ≠ het uitgeslotene = het genegeerde ingeslotene: abnormale, illegale, zondige = de ongekende/ onbeheerste rest  angst = verzet/ kritiek als intrinsiek andere van macht en weten = de vorm van het andere leven/de andere wereld  waarheid

praktijken/ vormen van Waarheidspreken getuigen bekennen onderzoeken /waarheidsvinding ver/be-oordelen weten / meten toetsen / redeneren/ verifiëren = waar-maken leren opvoeden/ onderwijzen Parrèsia : vrij+moedig zeggen waar het op staat debatteren / stelling nemen /argumenteren  tegenspreken / kritiek uitoefenen waar-zeggen / profeteren/ openbaren juridisch/ onderzoekend (zelf)kennis/ wetenschap / godsdienst publiek/ politiek

ANDERS DENKEN of VERSCHIL DENKEN   ANDERS DENKEN of VERSCHIL DENKEN (penser autrement) - vanuit het tegendeel of verzet denken (recalcitrant) - omkerend denken ≠ dialectische negatie - kritisch denken - het binnen (naar) buiten en het buiten (naar) binnen denken = grensoverschrijden - denken door te veranderen (transformatie) - denken van het andere als verschillend en niet als: ab-normaal, uit-gesloten, on-gezond, il-legaal …. = het verschil denken / het singuliere zien = de waarheid laten gebeuren …