Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Advertisements

Jaar 1 les 6 Het creatieve proces
Media en creativiteit •Mail: •Wiki: • vakgroep: Media.
Elske Revelman de Vries
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01-02 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
MEDMEC01 – Media en Creativiteit, module 1
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 2.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
MEDMEC01 Roelof de Vries Les 3 -
Les 7 Uitvoeren gebruiksaanwijzingen van anderen
24 september MedMec01 les 4 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Herfst les 2.
Media & Creativiteit Pia Terstroet P. M.
Media & Creativiteit Jaar 1 les 8 Het creatieve proces.
Jaar 1 les 7 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 8
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit Mail:
Welkom! Media & Creativiteit Les 7. Wat is er in het nieuws?
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 7.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail:
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 6.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 5.
MEDMEC01 Elske Revelman de Vries Mail: Het creatieve proces Les 8.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 4.
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 1.
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 2 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Creative tools Dit is de titel van de module
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst Les 3.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Medmec 1 herfst Les 3.
Medmec 1 herfst Les 3.
Huiswerk voor vandaag les 4
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Pia Terstroet (Terpm) MEDMEC01 Mail: Wiki: Media en.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
Media & Creativiteit Pia Terstroet
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 6.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
THEMA: Het creatieve proces
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Media & Creativiteit Jaar 1 les 4 Het creatieve proces.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: divergeren en convergeren.
Welkom! Media & Creativiteit Les 4/5
Welkom! Media & Creativiteit Les 3
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 4.
MEDMEC02 – periode 1 – jaar 1 Creative Tools VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT Mail: Aanwezig: di/wo/do/vr Lokaal: PH Elske Revelman de.
Media en creativiteit Het creatieve proces Jaar 2 medmec05 les 3.
Media en Creativiteit jaar 1 deeltijd 1 e semester Pia Terstroet daar alle slides van voorgaande.
Media & Creativiteit. MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER STARTPAGINA.CMD.HRO.NL VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
17 september MedMec01 les 3 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Transcript van de presentatie:

Media & Creativiteit Jaar 1 les 2 Het creatieve proces

Weekoverzicht Les week Onderwerpen Voorbereiding voor volgende bijeenkomst 1 Kennismaking met creativiteit en het creatieve proces Breed beeld mediaterrein Toelichting op de module Bestuderen modulewijzer Aanschaffen en gebruik Dummy Maken opdracht 2A 2 Inleveren opdracht 2A Uitleg divergeren en convergeren Trainen creatieve technieken Gebruik dummy Voorbereiden volgende les 3 Gebruik Dummy 4 5 6 Tussentijds feedback vooronderzoek 7 Tijdens de les opdracht 2B Vooronderzoek 2B inleveren Meenemen gebruiksaanwijzing en benodigheden 8 Uitvoeren gebruiksaanwijzing anderen 9 Inleveren opdracht 1 en 2 Voorbereiden herkansingsopdracht 10 Chaosweek

Hoorcollege Van 12:55 tot 13:45 door Marcel Kampman in de collegezaal op de derde verdieping van het hogeschoolgebouw aan het academieplein.

regels Niet eten in het lokaal Niet drinken in het lokaal Je mag best even weg maar loop niet zomaar de deur uit, zeg wat je gaat doen. Wanneer ik praat zijn de computers uit/dicht. Kom op tijd, 10 min te laat is een les gemist. Kom je voordat de 10 min zijn verstreken dan noteer ik je als een halve les gemist.

Korte presentatie Wat heb je gekozen? Hoe ben je te werk gegaan? Wat is het eindresultaat?

1 inleiding

Vijf misvattingen over creativiteit Je bent creatief of je bent het niet. Creativiteit, dat is schilderen op zijde of iets met kurk, het is zweverig en soft. Mijn omgeving belet me creatief te zijn. Creativiteit, daar heb ik geen tijd voor. Brainstormen enzo, dat doe we al.

2 Creatief denken Creatief waarnemen Uitstel van oordeel Flexibel associeren Divergeren Verbeeldingskracht ontwikkelen Wat is denken en hoe werken de hersenen? Laat filmpje zien…Kan ik dit ook anders zien? Een nieuw idee hoef je niet direct volledig te snappen. Sta open om het idee te aanvaarden, spontane manier van gedachte impulsen noteren - disociatie en resociatie, de eerste gedachten zijn de gezondverstand ideeen, nieuwe invalshoeken krijg je voorbij deze logica. Nieuwe ideen passen niet in je bestaande denkpatronen, verbeelding is een basis vaardigheid, lees het boek hst 2.

Divergeren en convergeren 1 startfase, formuleer je doel. 2 divergeren, genereer heeel veel ideeen. Alles is goed wanneer je uitstel van oordeel handhaafd. 3 convergeren, keuzes maken.

1 doel Maak een longlist met 50 verschillende handelingen waar je een gebruiksaanwijzing voor kan maken.

Selecteer 10 goede ideeen Beargumenteer waarom je de andere 40 niet gaat gebruiken. Schrijf dus 40 argumenten op.

Maak een shortlist Van de laatste 10 kies je er vijf. Beargumenteer waarom je deze vijf wel kiest en de andere vijf juist niet.

Maak nu je definitieve keuze Kies 1 handeling waar je een gebruiksaanwijzing voor kan maken. Leg uit en schrijf op waarom je tot deze keuze bent gekomen! Met andere woorden: “Beargumenteer je keuze”.

Dummy en reflectie

Huiswerk gebruik je dummy! Koop Creativiteit Hoe? Zo?, door Igor Byttebier, uitgeverij Lannoo wanneer je dit nog niet gedaan hebt. Lees het voorwoord, de inleiding, hoofdstuk 1 en 2.

Beeldtaal Definitie van beeldtaal (voor deze opdracht): Het overbrengen van een specifieke boodschap (‘verhaaltje’ hoe miniem dan ook met een kop en een staart) alleen door gebruikmaking van beeld. Wellicht leuk voor in de les (jaar 1): http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/search?serID=4828&md5=9cea4f4bd13fdec8d9459dd196d253f6&sq=brainstorm