Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

Inleiding programmeren in C++ Life Science & Technology 26 januari Universiteit Leiden.
Voorrangsregels bij rekenen (2)
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Hoofdstuk 8: Recursie.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Tangens In een rechthoekige driehoek kun je met tangens werken.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
havo/vwo D Samenvatting Hoofdstuk 8
Hogere Wiskunde Complexe getallen college week 6
Het ontwerpen van een klasse
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
WISKUNDIGE FORMULES.

Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Hoofdstuk 5: Bestanden.
Inleiding Informatica
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Hoofdstuk 4: Klassen definiëren
Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 10: Omgaan met problemen.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Rekenregels van machten
Rekenregels voor wortels
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Numerieke Natuurkunde
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Talstelsels, rekenen en rekenschakelingen
ribwis1 Toegepaste wiskunde, ribPWI Lesweek 01
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Algoritmiek Dataweergave en bewerking Hoorcollege 2 - Ma. 11 sept L.M. Bosveld-de Smet.
6.1 Inleiding HOOFDSTUK 6 METHODEN
Hoofdstuk 3: Inleiding tot Java Applets
Deel I: Programmeertaal C 6. Arrays en Pointers
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
OO Analyse in de praktijk OO Analyse in de praktijk V Enkele Design Patterns.
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Computertechniek Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 C programmeren voor niet-C programmeurs les 2 definitie.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hoorcollege 2 Basis gameprogrammeren. Soorten programma’s Console- applicatie.
ZijActief Koningslust
Tircms03-p les 7 Standaardfuncties. In header opnemen bijv: using namespace std // C++ // oude C.
Variabelen Part deux.. Variabelen week 3 0. Herhaling 1. De NullPointerException (p101) 2. Primitieven 3. Scope en levensduur van variabelen 4. Meerdere.
Variabelen en berekeningen
Tircms03-p les 2 Hfdst 3,4 Meer operatoren Functies.
Tircms02-p les 3 Functies Strings Structuren. Functies 1. main() 2. { int k; k = 10 ; printf(“%d\n”,fac(k)); } 3. int fac(n) int n; 4. { int f; f= 1;
Tircms02-p les 2 Meer operatoren Arrays en pointers Types en conversie.
Bits & bytes.
JAVA: een platformonafhankelijke taal
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
GEGEVENSSTRUCTUREN IN.NET. Inleiding  Enumerated type  Structure  Collecties  Typed collections  Untyped collections.
Hoofdstuk 9.2 Strings.
Gameprogrammeren: Variabelen, declaraties en toekenningen
Gameprogrammeren: Expressies
Basis Gameprogrammeren
Binaire getallen 1. binair → decimaal 2. decimaal → binair.
Transcript van de presentatie:

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer Hoofdstuk 3: Werken met numerieke gegevens

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 2 Gehele getallen Geen voorgedefinieerde klasse maar ingebouwd data type int –Gehele getallen –Voorziet in een basis van rekenkundige operaties +, -, *, /,, % (rest bij gehele deling) Vb: * 4 * 3 –Afdrukken door print en println System.out.println( 14) ; System.out.println( 89 * 67) ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 3 Data typen Zijn geen klassen Hebben geen methoden of instantie variabelen Er is geen constructor nodig

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 4 Primitieve data typen Zijn ingebouwd in de programmeertaal

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 5 Data typen & Variabelen Kunnen direct aan een variabele toegekend worden int i ; i = 3; 3 i

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 6 Data typen Referentie variabele versus data type variabele lijn “youhouu” een object x 5 data type variabele dienen vóór het gebruik een waarde te krijgen int x ; x = 5; x ? x 5

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 7 Data typen Kunnen geen ontvanger zijn (zijn geen objecten) Kunnen wel gebruikt worden als argument van een methode mijnAuto.rijden(90) Kunnen wel gebruikt worden als “return” waarde van een methode

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 8 Literals 2 * ( x + y) - ( z / 73) literals hun naam is een representatie van hun waarde

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 9 Constanten Variabelen waarvan de waarde niet wijzigt Aangeduid door sleutelwoord final final int gridGrootte = 10 ; Constanten te verkiezen boven literals plaats = 10 * afstand ; Beter: final int gridGrootte = 10 ; plaats = gridGrootte * afstand ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 10 Voorrangsregels en haken * 2 8 * 2 of ? Eerst * en / dan + en - Haakjes gebruiken maakt alles duidelijker en voorkomt fouten (5 + 3) * (3 * 2)

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 11 Afkortingen salaris = salaris * 1.20 ;// 20% opslag Verkorte notatie salaris *= 1.20 ; x = x + 5 ; Verkorte notatie x += 5 ; Idem -= /= %= Voorkomt fouten: i = j + 1; i.p.v. i = i + 1;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 12 Afkortingen (2) Meervoudige toekenning x = y = z = 0 ; Verkorte notatie voor x = 0 ; y = 0 ; z = 0 ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 13 Afkortingen (3) x = x + 1 ; of x += 1 ; Of x ++ ; Idem x -- ; Fout: 6 ++ ; 6 is een literal; kan men niet wijzigen (x + y)++; x + y is een uitdrukking, geen veranderlijke; kan men niet wijzigen

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 14 Afkortingen (4) Opgelet in expressies! ++ variabele telt 1 op bij de waarde en geeft resultaat terug variabele ++ geeft waarde terug en telt er dan 1 bij op -- variabele trekt 1af van de waarde en geeft resultaat terug variabele -- geeft waarde terug en trekt er dan 1 van af Voorbeeld telkens kost == kost -> 101 waarde kost = 101 kost ++ -> 100 waarde kost = kost -> 99 waarde kost = 99 kost -- -> 100 waarde kost = 99

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 15 Opgelet string1 + string2 Is een afkorting voor string1.concat(string2)

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 16 Andere data typen voor gehele getallen int voor gehele getallen tussen en (2 31 ) –Gebruikt 32 bits long voor gehele getallen tussen en 2 63 (meer dan ) –Gebruikt 64 bits short voor gehele getallen tussen en –Gebruikt 16 bits byte voor gehele getallen tussen -127 en 127 –Gebruikt 8 bits

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 17 Data typen voor gehele getallen Meer bits nodig  meer computer geheugen nodig Mengen van typen byte  short  int  long  long l1, l2; int i1 = 55, i2 ; short s ; byte b =10; l1 = 98 ; l2 = i1 ; l1 = 2 * i1 ; i2 = l2 ; s = b ; s = i2 ; l2 = s ; b = i2 ; b = l1 ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 18 Converteren van typen Voorbeeld: long x ; int i ; x = 10 ; i = x ; ----> niet toegelaten! Maar waarde van x is klein genoeg voor int! Oplossing i = (int) x ; Dwingt een omzetting (van de waarde van x) naar int af. x blijft van het type long! Dwingt een omzetting (van de waarde van x) naar int af. x blijft van het type long!

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 19 Reële getallen float voor reële getallen met 7 cijfers van precisie –Getallen tussen x en x double voor reële getallen met 15 cijfers van precisie –Getallen tussen x en x Niet alle getallen; enkel deze met resp. 7, 15 cijfers of precisie –Bv. niet maar

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 20 Reële getallen - notatie Wetenschappelijke notatie – x wordt E38 Om onderscheid te maken tussen float en double en andere int literals –float : E38f f 38f –double : E38d d 38d

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 21 Voorbeeld double oppervlakte, straal, pi = d; straal = 12.0 ; oppervlakte = pi * straal * straal ; int j = ; float x = f; System.out.println(“j =“ + j); System.out.println(“x =“ + x); j += 1; x += 1.0 ; System.out.println(“j =“ + j); System.out.println(“x =“ + x); j = ; x = E9; j = ; x = E9; Enkel 7 cijfers precisie!

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 22 Mixen van float en double float  double  int  float/double  long  float/double maar kan verlies aan precisie betekenen  Hier ook conversie mogelijk: (int) (float)...

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 23 De klasse Math Math is klasse met wiskundige functies als (klasse) methoden Voorbeeld: static int abs( int a) { …} // geeft de absolute waarde van a terug int i = -2 ; int j = Math.abs(i) ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 24 De klasse Math (2) final double Ewaarde van e final double PIwaarde van pi double cos(double x)cosinus van hoek x in radialen double sin(double x)sinus van hoek x in radialen double tan(double x)tanginus van hoek x in radialen … abs(… x)absolute waarde van x … min(… x, … y)het kleinste van x en y … max(… x, … y)het grootste van x en y... round(... x)x float wordt afgerond naar integer; double naar long double log(double x)natuurlijk logaritme van x double random()random getal tussen 0.0 en 1.0 double sqrt(double x)positieve vierkantswortel van x double pow(double x, y) x y double exp(double x)e x e.a.

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 25 “Enveloppe” klassen Met elk primitief data type correspondeert een klasse –Klasse Integer correspondeert met int –Klasse Byte, Short, Long, Float, Double correspondeert met byte, short, long, float, double Laten toe om een data type element om te zetten naar een object en omgekeerd int i = 10 ; Integer object = new Integer(i); i = object.intValue() ;

Inleiding Informatica Prof. Dr. O. De Troyer 26 “Enveloppe” klassen (2) Laten conversie van getal naar string toe –Klasse methode: toString int i = 10 ; String s = Integer.toString(i) ; //s wordt “10” float f = 12.34f ; String s = Float.toString(f) ; //s wordt “12.34” Twee nuttige constanten Long.MIN_VALUE Long.MAX_VALUE Idem voor de andere numerieke klasse