Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Gouden Eeuw De 17e eeuw
Advertisements

Tijdvak 6 Tijd van van regenten en vorsten
Rembrandt.
Tijd van regenten en vorsten
Nederland Les 7: De Gouden Eeuw; Bestuurlijke en culturele aspecten
Gouden Eeuw 17e eeuw ( ).
De gouden eeuw.
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 4.2.
Paragraaf 6.2 Vorige les: Nederlanders en de wereldeconomie
De Republiek in een tijd van vorstenH4.3 Stadhouder-koning Willem III Karel II was familie van Lodewijk XIV en wilde ook een absolute koning worden Hij.
6 De Republiek in Europa.
Regenten en Vorsten( ) Wat gebeurt er in dit tijdvak
V AN H UNEBED TOT HEDEN Nederland wordt een parlementaire democratie – les 8.
De Republiek in Europa Les 21: Concurrenten op zee
Nederland Les 9: De Gouden Eeuw
De Republiek in Europa Les 24: Een land apart
INTERNATIONALE POLITIEK VAN DE REPUBLIEK Woord & Beeld bij 3.2.
Het bijzondere van De Republiek De Republiek in Europa
Vrijheidsrechten en politieke rechten in Nederland
Wat weet je al over deze periode in de geschiedenis ?
Gouden eeuw in de Nederlanden
Hoofdstuk 7: Kunst voor de burger
Les: Rembrandt van Rijn
De Gouden Eeuw: Handel en wandel
H2 De economie van de Gouden Eeuw
De economie in de Zilveren Eeuw
Neem het onderstaande schema over en vul het in aan de hand van 6.3
De tijd van regenten en vorsten
Scheepvaart in de Gouden Eeuw
Muziek in Nederland in de Gouden Eeuw
6 De Republiek in Europa.
Paragraaf 3.2 Nederland en Europa.
Schoolexamen dinsdag 13 januari
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
VOC, Grachtengordel, Rembrandt
Stedelijke cultuur in Nederland
3 manieren Onderzoeken hoe iets werkt Experimenten Anthonie van Leeuwenhoek.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Goed voorbereid naar de Pabo!
De koloniale relatie tussen Nederland(ers) en Nederlands-Indië
Leg uit welk schilderij hoort bij de Republiek en waarom je dat denkt.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden PAR 6, CULTUUR IN DE GOUDEN EEUW.
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
Tijdvak 5: De 16e eeuw De eeuw van de Europese overzeese expansie
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Hoe werd de republiek bestuurd?
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
De Nederlandse Opstand
Ook bloei in de republiek op gebied van:
Ook bloei in de republiek op gebied van: Wetenschap Kunst Filosofie.
1.2 Van de Oost naar de West Wereldeconomie.
Hallo wij gaan een geschiedenis opdracht maken over de Gouden eeuw.
Schilderkunst Uit de Gouden Eeuw Rembrandt Frans Hals Jan Steen
Paragraaf 6.3 Internationale handel Kenmerkende aspecten: 1)De bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht.
Wetenschap. Hugo de Groot filmpje Was een Nederlands rechtsgeleerde en schrijver. Hij ging op zijn 11 e studeren aan de Universiteit van Leiden. Gevangen.
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Regenten en vorsten 3.2 Nederland en Europa
Hollandse Meesters 2 De Gouden Eeuw.
Paragraaf 7.2 Burgerlijke cultuur en hofcultuur
16e en 17e eeuw (deel 1) Vwo 5 SCHM.
Nederland en Indonesië
Stedelijke cultuur in Nederland
Thema 1 Geschiedenis als theater
VROEG MODERNE TIJD de bloei in economisch en cultureel opzicht van de nederlandse republiek.
Project Gouden Eeuw – havo/atheneum 1 - Nederlands
Tijd van Regenten en Vorsten 1600 – 1700
§6.4 De Nederlandse Goude Eeuw
§6.3 Nederland en de wereld
Transcript van de presentatie:

Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700 De Gouden Eeuw Een gouden tijd voor de Republiek De 17e eeuw: 1600 – 1700

De Gouden Eeuw Handel en rijkdom Politiek: De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden was de naam van de republiek die bij gebrek aan een geschikte landsheer, in 1588 (tijdens de Tachtigjarige oorlog) ontstond op het grondgebied van wat nu ongeveer Nederland is. Deze kleine republiek verwierf in de 17e eeuw (Gouden Eeuw) grote politieke, maar vooral economische macht. Zij speelde geruime tijd een hoofdrol op het wereldtoneel.

Kunst Schilderkunst kwam tot grote bloei. Nederlandse schilders waren over de hele wereld beroemd. In de 17e eeuw maakte men graag muziek in huiselijke kring. Bekende instrumenten waren: de luit, het klavecimbel, de viola da gamba en de traverso. Doordat veel kunstenaars en intellectuelen tijdens de Tachtigjarige Oorlog de Spaanse overheersers ontvluchtten, werd er in Noordelijk Nederland veel aan literatuur gedaan.

Wetenschap De wetenschap in de Republiek komt tot bloei door: * de afnemende macht van de katholieke kerk, * de uitvinding van de boekdrukkunst en *de immigratie van buitenlandse wetenschappers. 
Veel experimenten waren door de katholieken verboden. De wetenschappers in andere Rooms-katholieke landen kwamen daardoor naar ons land om experimenten te doen. 
 Er worden ook veel uitvindingen gedaan, zoals de telescoop, de microscoop en het slingeruurwerk. De wetenschap bloeide vooral tussen 1635 – 1643 & 1650 – 1660. 


Handel handel Gouden Eeuw De Nederlanders waren kundige zeelieden en daardoor dreven zij handel over de hele wereld. De VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie) en WIC (West- indische Compagnie) werden opgericht. Handel in specerijen, stoffen, wijn, hout en vele andere producten De Beurs van Amsterdam Slavenhandel

Belangrijke personen Wetenschap: Spinoza, Antoni Leeuwenhoek, Christiaan Huygen, Rene Descartes Schilderkunst: Rembrandt van Rijn, Frans Hals, Albert Cuyp, Jan Steen Muziek: Sweelinck Politiek en Militair: Michiel Adriaensz de Ruyter, Cornelis Tromp, Witte Cornelisz de With, Cornelis de Witt, Johan de Witt (1625 - 1672):Pieter Pietersz. Heyn (1577 - 1629) Literatuur: Joost van den Vondel, Bredero, Jacob Cats Ontdekkingsreizen: Abel Tasman Meer belangrijke personen zijn o.a. te vinden op wikipedia

Dagelijks leven arm en rijk in de Gouden Eeuw Groot verschil tussen rijk en arm Voedsel Kleding Wonen Spin en rasphuizen Beroepen School Hygiëne Ziektes Handige informatie is te vinden op http://mediatheek.thinkquest.nl/~klb013/startpagina.htm

En nu: zelf aan de slag Je hebt al veel informatie gekregen maar er is natuurlijk nog veeel meer te ontdekken. Daarvoor gaan jullie nu samen brainstormen en nadenken wat je nog zou willen weten van de Gouden Eeuw en hoe je dat gaat presenteren. Veel plezier!