Bijeenkomst STARO Schoolgebouwen. Leren sociologisch bekeken: het biografisch perspectief Leren gebeurt alleen als je iemands levensloop betrekt Levenslopen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Demografische veranderingen: Mijn dorp over 10 jaar
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Edushock leerfestival
Hybriditeit De Souza e Silva: • Het vervagen van de grens tussen fysiek en digitale ruimten • Het intreden van virtuele communities in de fysieke ruimte.
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Gemeenschap en de kroniek van de kleine dingen
Inleiding herstelondersteunende zorg
geschiedenis Start Digitalis augustus 2011 Deskundigheid Individueel Geborgenheid Inspirerend Twee stromen Actief Laagdrempelig Innovatief Samen.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
MEDMEC Les 1 Toelichting module
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding
Teamleren, hoe werkt dat?
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
CCZ gaat “exclusief en duurzaam” digitaal Leerlingen met hun eigen IPad de digitale onderwijswereld in.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013.
Sociale inclusie.
Steden: van hier tot Tokyo
Zie: CONGRES EULE leven loopbaan leren Lezing en workshop Zie:
Fresku - Maskerade. A7Pg&feature=player_embedded#! A7Pg&feature=player_embedded#
Hoe kan het jou veranderen?
Taalkunde Grammatica A
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Media en creativiteit Identiteit les 2
MEDMEC02 Media en creativiteit Identiteit les 1. Onderwerpen in de lesHuiswerk voor komende les 1 o Toelichting op de module en de werkwijze. o Toelichting.
Identiteit MedMec02 les 1 (3) Mail: Wiki: vakgroep:
Identiteit MedMec0304 les 1 Mail: Wiki: vakgroep: Media.
Media en creativiteit Identiteit les 1
Hoofdstuk 2 Paragraaf 2 Ontleden Klas 3.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Godsdienst.
Vrijwilligerswerk spreken * tekst p * extra: renske de greef.
Bedrijfskunde in kleur
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Een meerkeuzegeneratie of een meerkeuze-elite ?
Meer kansen voor de buurt
Top games In deze powerpoint kom je alles te weten over games!
Debbie Vandekerckhove
Media en de massa.
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Kijk op leerlingen en leren Presentatie Wikispace
We all want to change the world “You say you want a revolution! Well, you know We all want to change the world” =AqC_Gma221M.
Gemaakt door Lieke en Hanna
Gastles: Maatschappelijke stage
Godsdienst 1.
Vrijwilligerswerk spreken * tekst p * extra: renske de greef.
Een wereld van verschil
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Social work: Het verschil dat jij maakt.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Opgroeien in de stad les 3
TRENDS 2014 Hafida
Welkom ik maak me sterk.
Duurzame inzetbaarheid en het Levensfasebudget CAO GGZ Een Een interactieve presentatie voor medewerkers vs oktober 2013.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Consumentengedrag Beslissen
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Sander Landman Annica Brummel
Drie vormen van gedrag:
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
De druppel die de emmer doet overlopen
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst STARO Schoolgebouwen

Leren sociologisch bekeken: het biografisch perspectief Leren gebeurt alleen als je iemands levensloop betrekt Levenslopen individualiseren, maar… zijn sterk maatschappelijk bepaald Huidige biografisch perspectief jongeren???

A social network for two

Keuzebiografie = continue zoektocht identiteit ICT nieuw middel om identiteit vorm te geven 3 kernbegrippen daarbij: –authenticiteit –interactiviteit –personalisering van ervaringen Oorzaak: veranderingen in jeugdwereld en in levensloop

Veranderingen jeugddomein De school creëerde de jeugdwereld Daarna: jeugdperiode steeds langer, jeugdruimte steeds groter LEREN IN JEUGDDOMEIN Buiten en binnen school: STEEDS LANGER, STEEDS MEER

Van een standaard- naar een KEUZEBIOGRAFIE=risicobiografie re=relatedhttp:// re=related Shibuya crossings lost in translation

Levensloopkeuzes geen rationeel of alleen individueel proces

Levenslopen en daarmee leeroriëntaties: sterk maatschappelijk bepaald Levensloopkeuzes worden niet bepaald door rationele keuze of ‘ware ik’ MAAR: door ERVARINGEN Ervaringen: afhankelijk van traject en sociaal netwerk waarin je terecht komt

Een voorbeeld van nieuwe leerders creëer je eigen leeromgeving Joris Methorst the projectnetwork

Wat kunnen ze leren: kijk naar soort traject én netwerk Een nieuwe leerder

Leerervaringen Nieuwe kennis en Leerderskennissen heel heterogeen, maar ook vak- specifiek Broedplaatsen:

Leerervaringen zijn dus sterk maatschappelijk bepaald School kán compensatie bieden. Maar HOE?

Zoek de overeenkomsten Klassieke scholengemeenschap

Zoek de overeenkomsten De Nieuwste School Tilburg

Meerwaarde school 1.Bruggen naar nieuwe werelden die je niet zelf buiten school vindt 2.Betekenisgeving aan deze ‘nieuwe werelden’ BRIDGING 3 manieren

Netwerken dus die ‘bruggen’ naar andere werelden/netwerken bevatten 7QwDc&hl=nl Yamanote: venster op nieuwe wereld

Bruggen: Via leerlingen met andere achtergrond en van verschillende leeftijden

Bruggen via leraren of andere volwassen 20cWMYOM Alladin en nieuwe wereldhttp:// 20cWMYOM

Bruggen via leerstof: Veel, veelsoortige ervaringen: hybriditeit

Kortom: bruggen Een wereld in een wereld De wereld in de school De school náár de wereld Een wereld die niet ‘af’ is, steeds verandert Inspiratie: een stad in een stad Elke school en elke buurt bevat álles Een wereld in de wereld: vele en veel verschillende ervaringen tegelijk: A moment in Tokyo: Namba Parks:

Meerwaarde school Is dus: Bruggen naar nieuwe werelden die je niet zelf buiten school vindt Maar bovendien: school moet leren betekenis te geven aan al die nieuwe ervaringen

Naast bridging is bonding nodig Sociale binding is dé voorwaarde voor schools leren

Naast bridging is bonding nodig Plek om je geborgen te voelen, met gelijkgestemden te kunnen zijn, zelf te kunnen zijn Huiskamer, keuken: voor bruggen Eigen honk: voor binding

Naast bridging is bonding nodig Samen iets goeds neerzetten en aan de wereld tonen Selcy: school in de wereld

Naast bridging is bonding nodig MySpace=MyPlace= eigenaarschap over inrichting en zorg voor de ruimte

SAMENGEVAT Zorg voor veel verschillende werelden: Een wereld in een wereld (heterogene populatie) De wereld in de school: hybride functies gebouw De school zelf de wereld in Zorg voor een betekenis/bezinningsruimte Mentoren die verschillende ervaringen betekenis kunnen geven Zorg voor een sociale bindingsruimte: Eigen honk Eigenaarschap over inrichting van een eigen ruimte Een podium: om de buitenwereld te tonen dat je samen iets goeds kunt neerzetten