Bijeenkomst STARO Schoolgebouwen
Leren sociologisch bekeken: het biografisch perspectief Leren gebeurt alleen als je iemands levensloop betrekt Levenslopen individualiseren, maar… zijn sterk maatschappelijk bepaald Huidige biografisch perspectief jongeren???
A social network for two
Keuzebiografie = continue zoektocht identiteit ICT nieuw middel om identiteit vorm te geven 3 kernbegrippen daarbij: –authenticiteit –interactiviteit –personalisering van ervaringen Oorzaak: veranderingen in jeugdwereld en in levensloop
Veranderingen jeugddomein De school creëerde de jeugdwereld Daarna: jeugdperiode steeds langer, jeugdruimte steeds groter LEREN IN JEUGDDOMEIN Buiten en binnen school: STEEDS LANGER, STEEDS MEER
Van een standaard- naar een KEUZEBIOGRAFIE=risicobiografie re=relatedhttp:// re=related Shibuya crossings lost in translation
Levensloopkeuzes geen rationeel of alleen individueel proces
Levenslopen en daarmee leeroriëntaties: sterk maatschappelijk bepaald Levensloopkeuzes worden niet bepaald door rationele keuze of ‘ware ik’ MAAR: door ERVARINGEN Ervaringen: afhankelijk van traject en sociaal netwerk waarin je terecht komt
Een voorbeeld van nieuwe leerders creëer je eigen leeromgeving Joris Methorst the projectnetwork
Wat kunnen ze leren: kijk naar soort traject én netwerk Een nieuwe leerder
Leerervaringen Nieuwe kennis en Leerderskennissen heel heterogeen, maar ook vak- specifiek Broedplaatsen:
Leerervaringen zijn dus sterk maatschappelijk bepaald School kán compensatie bieden. Maar HOE?
Zoek de overeenkomsten Klassieke scholengemeenschap
Zoek de overeenkomsten De Nieuwste School Tilburg
Meerwaarde school 1.Bruggen naar nieuwe werelden die je niet zelf buiten school vindt 2.Betekenisgeving aan deze ‘nieuwe werelden’ BRIDGING 3 manieren
Netwerken dus die ‘bruggen’ naar andere werelden/netwerken bevatten 7QwDc&hl=nl Yamanote: venster op nieuwe wereld
Bruggen: Via leerlingen met andere achtergrond en van verschillende leeftijden
Bruggen via leraren of andere volwassen 20cWMYOM Alladin en nieuwe wereldhttp:// 20cWMYOM
Bruggen via leerstof: Veel, veelsoortige ervaringen: hybriditeit
Kortom: bruggen Een wereld in een wereld De wereld in de school De school náár de wereld Een wereld die niet ‘af’ is, steeds verandert Inspiratie: een stad in een stad Elke school en elke buurt bevat álles Een wereld in de wereld: vele en veel verschillende ervaringen tegelijk: A moment in Tokyo: Namba Parks:
Meerwaarde school Is dus: Bruggen naar nieuwe werelden die je niet zelf buiten school vindt Maar bovendien: school moet leren betekenis te geven aan al die nieuwe ervaringen
Naast bridging is bonding nodig Sociale binding is dé voorwaarde voor schools leren
Naast bridging is bonding nodig Plek om je geborgen te voelen, met gelijkgestemden te kunnen zijn, zelf te kunnen zijn Huiskamer, keuken: voor bruggen Eigen honk: voor binding
Naast bridging is bonding nodig Samen iets goeds neerzetten en aan de wereld tonen Selcy: school in de wereld
Naast bridging is bonding nodig MySpace=MyPlace= eigenaarschap over inrichting en zorg voor de ruimte
SAMENGEVAT Zorg voor veel verschillende werelden: Een wereld in een wereld (heterogene populatie) De wereld in de school: hybride functies gebouw De school zelf de wereld in Zorg voor een betekenis/bezinningsruimte Mentoren die verschillende ervaringen betekenis kunnen geven Zorg voor een sociale bindingsruimte: Eigen honk Eigenaarschap over inrichting van een eigen ruimte Een podium: om de buitenwereld te tonen dat je samen iets goeds kunt neerzetten