MET GRAMMATICA MEER SNAPPEN! O O O, WAAROM TOCH?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het werkwoordelijk gezegde
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Werkwoordspelling – persoonsvorm, onderwerp, t. t
Zinsontleden Gemaakt door: B & G.
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Werkwoordspelling Volg de weg!.
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Persoonsvorm verleden tijd
Het onderdeel grammatica begint op blz. 206
Basisschool de Wester 9 mei 2014.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Een boek hoort erbij 1 Ik liep te zoeken (oweejow) naar mooie boeken (oweejow) Lees nu al dagen (oweejow) dus ik wil je wat vragen (oweejoooow)
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Zomaar een kaartje.
Het Leven /04/2017.
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
Godsdienst.
Persoonsvorm tegenwoordige tijd
U hebt de vrijheid om al dan niet te klikken Goddelijke verklaring betreffende des mensens Levensduur.
Thema 1 Het landje is van ons.
Zinsdelen zijn net puzzelstukken!
Europa wordt christelijk
Wijs of eigen-wijs.
Een blondje doet mee aan "Wie wordt millionair"
Wolvecamp tentoonstelling
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Interpreteren van data
Grammatica Nederlands
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Van ‘wuh’ naar ‘alles goed?’
Een blondje doet mee aan "Wie wordt euromillionair"
preek over Deuteronomium 6:20-25
Zoek de persoonsvorm Linda Humme.
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
Proeftoets periode 1 4 havo.
Duits Presentatie Jesse Hogerheijde 4G.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Altijd online!.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Hoofdstuk 2 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Duistere eeuwen Prehistorisch Nederlands en Oudnederlands
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Het belang van voorlezen
Is ‘t kofschip gezonken…?
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
De ark van het verbond Exodus 25 : Het oudste Nederlandse zinnetje Hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hic enda thu uuat unbidan uue nu.
Waar is mijn kastanje.. Oh daar! Ik heb hem bijna…..
Genesis 1:1-6:8 (1) WELKOM. Psalm 29: 1  Hemelingen, buigt u neer,  geeft de HERE kracht en eer,  geeft de HERE heerlijkheid,  looft zijn naam en.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
HOOFDSTUK 4.2 EUROPA WORDT CHRISTELIJK TIJD VAN MONNIKEN EN RIDDERS.
Werkwoordspelling -d of –t?
WERKWOORDELIJK GEZEGDE
Lijdend Voorwerp Juni 2014.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Luisteren en begrijpen
Werkwoorden Hele werkwoord: wij-vorm tegenwoordige tijd Stam: ik-vorm tegenwoordige tijd Persoonsvorm: Belangrijkste werkwoord in de zin.
Werkwoordspelling. Werkwoordspelling Tegenwoordige tijd Als de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd staat, kun je kiezen uit drie vormen: 1 = ik-vorm.
Transcript van de presentatie:

MET GRAMMATICA MEER SNAPPEN! O O O, WAAROM TOCH?

WAT WEET JE AL? Tekst Zin Woord Letter

WAT EEN TOEVAL! s%20maakt%20geschiedenis/Hebban+Olla+Vogala s%20maakt%20geschiedenis/Hebban+Olla+Vogala 5: 39!

LIEFDESVERSJE! Hebban olla uogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat unbidan uue nu

DE PERSOONSVORM IS DE BAAS! Hoe ging dat ook alweer? 1. Zin vragend maken, en dan komt de persoonsvorm voorop. 2. De persoonsvorm is altijd een werkwoord. 3. De persoonsvorm en het onderwerp zijn altijd of allebei meervoud, of allebei enkelvoud

PERSOONSVORM Hebben olla uogala nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat wachten uue nu

ONDERWERP Hebben alle vogels nestas hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat wachten we nu

NOG MEER? Hebben alle vogels nesten hagunnan hinase hi(c) (a)nda thu uuat wachten we nu

NOG MEER? Hebben alle vogels nesten begonnen hinase hi(c) (a)nda thu uuat wachten we nu

NOG MEER? Hebben alle vogels nesten begonnen behalve hi(c) (a)nda thu uuat wachten we nu

NOG MEER? Hebben alle vogels nesten begonnen behalve ik en jij, waar wachten we nog op!

MAAR NU EVEN IETS RIDDERACHTIGS VAN VÓÓR 1291 Si vingen doe beide ten swerde, Want elkerlijc anderen geerde. Met nide si di swerde verdrogen Ende grote slage daer met slogen, Manlijc op anderen mengen slach Dat hem wonderde wie dat sach.

ALS JE WILT ONTCIJFEREN, ZOEK JE…. Si vochten dus lange ende sere. Die joncfrouwe sprac: ‘God onse here Moete Walewein nu gestarken!’ Men mochte daer sien di sparken Die ut haren helmen spranc; Si maecten daer groet geclanc. Daer ne was en geen verdrach: Si slogen menegen swaren slach.

PERSOONSVORMEN! Si vochten dus lange ende sere. Die joncfrouwe sprac: ‘God onse here Moete Walewein nu gestarken!’ Men mochte daer sien di sparken Die ut haren helmen spranc; Si maecten daer groet geclanc. Daer ne was en geen verdrach: Si slogen menegen swaren slach.

EN ONDERWERPEN! Si vochten dus lange ende sere. Die joncfrouwe sprac: ‘God onse here Moete Walewein nu gestarken!’ Men mochte daer sien di sparken Die ut haren helmen spranc; Si maecten daer groet geclanc. Daer ne was en geen verdrach: Si slogen menegen swaren slach.

MAAR DIT IS WEL HEEEEL GRUWELIJK…. Wat hulpet dat ict lanc maecte? Walewein sloech doe ende geraecte Den riddere, dat hi hem clovede Den helm ende al metten hovede Dat hem tswaerd dore woet Ten scouderen eert weder stoet. Daer was een gecrijs groet: Hi viel neder ende was doet.

ZIT DIT ECHT IN DE LES? Natuurlijk krijg je wel wat cultuur. En we proberen er wel een mooi verhaal bij te vertellen En het NUT ervan te laten zien… Maar… we moeten natuurlijk ook… LEZEN, SCHRIJVEN, PRATEN, LUISTEREN, BOEKEN LEZEN, FILMPJES KIJKEN EN MAKEN, HUISWERK MAKEN, TOETSEN DOEN……