R: 176 G: 36 B: 125 R: 0 G: 120 B: 93 R: 127 G: 127 B: 127 R: 226 G: 1 B: 119 R: 82 G: 134 B: 47 FONTS Verdana Voorpagina titel 24 Subtitel 16 FONTS Verdana Volgpagina titel 20 Subtitel 18 R: 85 G: 85 B: 85 steunkleuren De spiegel, de estafette, rugby, avatars en meer verhalen over klantgedreven innovatie Dr. Edward Huizenga
Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 2 Alles onder controle …?!
De perceptie en de realiteit …. 3 Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved
Wat is de beste route naar innovatie succes 4 4 Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved
5 Wat is de beste route naar innovatie succes
Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 6 Innovatie is een estafette race
Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 7 Innovatie is een rugby spel
Het meest succesvolle team … All Blacks New Zealand Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 8
Het meest succesvolle team … All Blacks New Zealand Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 9 Ze winnen 75% van alle wedstrijden Scoren 2x zoveel punten als de tegenstander Is langer nummer 1 op de wereldranglijst dan alle andere landen bij elkaar Wat is het geheim van dit topteam? ‘The legacy is more intimidating than any opposition’ (Richi McCaw, aanvoerder) Filmfragment - link
Klantgedreven innovatie – Toegang tot medicatie Janssen Pharmaceutical Companies - Johnson & Johnson Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 10 The Access to Medicine Index Overall Ranking Published with permission, source: The Access to Medicine Index 2012, ‘...Become number one in 5 therapeutic areas...’ Access to Medicine index 2012 – overall ranking
Samenwerken en klantgedreven innovatie Avatar teams bij Johnson & Johnson Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 11 Multidisciplinaire samenwerking. Leren van andere bedrijven. In dialoog met de klanten. Inzicht krijgen in de markttrends Kijken voorbij je eigen marktgrenzen.
5 Innovatieregels bij Johnson & Johnson Copyright© 2014 by Altuïtion bv, All rights reserved 12 Innovatie regel #1: oplossen van de latente, onuitgesproken behoefte van patiënten (‘solving patients unmet medical needs’). Innovatie regel #2: focus op klantoplossingen op 5 therapeutische gebieden (oncologie, neurologie etc.). Innovatie regel #3: samenwerken – ‘the world is our lab’. Innovatie regel #4: team focus. Innovatie regel #5: zorgen dat het werkt – de bewijsvoering.
Klantgedreven innovatie bij Procter & Gamble, Toysrus.com, Microsoft Copyright© 2014 by ABS, All rights reserved 13