Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPAAL; bevordert liefde, emotionele uitdrukking, spontaniteit.
Advertisements

Autisme en Mindmap Thuis en op School
KENNIS IN PRAKTIJKHANDELEN
40 jaar geschiedenis van het IPB met beelden van 1970 tot 2010.
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Het publiceren van onderzoeksdata Frits K. van Evert.
Begeleiders in Beeld.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
Forum deskundigen 31 januari 2006 Toelichting bij actualisatie richtlijnenboek bodem, water, fauna en flora Aanleiding en aanpak.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Lotgenotencontact.
Innovatie-opstellingen TNS NIPO Dinsdag, 20 februari, Amsterdam.
The Cross Entropy method for Credit Portfolio Monte Carlo calculations Floris de Vooys 10 December 2011.
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
UITNODIGING WORKSHOP VERANDERMANAGEMENT: “BETEKENISVERLENING IN ACTIE”
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Het collaboratief spelen van een educatieve game
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Marketing Information Event 15 November 2006 Merkopstellingen: Wat, Waarom, Wanneer en voor Wie (niet)?
Groot HUB’N BUB’N ZATERDAG 23 EN ZONDAG 24 JUNI 2012 FEEST 25 jaar.
Wat is actieonderzoek? Reflecteren op eigen handelen en de situatie waar dat handelen plaatsvind Op basis van de verkregen inzichten het handelen verbteren.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Human Dynamics.
Lectoraat GGZ-Verpleegkunde
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Stress en burnout.
Interventie-opstellingen Specialisatieblok Implementation and Change Managment Utrecht, 25 juni 2007.
Merkopstellingen College van Bestuur Open Universiteit Nederland Dinsdag, 6 maart, Heerlen.
Merkopstelling: een kwalitatieve neuromarketingtechniek CHI Nederland – Intuïtie in de meetbare wereld Amersfoort, 24 april 2007, – uur.
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Wat je zelf vindt, weet je beter
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
Aanlooptraject Middenkader: Fase 1 Overzicht van de gebruikte testen en leiddraad voor interpretatie van de resultaten Ellen Volckaert.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Merkopstellingen: een nieuwe kijk op het onderbuikgevoel the people’s valley Amsterdam, 31 mei 2007.
Langer doorwerken door oudere werknemers
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
De kracht van mensen en teams
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Begeer, S., Meerum Terwogt, M., Rieffe, C., en Lex P. A. M. Stockmann (2005). Begrip en gebruik van sociaal- emotionele regels bij kinderen met autisme.
Tto: de laatste ontwikkelingen
Groei, kijk eens met andere ogen... JBN, dinsdag 17 oktober 2006 Groeiopstellingen: Inzicht in groeibeslissingen.
Vier vormen van betekenisgeving

gespreksvaardigheden
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Verschillende rollen en stijlen
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Dialogisch Leiderschap (DL) bij complexe vraagstukken in de board
het opzetten van een onderzoek
Isabelle Sprengers Profiel: Organisatie
Beeldcommunicatie in de GGZ
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
E health, Domotica en E-learning
Drie vormen van gedrag:
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Transcript van de presentatie:

Platform Organisatieopstellers 26 maart 2007 Resultaten promotieonderzoek merkopstellingen

Introductie Wim Jurg 1.Marketing docent bij OUNL; dissertatie 2 resp.1 dag(en) per week 2001/5 resp. 2006/7; afstudeeronderzoeken 2004/6 een dag per week 2.Promotoren Josee Bloemer en Hans Doorewaard van de Radbout Universiteit Nijmegen 3.Wetenschappelijke bron merkopstelling: promotie- onderzoeken systeemopstelling 4.Persoonlijke bron: opstellingservaringen als voetbalcoach en levende spelen

Wetenschappelijke bron: systeemopstelling 1.Verheldert overzicht bij complexe vraagstukken en stimuleert veranderingen ( Gminder, 2005; Lehmann, 2006) 2.Genereert visuele, emotionele inzichten, aanvullend aan verbale, rationele informatie (Franke, 1996) 3.Verbetert zelfbeeld en psychische toestand (Höppner, 2001) 4.Ervaringen van representanten worden zeer significant bepaald door hun posities en niet door hun individuele levensverhalen (Schlötter, 2005).

Vraagstelling promotieonderzoek ­Hoe bruikbaar (content en construct valide, betrouwbaar en precies) ­vinden marketingexperts (gebruikers en toeschouwers) ­merkopstellingen om merkvraagstukken te identificeren?

Methodologie ­Meervoudige gevalstudie: 31 merkvraagstukken ­Vier settingen: marketing forum (7), branders (9), marketing-leken (9), andere begeleider (6) ­Kern: drie open marketing forum conferenties; in 2002 (3), 2003 (2), 2004 (2): experts ­Vragenlijsten (direct na opstelling en via ) en reflectie in latere forum conferenties

Reflectie gebruikers 1.Korte beschrijving van je onderzoeksvraag 2.Aanleiding/motivatie om merkopstelling te gaan doen 3.Korte beschrijving inzichten die merkopstelling opleverde 4.Terugblik op onderzoeksvraag 5.Terugblik op inzichten die merkopstelling opleverde 6.Voor wie, wanneer en waarom opstelling (niet) zinvol?

Merkopstellingen: toepassing van systeemopstelling op merkvraagstukken Vijf hoofdfasen: 1.Dialoog 2.Projectieve identificatie 3.Emotionele systeemfeedback 4.Simulatie en visie-ontwikkeling 5.Creatieve interpretatie.

1. Dialoog: Verbalisatie vraagstuk en constructen

2a. Construct projectie: Anthorpomorfisering / projectieve identificatie kernconstructen

2b. Huidige systeemprojectie: Positionering representanten kernconstructen huidige situatie

3. Emotionele systeemfeedback: Construct-representanten ondervragen op gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen

Grafische weergave systeemfeedback Legenda constructs: B: Brand name D: Director (problem owner) H: High board

4. Simulatie en visiefase: Toevoegen innovatie-idee en optimaliseren systeemenergie

5. Creatieve interpretatie: Verwoorden inzichten en emoties ten aanzien van opstellingseffect op innovatie-idee

Regels vraaginbrenger 1.Constructkeuze: combinatie van ratio en emotie 2.Benoem merk niet en constructen ‘abstract’, zodat representanten zich vol kunnen concentreren op hun lichamelijke ervaringen 3.Keuze representanten: intuïtief op resonantie persoon, zorgvuldig mensen uitnodigend 4.Positionering representanten: intuïtief op resonantie plaats en persoon, zorgvuldig mensen plaatsend 5.Interpreteer lateraal: genereer inzichten en vraag je pas in 2e instantie of waar ze vandaan komen.

Regels representanten 1.Vergeet welk construct je representeert 2.Concentreer je op je ervaringen: gevoelens, tele- ervaringen en gewenste bewegingen (van jezelf en andere constructen) 3.Beschrijf deze ervaringen kort en bondig wanneer de begeleider daarom vraagt.

Regels publiek 1.Concentreer je op je persoonlijke ervaringen: gevoelens, tele-ervaringen en gewenste bewegingen 2.Beschrijf deze ervaringen en je conclusie ten aanzien van het merkvraagstuk in de slotdialoog.

Conclusie: merkopstellingen verrijken merkonderzoek... 1.Door systematische identificatie van het vraagstuk (Ackoff 1978, Chapman 1989, Butler 1995, Gibson 1998) 2.Voor effecten van merkbeslissingen (Yadav & Karonkanda 1985, Davis & Moe 1997, Durgee et al. 1999, Desai 2002) 3.Met gebruik making van de onderbewuste kennis van de manager (Mintzberg et al. 1998, Damasio, Zaltman, Blichfeldt 2005, Nijssen & Agustin 2005) 4.In een antropomorphische projectie (Aaker, 1997; Tan Tsu Wee, 2004; Freling & Lukas, 2005 ) 5.Als een zachte systeem metafoor (Checkland & Scholes 1992/2005, Hackley 1999, Zikmund 2003, Zaltman 2003)

Toelichting en kanttekening op verrijking 1.Merkopstellingen werken ‘verbazend’ goed 2.‘Systemische deskundigen’ zijn minder geloofwaardig 3.Klantwaardering is omgekeerd evenredig met kennis representanten over vraagstuk 4.Herinnering is verbonden met zelf opstellen 5.Probleeminhoud is niet van invloed 6.Merkopstellingen lijken systemisch betrouwbaar; analytisch zijn ze het niet; emoties representanten lijken niet te correleren met afstanden en hoeken 7.Merkopstellingen zijn nogal ambigu

Theoretische onderbouwing 1.Actie-onderzoek (Lewin) 2.Brainstorming: creatieve – kritische fase (Osborn) 3.Breintheorie (Damasio) 4.Constructtheorie (Kelly) en constructivisme (Gergen) 5.Emotionele intelligentie (Goleman) 6.Fenomenologie (Merleau-Ponty) 7.Lateraal denken (De Bono) 8.Lichaamsmetafoor perspectief (Lakoff & Johnson) 9.Psychodrama en sociometrie (Moreno) 10.Quantum- en veldtheorie (Bohm, McTaggart, Wolinsky)

Samenvattend 1.Wat: antropomorfe, ruimtelijke systeemmetafoor 2.Wanneer: onbestemd gevoel over merkbeslissing 3.Waarom: on- c.q. voorbewuste kennis bewust maken 4.Voor Wie: merkverantwoordelijken en consumenten met open mind en hoog EQ.