CrossLab Minor I sem 5 2011 Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 190911.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van Web 1.0 over Web 2.0 naar … 3Dinternet Valère Awouters lokaal 3.07 Het internet is in volle evolutie. In de 1ste generatie van het internet.
Advertisements

MENS VOOR DE LENS EEN TABLET VOOR DE ZORG Dr. Bart Visser Prof. Dr. Raoul Engelbert.
M. van cann business unit manager. Patiëntenvereniging  Kennis/informatie  Netwerk  Lobby  Contact bevorderen Online CommunitiesMicroblogs Wiki's.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet world Web 1,2,3.0 Web 1.0 – (statische informatie) * Informatieve websites Web 2.0 – 2004-heden (dynamische informatie) * Discussieforum.
Digitale tools: SlideShare
Be ready to get blown away!! Bart Venema Kevin Gerde Pleun Klootwijk CDM1B.
1. Geschiedenis 2. Tv programma.
MASTERPROJECT M1 · Groep Equilibrium Marieke Steenbeeke Rick van Veghel Tim de Veen MASTERPROJECT M1 ZERO ENERGY BUILDING Previous weeks · Zero.
Datavisualisatie als informatie: de macht van de metafoor
Frédérique Harmsze - Macaw 22 juni Wie ben ik?  Frédérique Harmsze  Information Worker Consultant bij Macaw sinds 2004  Intranet-projecten met.
Ubicomp / Pervasive computing
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Speaking OData to SharePoint 2010 in a RESTful manner Michaël Hompus | Principal Developer | Winvision.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal 1 docent: Deanna Herst
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 4 Identiteit
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Social media Door Niels Verheyden en Aaron Saam (V4C)
Huizen na een aardbeving Denis Darzacq q/ishoofdafbeelding/true/trefwoord/year/2006.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR /2010 THEMA: Het creatieve proces.
Media en creativiteit Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit 6* Privacy, reputation and control (*voorheen identiteit, kwartaal 2) Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit medmed02-7 Privacy, reputation and control Elske Revelman de Vries
Client Management met ConfigMgr Jannes Alink – Management.
Cloud computing. Cloud introductie  Gebruiker: ‘ Computer Basics: What is the Cloud?’ ‘De cloud.
MEDMEC02 - Identiteit Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 5 Identiteit.
MEDMEC Les 3 Presentaties opdracht 1.2 =cover, banner, poster, of anders. 2 min.p.p. Feedback opdracht 1.1 (mindmap, startformulering) Keuze bekend.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
VECON-STUDIEDAG 29 MAART 2012 Workshop "Waarover maken wij ons eigenlijk druk?” Peter A.G. van Bergeijk Institute of Social Studies, Erasmus.
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 24 oktober 2012 Google Services.
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
INTERNET het communicatie-instrument voorbij Introductie.
Delft On Stage ® dream it.. do it …. Delft On Stage ® Waarom Delft On Stage?  Beter en breder beroepsbeeld  Voorkomen uitval in het MBO  Verbeteren.
Introductie Cloud Computing Ruud Ramakers 19 April 2012 The best way to predict the future is to create it. Peter Drucker
Tune de EPG Nico Oosterwijk.
30 secs 6 april 2009.
Saxion HBS Expeditie innovative solutions for a hospitable society.
Datavisualisatie: search / research: data vinden minor I research Crosslab Lente 2011 I Richard Vijgen, the deleted city, 2011.
Datavisualisatie: Storytelling En Datavisualisaties: Genres
CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal
Datavisualisatie > Design: data > vorm > betekenis minor I research Crosslab winter 2011 I
Datavisualisatie als informatie: De macht van data minor I research Crosslab lente 2011 I
De stad, het verhaal, de beleving en de media: eigen onderzoek minor I research Crosslab + Redactioneel herfst 2010 I
Datavisualisatie als informatie: Selftracking en Datamining minor I research Crosslab lente 2011 I
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
Dogme Lotte Clijsters, Delphine Desmet, Pieter Logie, Nico Puype, Katrin Verlende.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Benjamin Boerebach, Esther Helmich NVMO workshop 12 juni 2014.
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Marketing & Entrepreneurship Karen Sikkema Arjan Terpstra.
Het geheim van Linked Data Marcel ReuversGeonovum CB-NL 20 november 2014.
Les 1 – Jij en de media Vertel:
Transcript van de presentatie:

CrossLab Minor I sem Visualising Data: Data Design research kwartaal

Datastorytelling: beautiful evidence I bewijs? deze les: - datasets als basis van een verhaal - persoonsgebonden datasets: The Quantified Self vs Datamining volgende week Gastles Frederic Brodbeck begint om 10.30!

datajournalism: ‘beautiful evidence’ & storytelling van data naar story… - uitgangspunten: transparancy (herkomst) correlations (patronen) causaliteit (conclusies) (non-)lineariteit (‘handhelding’, animatie) - auteurschap: wie is de auteur van de datavisualisatie? (participerende media) - context: voor welk doel / publiek gemaakt? - manipulatie: invloed op de interpretatie?

datavisualisatie + storytelling: Wat / Hoe / Wie / Voor wie?

Wat: data as beautiful evidence / story datasets…:

Hoe: datavisualisatie als story vergelijkingen

hoe: datavisualisatie als story vergelijkingen

hoe: datavisualisatie als story tijd: timeline

hoe: datavisualisatie als story tijd: timeline

wie / voor wie: users als auteur / collective storytelling crime mapping vs crime spotting

storytelling en datasets Hoe vind je data? Steeds meer data openbaar… Statistieken Open data Twitter feeds, blogs etc… of zelf produceren / onderzoeken

opdr : datastorytelling lezen: What Storytelling Can Do for Information Visualization vat de kern samen en publiceer op je blog opdr: hoe vind je een dataset i.k.v. de praktijkopdracht? benoem hiervoor 3 manieren. /

data storytelling: datasets The Quantified Self vs Datamining

persoonlijke datasets: Selftracking en Datamining twee perspectieven: wie verzamelt de data? 1. datamining: data-identiteit / data-set verzameld door overheden, bedrijven, marketing etc. politie: - persoonsgegevens als bron informatie: KDD (Knowledge Discovery in Databases) - verhaal op basis van patroonherkenning datagebruik

vragen / actueel debat - wie verzamelt de data, wiens verhaal? -accuraatheid van de data -privacy issues? - verkeerde interpretaties?.. Het verhaal tussen de data

AOL I love alaska,

The Dumpster, Golan Levin,

2. Selftracking I Quantified Self I Life logging zelf data publiceren "Self-knowledge through numbers” “zelfportet als data” 'tagged' behavior quantified behavior Gary Wolf

Quantified Self > Gary Wolf / Kevin Kelly: > leven als kwantificeerbare data > doel: optimalisering eigen functioneren > tools: > welke informatie laat je zien, voor wie?

Doel? - relateren van data alles kwantificeren is alles kwantificeerbaar?

opdracht 3: persoonsgebonden datasets op je blog publiceren > Selftracking + storytelling zoek 2 voorbeelden van Selftracking tools welk verhaal wordt hiermee verteld? analyseer: - doel / doelgroep? (personage) - welke datasets worden gevisualiseerd? (gebeurtenis) - welke patronen zie je of worden gesuggereerd? > lezen: Gary Wolf, The Data Driven Life, New York Times, April 28, korte samenvatting publiceren op je blog > Doe research naar het werk van Frederick Brodbeck. Bereid 3 vragen voor i.k.v.de gastles.