Klaas Kuitenbrouwer www.otocron.net HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Klaas Kuitenbrouwer www.mediamatic.net www.oorbeek.net www.otocron.net www.architectureofinteraction.net.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De entertainmentbranche bezoek aan een tv studio opname met publiek
Advertisements

Noorderlicht en zuiderlicht
Tom ter Bogt Uva 2004 Popmuziek en popidolen in de jaren negentig Tom ter Bogt.
Boeken voordat de drukpers werd uitgevonden
Van uitleggen leer je het meest
Kunstwerken van Leonardo Da Vinci
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Welke vernieuwende vormen van reclame worden in de openbare ruimte gebruikt, en wat maakt deze tot een succes. Kay Lakeman.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Dec 21, 2007Alessandro Lo-Presti, Nintendo DS Homebrew Development.
Jongeren, internet en seksualiteit
 QI&feature=related QI&feature=related.
De oude Grieken Auteurs: Arzo en Nils.
Het verleden en de toekomst van muziek.
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
ANW, Module 2 Door: Thom, Thomas, Yang en Lars
Behind Interactive Media. Agenda 1.Mobiel internet 2.Mobiele content 3.Apps 4.Opleveren.
18e eeuw Instrumentale muziek ontwikkelt zich als zelfstandig genre.
Edwin Haan, Lizanne Nizet, Karin van Rens, Rob van Rens
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
To be or not to be Zelfdoding.
Saskia Best HRO – CMD HERFST 2009 Concept Development –28 september 2009.
Godsdienst.
Ruben bosmans Zhepei Chen
Martin Camerman Oliver Cautereels Reeks A2
Sagen en legenden Leren doe je niet alleen in de klas. Het grootste deel van wat je weet, heb je wellicht zelfs elders opgestoken. Je wordt via televisie,
Media en Creativiteit 6 - Identiteit
Media en creativiteit Trend research Deeltijd Medmec02-5 les 4 Elske Revelman de Vries
Media en creativiteit Trend Research Medmec02-5 les 7.
Media en creativiteit Identiteit les 2
Mayte Lesley kinderarbeid Raiko Noah Nina.
Muziek uit oude rommel? Maria Al juni
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Welkom Podiumbijeenkomst WION 19 januari Programma  Welkom bij Waternet  De WION in beeld  WION in Amsterdam: vraag en antwoord - doe mee! 
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Gevaren Ledenvergadering 26/03/2012. Veilig internet ? Virussen Hoaxen Malware Phishing Root kits Daar hoorden we reeds over.
SEO Tools.
Conversie programma’s Woensdag 12 januari Wat is conversie? Het omzetten van een media-file (tekst, geluid, foto, video) van het ene formaat naar.
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les 2 - media I-C1#, datum.
Communicatie tussen organismen
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Anw exo: shuttlerun test
 vertrek Chateau  aankomst, tijd om wat te drinken  rondvaart door de grachten van Middelburg, met gids (in Nederlands en Engels).
Bijeenkomst STARO Schoolgebouwen. Leren sociologisch bekeken: het biografisch perspectief Leren gebeurt alleen als je iemands levensloop betrekt Levenslopen.
Amsterdam Dance Event Ryan Marciano & Sunnery James
L INGUA L ATINA Ludus 1A. V ANWAAR KENNEN WE DE R OMEINEN ?
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Cultuur Gemaakt Joyce Jordy.
Nederlandse  literatuurvan de  20ste en 21ste eeuw  deel 1.
Jongeren en Muziek.
3D Design en 3D Printing woensdag 19 november 2014.
La littérature du 19eme siècle
Christiaan scheeringa, Laurens van Veen
HTML LEON KLOOS,AMO1B.. INHOUDSOPGAVE Over HTML. Coderingen. Geschiedenis van HTML.
Spreekbeurt Sandy van Brummelen
Middelbare scholen in Hoorn
Muziek in de tweede helft van de 20 ste eeuw. Wat gaan we doen? Huiswerk innemen Filmfragmenten bekijken Uitleg opdracht Aan opdracht werken.
Medmec04 les 1 Engagement.
Woensdag 10 december 2014 Wearables. Wat zijn wearables? Op het lichaam te dragen consumenten elektronica.
De wegen van de Thora De synagoge.
Inhoud  Vroeger en nu  Draadloosheid  Heden  De toekomst is in zicht.
Music Share Nadia Abdoelrahman Demi Gemerts 4FD. Inhoud.
Skateboarden Muziek.
Strijd Zonder Strijd geen ontwikkeling Onze redactie.
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
w e b wat moet ik doen r i b b ie b b e d h oe d g oe d ik stop.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Transcript van de presentatie:

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Klaas Kuitenbrouwer

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Uiterst beknopte geschiedenis van geluid in publieke ruimte: Industrialisatie 18e - 19e eeuw Steden worden snel groter. Electrificatie eind 19e eeuw >Ontwikkeling persoonlijke geluidsruimtes. Mensen krijgen behoefte aan sonische afzondering. Eerst ter isolering van geluid van ‘de lagere klassen’ (arbeiders) al snel ook ter isolering van mechanisch lawaai. Eind 19e en begin 20ste eeuw ook opkomst van (experimentele) atonale muziek - waarin nieuwe geluidservaring werd verwerkt. 2

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Steden hebben hun eigen kenmerkende geluidslandschappen. Amsterdam met trams klinkt anders dan Utrecht. Centrum van Amsterdam met grote hoeveelheid fietsen klinkt anders dan Lelystad dat voor auto’s is gebouwd. 3

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Muzak al bedacht in 1922: muziek van grammofoonplaten verspreid via electriciteitsleidingen. In eerste instantie merknaam, later een genre muziek geworden. Ambient muziek Muziek als wapen; als drager van een gebruiksscript: klassieke muziek jaagt hangjongeren weg - begin jaren 90 sterk in opkomst Geluid als wapen: 8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a Of om vijanden te intimideren: David Koresh, Daniel Noriega, Abu Graihb Eerste Golfoorlog (heavy metal en irriterende teksten als wapen) 4

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluid als manier om ruimte te coderen, om het aantal mogelijke functies te reduceren, om bepaalde ontmoetingen te voorkomen… “Om ontmoetingen over klassegrenzen te verminderen […] het gaat erom ruimten met een meervoudig gebruik te veranderen in ruimten die maar één doel dienen.” - Jonathan Sterne, OPEN Nr

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluid als branding methode. Geeft een identiteit (net als kattenpis, of vogelzang) territorium afbakening. Als expressie middel: boomcars, ghettoblasters, telefoons met luide ringtones 6

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluidskunst in de openbare ruimte: Moniek Toebosch - Engelenzender Max Neuhaus - Times Square LIGNA - concert voor 144 mobiele telefoons, radio baletten. 7

Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Wat is er te horen in publieke ruimtes? Geluiden met een publieke functie: sirenes, alarm, claxon, Informatie mededelingen. Geluiden zonder publieke functie. Geluiden zonder publieke functie maar met publiek effect… Tot slot: Fieldrecordings: SoundTransit Studie naar de rol van geluid in publieke ruimte en cultuur: soundstudies 8