Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Klaas Kuitenbrouwer
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Uiterst beknopte geschiedenis van geluid in publieke ruimte: Industrialisatie 18e - 19e eeuw Steden worden snel groter. Electrificatie eind 19e eeuw >Ontwikkeling persoonlijke geluidsruimtes. Mensen krijgen behoefte aan sonische afzondering. Eerst ter isolering van geluid van ‘de lagere klassen’ (arbeiders) al snel ook ter isolering van mechanisch lawaai. Eind 19e en begin 20ste eeuw ook opkomst van (experimentele) atonale muziek - waarin nieuwe geluidservaring werd verwerkt. 2
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Steden hebben hun eigen kenmerkende geluidslandschappen. Amsterdam met trams klinkt anders dan Utrecht. Centrum van Amsterdam met grote hoeveelheid fietsen klinkt anders dan Lelystad dat voor auto’s is gebouwd. 3
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Muzak al bedacht in 1922: muziek van grammofoonplaten verspreid via electriciteitsleidingen. In eerste instantie merknaam, later een genre muziek geworden. Ambient muziek Muziek als wapen; als drager van een gebruiksscript: klassieke muziek jaagt hangjongeren weg - begin jaren 90 sterk in opkomst Geluid als wapen: 8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a Of om vijanden te intimideren: David Koresh, Daniel Noriega, Abu Graihb Eerste Golfoorlog (heavy metal en irriterende teksten als wapen) 4
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluid als manier om ruimte te coderen, om het aantal mogelijke functies te reduceren, om bepaalde ontmoetingen te voorkomen… “Om ontmoetingen over klassegrenzen te verminderen […] het gaat erom ruimten met een meervoudig gebruik te veranderen in ruimten die maar één doel dienen.” - Jonathan Sterne, OPEN Nr
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluid als branding methode. Geeft een identiteit (net als kattenpis, of vogelzang) territorium afbakening. Als expressie middel: boomcars, ghettoblasters, telefoons met luide ringtones 6
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Geluidskunst in de openbare ruimte: Moniek Toebosch - Engelenzender Max Neuhaus - Times Square LIGNA - concert voor 144 mobiele telefoons, radio baletten. 7
Klaas Kuitenbrouwer HvA - Content-in-Motion Publieke Ruimte Geluid in de publieke ruimte. Wat is er te horen in publieke ruimtes? Geluiden met een publieke functie: sirenes, alarm, claxon, Informatie mededelingen. Geluiden zonder publieke functie. Geluiden zonder publieke functie maar met publiek effect… Tot slot: Fieldrecordings: SoundTransit Studie naar de rol van geluid in publieke ruimte en cultuur: soundstudies 8