Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar 2011-2012 Tel: 09/264.33.85 Fax: 09/264.42.95.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Advertisements

Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Netwerk Algorithms: Shortest paths1 Shortest paths II Network Algorithms 2004.
SAP Best Practices Pasklare branchespecifieke en brancheoverkoepelende expertise Beschikbaar heid voor klanten en partners van SAP.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Optimalisatietechnieken
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus
Transcript van de presentatie:

Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/ Prof. dr. ir. W. Philips Optimalisatietechnieken Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT

© W. Philips, Universiteit Gent, versie: 26/3/ a. 2 Copyright notice This powerpoint presentation was developed as an educational aid to the renewed course “Optimisation Techniques” (Optimalisatietechnieken), taught at the University of Gent, Belgium as of This presentation may be used, modified and copied free of charge for non-commercial purposes by individuals and non-for-profit organisations and distributed free of charge by individuals and non-for-profit organisations to individuals and non-for-profit organisations, either in electronic form on a physical storage medium such as a CD-rom, provided that the following conditions are observed: 1.If you use this presentation as a whole or in part either in original or modified form, you should include the copyright notice “© W. Philips, Universiteit Gent, 1998” in a font size of at least 10 point on each slide; 2.You should include this slide (with the copyright conditions) once in each document (by which is meant either a computer file or a reproduction derived from such a file); 3. If you modify the presentation, you should clearly state so in the presentation; 4.You may not charge a fee for presenting or distributing the presentation, except to cover your costs pertaining to distribution. In other words, you or your organisation should not intend to make or make a profit from the activity for which you use or distribute the presentation; 5. You may not distribute the presentations electronically through a network (e.g., an HTTP or FTP server) without express permission by the author. In case the presentation is modified these requirements apply to the modified work as a whole. If identifiable sections of that work are not derived from the presentation, and can be reasonably considered independent and separate works in themselves, then these requirements do not apply to those sections when you distribute them as separate works. But when you distribute the same sections as part of a whole which is a work based on the presentation, the distribution of the whole must be on the terms of this License, whose permissions for other licensees extend to the entire whole, and thus to each and every part regardless of who wrote it. In particular note that condition 4 also applies to the modified work (i.e., you may not charge for it). “Using and distributing the presentation” means using it for any purpose, including but not limited to viewing it, presenting it to an audience in a lecture, distributing it to students or employees for self-teaching purposes,... Use, modification, copying and distribution for commercial purposes or by commercial organisations is not covered by this licence and is not permitted without the author’s consent. A fee may be charged for such use. Disclaimer: Note that no warrantee is offered, neither for the correctness of the contents of this presentation, nor to the safety of its use. Electronic documents such as this one are inherently unsafe because they may become infected by macro viruses. The programs used to view and modify this software are also inherently unsafe and may contain bugs that might corrupt the data or the operating system on your computer. If you use this presentation, I would appreciate being notified of this by . I would also like to be informed of any errors or omissions that you discover. Finally, if you have developed similar presentations I would be grateful if you allow me to use these in my course lectures. Prof. dr. ir. W. Philips Department of Telecommunications and Information ProcessingFax: University of GentTel: St.-Pietersnieuwstraat 41, B9000 Gent, Belgium

Algoritmen voor het bepalen van een optimaal pad Herhaling

© W. Philips, Universiteit Gent, versie: 26/3/ a. 4 Optimaal pad: basisprincipe  P 1 is het (of een) optimaal pad van s naar r str P=P 1 +P 2 P1P1 P2P2 P’ 1 Deelpaden van een optimaal pad zijn ook optimaal: zij P een optimaal pad van s naar t via een andere knoop r zij P 1 het gedeelte van P tussen s en r Bewijs: stel dat P’ 1 een beter pad zou zijn naar r dan zou P’=P’ 1 +P 2 een beter pad zijn naar t In het geval van positieve takkosten: P’=P’ 1 +P 2 Opmerking: redenering geldt niet als P 1, P 1 ’ of P 2 kost  heeft

© W. Philips, Universiteit Gent, versie: 26/3/ a. 5 De kortste-padboom De boom bedekt enkel knopen die uit s kunnen worden bereikt Andere formulering van het basisprincipe: elk kortste pad is een verlenging van een kortste pad naar een andere knoop Argumenteer waarom! er geen circuits met negatieve kost voorkomen en we voor elke knoop waarnaar het optimaal pad niet uniek is maar één goedgekozen optimaal pad behouden t s Gevolg van de hoofdeigenschap: de optimale paden vanuit een knoop s naar alle andere knopen vormen een boom als

© W. Philips, Universiteit Gent, versie: 26/3/ a. 6 De knoop c zou immers dichter bij s liggen dan b k+1 waardoor b k+1 niet de k+ 1-de dichtste buur zou zijn van s Netwerken met positieve kosten Eigenschap: P k+1 is een ééntaks-uitbreiding van P 1,… of P k of is een directe opvolger van s (ééntaks-uitbreiding van P 0 ) Dichtste buren b 0 =s, b 1,… b k s … b k+1 Let op: positieve takkosten zijn essentieel: indien c(w)  0, dan zou c niet dichter bij s liggen dan b k+1 PjPj bjbj Dit kan P’ c w Dit kan niet!

© W. Philips, Universiteit Gent, versie: 26/3/ a. 7 Bellman-Ford algoritme... Ford zoekt het beste pad van s naar alle andere knopen Werkt ook in het geval van negatieve takkosten Uitgangspunt: zoek de beste paden P i ( s,k ) die maximaal i takken hebben doe dit achtereenvolgens voor i= 1,…,n ( n = aantal knopen) Verbetering: als we in stap i toevallig een pad P ( s,k ) ontdekken met meer dan i takken dat beter is dan P i ( s,k ) dan vervangen we P i ( s,k ) door dit pad  we zoeken dan in feite paden P i ( s,k ) die minstens even goed zijn als de beste paden met maximaal i takken  dit vergemakkelijkt het algoritme! (waarom?)