Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Kenmerken Noord-Zuid projecten: Duurzame ontwikkeling Interdisciplinair & intercultureel Lokale relevantie Combineren kennisniveaus/vaardigheden, participatie Studentgericht HBO / WO, samenwerking lokale HO instelling
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Voorbeeld Benin – Universiteit van Amsterdam Samenwerking Universiteit Benin & Universiteit van Amsterdam Samenwerking lokale groepen Sindomin-Benin -> NGO Participatie HBO en WO studenten Thema leven in Wetlands
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Onderwijsopzet 25 jaar ervaring en verbetering Transdisciplinair 14 weken, fasering duidelijk omlijnd (projectontwerp, uitvoering, evaluatie) Veel nadruk op procesbegeleiding, monitoring en evaluatie essentieel 4 Beninese en 4 NL studenten per team Vraaggericht; afbakening onderwerp door studenten Economisch / ecologisch / sociaal (studierichtingen)
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Transdisciplinariteit Bedrijfsleven Burgers Overheden Kennis NGO’s instellingen Studen ten groep
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Leerdoelen Herkennen van en omgaan met verschillende belangen mbt duurzame ontwikkeling Samenwerken in multidisciplinair team / kennisintegratie Samenwerken met mensen met andere culturele achtergrond Gebruik en productie van kennis op diverse niveaus Opzet, afbakening en afronding relevant onderzoek (binnen gegeven tijdsbestek) Persoonlijke leerdoelen
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Uitdaging voor verbetering Verwachtingen bij de doelgroep (lokale organisaties) Samenwerking universiteit van Benin Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid eindproduct Follow-up
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Verwachtingen doelgroep Onderwijsdoelen van de opdracht benadrukken (garantie perfect eindproduct onmogelijk) Inhoudelijke onafhankelijkheid studenten, maar leerdoel = bruikbaar eindresultaat Participatie in de aanpak benadrukken, implementatie ligt bij doelgroep Concrete afspraken tijdsinvestering doelgroep Heldere communicatie verwachtingen / verantwoordelijkheid
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Samenwerking universiteit van Benin Verschillen in aanpak zoals: student-docent relatie Naar co-ontwerp van onderwijskundig model
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Strenge selectieprocedure inc. individuele intakes Balans in de groep bij groepssamenstelling Goede voorbereiding Veiligheid / openheid in de groep, tussenevaluaties Tegenstellingen / taboes niet laten sluimeren maar bespreken en profiteren van verschillen
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Niet-directief, studenten stimuleren tot kennisontwikkeling, conflictbeheersend Selectie: inzicht in groepsprocessen Docentenbegeleiding middels wekelijkse bijeenkomsten Inhoudelijke (staff) begeleiding middels bijeenkomsten deskundigen
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid Vraaggericht werken Extra aandacht voor methodologie in begin module – bevordert interdisciplinaire karakter en kwaliteit Studenten stimuleren evenwicht te vinden in ‘objectiviteit’ / eigen expertise en wensen doelgroep
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Follow-up Inbedding in doelgroep-organisatie Interdisciplinaire, of individuele studentenopdrachten Langdurige relatie samenwerkende partners Investeren in netwerk Follow-up van de leerervaringen – delen met medestudenten
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Balans Kleinschalig Arbeidsintensief (mn bij start) Relatief kostbaar + Unieke leerervaring + Diepte-investering + Spinn-off op projectniveau
Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Meer informatie www.dho.nl www.noord-zuid.nl