Transdisciplinaire projecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Geslaagde portfolio’s ? Onze oplossing voor monitoring
Meer dan Vergeten 5 april 2011 Yvonne Heygele. NOOM Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Sofokles Sector WO Duurzame Inzetbaarheid van Medewerkers
Utrecht University Samenwerking tussen school en ouders met een migratie achtergrond: ‘Partnerschap in de maak’’ Platform Allochtone Ouders 6 juni 2009.
Medmec04 les 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Medmec04 les 4 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Kick-off o Inleiding module & werkwijze o Formulering individuele leerdoelen.
Cursus Duurzame Herstructurering Dag 2 Programma tweede bijeenkomst toelichting programma foto opdracht duurzaamheid in je eigen wijk (bespreking foto’s.
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Nearshoring in het onderwijs Softwareontwikkeling met Oost-Europese studenten HBO-I Docentendag 2010 Claar van der Does Bedrijfskundige Informatica Hogeschool.
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
…… kennisterrein ….. ……naam en functie ……. …… naam bedrijf …….
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Werken aan Duurzaamheidvraagstukken
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Slagkracht met kwaliteit
10 tips over samenwerking bij ondernemersdienstverlening.
Dat zouden we vaker moeten doen…
Tetra - project Implementatie van een Bio-Psycho-Sociaal model in de gezondheids- en welzijnszorg.
moderniseren van het curriculum.
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
Dossier Empowerment.
Analyse programma Energietransitie. Aanleiding en opzet Afstemming met PS Doelbereik? Rekenkamer en CE Delft.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
schpa.  Projectmatig werken  Opzet module  Opdrachten  Projectgroepen vormen  Wat verder nog ter sprake komt.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Niets is wat het lijkt. 3T 4T 2T 5T 6T 1T 3T 4T 2T 5T 6T1T tijd ?
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Resultaatgericht Samenwerken
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
Sieberdam/ROCS & KODOS
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Marja Comajta Alkmaar, 16 oktober 2017
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werken zonder te beperken – Het programma
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
VERHOGEN STUDIESUCCES door Learning Analytics
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Inleiding Voorbeeld Noord-Zuid-projecten Casus Uva project Benin Onderwijsopzet Transdisciplinaire projecten Leerdoelen Uitdagingen voor verbetering Balans

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Kenmerken Noord-Zuid projecten: Duurzame ontwikkeling Interdisciplinair & intercultureel Lokale relevantie Combineren kennisniveaus/vaardigheden, participatie Studentgericht HBO / WO, samenwerking lokale HO instelling

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Voorbeeld Benin – Universiteit van Amsterdam Samenwerking Universiteit Benin & Universiteit van Amsterdam Samenwerking lokale groepen Sindomin-Benin -> NGO Participatie HBO en WO studenten Thema leven in Wetlands

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Onderwijsopzet 25 jaar ervaring en verbetering Transdisciplinair 14 weken, fasering duidelijk omlijnd (projectontwerp, uitvoering, evaluatie) Veel nadruk op procesbegeleiding, monitoring en evaluatie essentieel 4 Beninese en 4 NL studenten per team Vraaggericht; afbakening onderwerp door studenten Economisch / ecologisch / sociaal (studierichtingen)

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Transdisciplinariteit Bedrijfsleven Burgers Overheden Kennis NGO’s instellingen Studen ten groep

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Leerdoelen Herkennen van en omgaan met verschillende belangen mbt duurzame ontwikkeling Samenwerken in multidisciplinair team / kennisintegratie Samenwerken met mensen met andere culturele achtergrond Gebruik en productie van kennis op diverse niveaus Opzet, afbakening en afronding relevant onderzoek (binnen gegeven tijdsbestek) Persoonlijke leerdoelen

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Uitdaging voor verbetering Verwachtingen bij de doelgroep (lokale organisaties) Samenwerking universiteit van Benin Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid eindproduct Follow-up

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Verwachtingen doelgroep Onderwijsdoelen van de opdracht benadrukken (garantie perfect eindproduct onmogelijk) Inhoudelijke onafhankelijkheid studenten, maar leerdoel = bruikbaar eindresultaat Participatie in de aanpak benadrukken, implementatie ligt bij doelgroep Concrete afspraken tijdsinvestering doelgroep Heldere communicatie verwachtingen / verantwoordelijkheid

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Samenwerking universiteit van Benin Verschillen in aanpak zoals: student-docent relatie Naar co-ontwerp van onderwijskundig model

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Groepsproces: verschil in achtergrond, kennis & vaardigheden, taal Strenge selectieprocedure inc. individuele intakes Balans in de groep bij groepssamenstelling Goede voorbereiding Veiligheid / openheid in de groep, tussenevaluaties Tegenstellingen / taboes niet laten sluimeren maar bespreken en profiteren van verschillen

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Procesbegeleiding: vaardigheden docenten Niet-directief, studenten stimuleren tot kennisontwikkeling, conflictbeheersend Selectie: inzicht in groepsprocessen Docentenbegeleiding middels wekelijkse bijeenkomsten Inhoudelijke (staff) begeleiding middels bijeenkomsten deskundigen

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Inhoudelijke kwaliteit / bruikbaarheid Vraaggericht werken Extra aandacht voor methodologie in begin module – bevordert interdisciplinaire karakter en kwaliteit Studenten stimuleren evenwicht te vinden in ‘objectiviteit’ / eigen expertise en wensen doelgroep

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Follow-up Inbedding in doelgroep-organisatie Interdisciplinaire, of individuele studentenopdrachten Langdurige relatie samenwerkende partners Investeren in netwerk Follow-up van de leerervaringen – delen met medestudenten

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Balans Kleinschalig Arbeidsintensief (mn bij start) Relatief kostbaar + Unieke leerervaring + Diepte-investering + Spinn-off op projectniveau

Transdisciplinaire projecten Netwerk DHO Meer informatie www.dho.nl www.noord-zuid.nl