Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie. Virtueel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Social Business Tools en Kennisdeling
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Second Life David de Nood Programma-manager EPN. EPN ICT-denktank met speerpunten: • Keteninnovatie • Gezondheidszorg • Virtuele werelden en interrealiteit.
‘Samen werken aan een Taalbeleid.’
Hub van Doornecollege Deurne Kerngroep Economie & Groen
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Woensdag, 27 juni 2007 Presentatie Snakeware New Media / MerkMakers Nieuwe Media.
Presentatie CNA, 22 Oktober, Marijn Willemen en John Keunen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Wat is interactieve marketing?
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
6e Nationaal Platform E-Health Chaos voorbij; structuur begint?
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Meer mogelijkheden en meer kansen
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
De virtuele zorgconsument in Second Life Annette van der Goes Eco Winkler Presentatie tijdens congres Van Patiënt tot Zorgconsument Utrecht – Maandag 19.
CoP - PO Community of Practice – Primair Onderwijs
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Inleiding Product van Microsoft
Achterbancommunicatie2.0
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
1 De MOO in het taalleren Wat kunnen we ermee doen? Lien Goedemé.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Van, voor én door het onderwijs.
Hans-Peter Hioolen.
Titel presentatie ThiemeMeulenhoff 5 april 2017.
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Bijeenkomst Contactpersonen NAH 3 februari 2011 Het kan Anders! Hoe kan minder meer worden voor de NAH cliënt?
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
GKC-project Ruggengraat
WerkSucces Netwerk Renate van Dijken
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
S.G. Sint Ursula – Horn Oktober 2008 J. Stollman – Coördinator ICT De Brugklas en ICT.
Buurlandenproject techniek. Welkom op onze startdag.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Is de vereniging auti-proof?
moderniseren van het curriculum.
Docentendag Woudagemaal Lemmer CIV 11 september 2014
International Business College Iets voor uw zoon/dochter?
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Ontwerp van constructivistische leeromgevingen met ICT
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Minisymposium Labs on Line afsluiting project e-Xperimenteren+ 1 december 2006.
Maatjesproject Een maatje uit het bedrijfsleven, coachingstraject voor leerlingen uit het Praktijkonderwijs.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Conversation Company Jacky Aerts, Jolijn Akkerman, Isabella Elzinga.
Jongeren en de digitale wereld. Halt Halt levert een bijdrage aan het voorkomen en bestrijden van jeugdcriminaliteit door middel van: De Halt-straf. Voorlichtingen.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Krachtige zorgprofessionals via eigen regie
2017 – Digital Pixel Marketing
. AFDELING Datum Welkom op de Campus! Eric Holtman.
Programma Bruggen Bouwen
Welkom bij de Kwaliteitsgroep IM
Transcript van de presentatie:

Henk Burg Angela Graat Onderwijsinnovatie

Virtueel?

“Natuurlijk leren in virtuele werelden”

Online virtuele werelden Ook wel: Multi User Virtual Environments (Muve’s)

activiteiten

Vier belangrijke kenmerken 1.Community: individuen creëren avatars, vormen groepen en gaan interactie aan. (Vorming van sociale netwerken en samenwerking) 2.Interactiviteit: bewoners communiceren met elkaar, maar ook objecten kunnen middels scripts koppelen met bv het web. 3.User generated: de bewoners maken alles wat je ziet zelf, van huizen tot kleding. Eenvoudige tools voor bouwen, scripten. 4.Marktplaats: de economie gecreëerd door de community om te handelen

Secondlife: een wereld, geen game wereld game

Educatie in Secondlife Harvard UniversiteitFuture Salon BP simulatie Bioterrorism Awarness Language Lab

Uitdagingen en kanttekeningen Uitdagingen: Communicatie (IM en chat, VOIP) Talen Managen – plannen Netwerken Presenteren Marktonderzoek Educatie Bouwen, creëren, 3D-Simulaties Kanttekeningen: Interactie niet in de hand (zoals in echte wereld) Drempelverlagend door stukje anonimiteit met zijn voordelen(lookism) maar ook zeker nadelen Boven de 18, apart inloggen voor Teenlife Afhankelijk van lindenlab, de beheerders van secondlife

Secondlife en Helicon Onderzoeksgroepje okt-dec 2006 Klankborden met ICT-platform (ict-coördinatoren) jan – mrt 2007, diepte verkenning door Angela Graat Pilotproject april – juni 2007: Project start met een groep studenten (NHB Deurne) onder de noemer web 2.0 projecten van Kennisnet. Angela Graat SL: Amber Triangle

Secondlife en Helicon Doel: Studenten geven een “LIVE” project demonstratie op 5 juni ’07 van hun werkzaamheden en resultaten op de Helicon Campus in de wereld van Second Life. Angela Graat SL: Amber Triangle

5 juni uur ‘07

5 juni uur ‘07

Tijdens rondleiding, student geeft uitleg aan Leo Bakker (Kennisnet) 5 juni15.41 ‘07

Media aandacht

Tour Helicon Campus

Meerwaarde/ Resultaat Studenten ervaren meer verantwoordelijkheid door presentatie voor breed publiek Studenten geprikkeld door nabootsen “echte” wereld Stapje dichter bij F2F en daardoor meer beleving Engels in de praktijk Verdieping van lesstof Studenten vonden het “te” leuk