2.2: Meer kennis, meer voedsel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
ONTWIKKELINGEN IN DE AGRARISCHE INDUSTRIE & MILIEUPROBLEMATIEK
Advertisements

Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Indonesië.
Kringloop van koolstof en stikstof
Vier rijken vergelijken
Producenten doen aan fotosynthese
Producenten doen aan fotosynthese
Producenten doen aan fotosynthese
Basisboek BB 88: wereldecosystemen
Marskolonisatie Sociaal Groen Chemie Techniek
ASSIMILATIE Basisstof 3 en 4.
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv Make poverty history In 2000 zijn millenniumdoelen vastgesteld, bijvoorbeeld: in 2015 moeten armoede.
LEVENSKENMERKEN.
Voedingsstoffen.
Bacteriën Heil en onheil.
Bs. 132 t/m Bs. 134 Gemaakt door: Daniëla en Rosa
Mens en milieu 5H. Landbouw Bemesten  kan leiden tot uitspoeling – Kunstmest (nitraat/NO3 - en fosfaat/PO4 3-) – Stalmest (reducenten zetten dit om tot.
Hoofdstuk 2: Biosfeer in Beweging.
Waar haal je de energie vandaan?
Van zonne-energie naar beweging en warmte
Stikstofgas Is 79 % van de lucht → adem je in en uit, neem je niet op!
Landbouw Planten mineralen nodig Stikstof ammonium ionen nitraten
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Door:Bart Jim Bart. 70% Ruim 70% van Nederland bestaat uit landbouwgrond.
12.3 Koolstofassimilatie In de koolstofassimilatie:
VWO 5 Boek: Biologie voor jou Deel: VWO B2 deel 2
Stikstofkringloop Koolstofkringloop
STOFWISSELING Opbouw en afbraak.
1 Thema 3 Mens en milieu B1 en B2.
Titel Subtitel.
Stofwisseling Thema 1.
De lucht De lucht (een mengeling van vooral stikstof, kooldioxide en zuurstof) raakt vervuild door uitstoot van gassen.
Ecologie Thema1.
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
Bemestingsplan Hoe werkt dat?. voorbeeld Op een serie van feesten heb je bonnen voor Nasi, Pils en Kroketten. Na het vorige feestje had je nog 6 nasibonnen,
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Wat hebben planten nodig?
Thema planten - Les Fotosynthese -
Voedsel verbouwen Thema 2 – blok 2.
Glasteelt Samenvatting M. Ruhé.
Vloeibaar kunstmest.
De koolstofkringloop is de bekendste
Soorten meststoffen test.
Basisstof 4 Koolstofassimilatie
Koolstofkringloop CO2 → ↑ ↓ ←.
Organische meststoffen
aanleidingen in de OOL:
Thema 3 ecologie.
Koolstofkringloop Lucht Planten fotosynthese Plantaardige
Water, bodem en bemesting
Kunstmeststoffen Les 2 test.
Organische meststoffen
Organische meststoffen
Bladeren Paragraaf 4.
Bodem & Bemesting.
Thema 4 Mens en Milieu.
De bodem leeft!.
Transcript van de presentatie:

2.2: Meer kennis, meer voedsel Fotosynthese: 6 CO2(g) + 6 H2O(l) C6H12O6(aq) +6O2(g) Koolstofdioxide + water glucose + zuurstof

fotosynthese

Stoffen, moleculen, atomen en elementen Moleculen zijn opgebouwd uit atomen. Zo is een molecuul CO2 opgebouwd uit 1 atoom koolstof (C) en twee atomen zuurstof (O) Een chemische reactie zoals fotosynthese is niets anders dan het hergroeperen van de atomen. Stoffen verdwijnen en stoffen ontstaan, maar de elementen (C, O en H) blijven behouden.

Mineralen Een plant heeft om te groeien niet alleen koolstofdioxide en water nodig Er zijn 17 verschillende chemische elementen nodig, waarvan er 13 in de grond gevonden kunnen worden. De belangrijkste chemische elementen zijn: Zwavel (als mineraal sulfaat), Fosfor (als mineraal fosfaat) en Kalium (als mineraal kaliumzouten) en Stikstof ( als mineraal nitraat).

mineralen Nitraten: bevat het element stikstof. Natuurlijke bron: salpeter (India), Chilisalpeter (Chili), guano (vogelmest) (Peru) Fosfaten: bevat het element fosfor. Natuurlijke bron: beenderen, gesteenten (Noord-Afrika) Kaliumzouten: bevat het element Kalium. Natuurlijke bron: as van hout, bijproduct van zoutwinning

Stikstof Onderdeel van eiwitten, de basisbouwstenen van het leven De atmosfeer bestaat voor 80% uit stikstofgas, maar de meeste planten kunnen stikstof niet direct uit de lucht opnemen Opname via bacteriën waarmee de planten in symbiose leven.Dit geldt alleen voor vlinderbloemige planten: erwten, linzen en soja planten. Deze bacteriën( de rhizobium) nemen stikstof op uit de lucht en zetten dit om in ammoniak en nitraat. Dit kunnen planten wel opnemen

stikstofkringloop

koolstofkringloop

waterkringloop

Productieverhogende methodes Slash and burn: Een stuk bos platbranden en de grond gebruiken als landbouwgrond.Werking: vruchtbare grond door mineralen uit as Bemesting: Uitrijden van stalmest en menselijke uitwerpselen op de akkers. Mest bevat mineralen en energie die bacteriën gebruiken om nitraat te produceren.

Productieverhogende methodes Groenbemesting: In de grond onderploegen van vlinderbloemigen als erwten, linzen en soja. Veel stikstof in de grond door nitrificerende bacteriën Wissellandbouw: Het ene jaar erwten,linzen of soja verbouwen, het volgende jaar een ander gewas. Erwten, linzen en soja leveren stikstofrijke grond, waardoor de opbrengst van het andere gewas vergroot wordt.

Productieverhogende methodes Mechanisatie: Grond bewerken, zaaien en oogsten met machines in plaats van met de hand. Grotere voedselopbrengst per hectare door sneller en efficiënter werken Gewasbescherming: bespuiten van gewassen tegen schadelijke insecten en onkruid. Insecticiden en herbiciden doden insecten en onkruid, maar niet het gewas

Productieverhogende methodes Bemesting met kunstmest: uitstrooien van kunstmest over akkers. Kunstmest bevat direct door planten opneembare stikstof en andere voor plantengroei belangrijke elementen Klassieke biotechnologie: kruisen van verschillende plantenrassen. Er ontstaat een nieuw, beter gewas dat goede eigenschappen van beide ‘ouders’ erft.

kunstmest Voor het eerst geproduceerd in de jaren 50 van de vorige eeuw Te veel kunstmest is slecht voor het milieu omdat het overschot in het grondwater terecht komt Intensieve landbouw door kunstmest >50% stikstof nodig voor akkerbouwgewassen komt uit kunstmest Eén op de drie mensen wereldwijd afhankelijk van kunstmest

Groene revolutie Nieuwe plantenrassen met een hogere opbrengst die ontstaan door natuurwetenschappelijk onderzoek Deze nieuwe gewassen hebben wel veel mest, gewasbeschermingsmiddelen en water nodig

Sociale gevolgen Kunstmest is duur, alleen toegankelijk voor rijke boeren, kleine boeren moeten hun land vaak verkopen Monoculturen ontstaan omdat Westerse afnemers vaak grote hoeveelheden willen van constante kwaliteit. Hierbij neemt het risico op misoogsten toe. De gewassen hebben vanwege de monoculturen ook veel gewasbeschermers nodig en deze zijn te duur voor kleine boeren