Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
KWALITEITSZORG november 2012
Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
1 19 jan Urk. 2 de context van 2Korinthe 3  Paulus reageert op beschuldigingen dat hij onbevoegd zou zijn (3:1,2);  Paulus plaatst zijn Evangelie.
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Presentatie: Marjolijn sabbe Jongerenpreventiecoach Stad Gent
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
Start.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Programma Deel 1 CLB Deel 2 WICO scholengemeenschap studieaanbod
Naar het Jaareinde toe
Structuur secundair onderwijs
9 januari 2013 Bodegraven 1. 1Korinthe 11 1 Wordt mijn navolgers, gelijk ook ik Christus navolg. 2.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
Suïcide Dagelijks sterven in Vlaanderen drie mensen door zelfdoding Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Pesten.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
VJV – De bestuursjurist tussen hamer en aambeeld?
Enquête.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
ENQUETE ORA.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Oefeningen Workshop RIE Gemeenten
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
JOUW WERELD MIJN WERELD
Een organisatie van stad Kortrijk, Directie Cultuur, Team Jeugd i.s.m. Hogeschool West – Vlaanderen departement HIEPSO.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
GRAAF HUYN COLLEGE.
ZijActief Koningslust
Transcript van de presentatie:

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 So, you want to become … … a teacher Peter Colle, Stad Gent Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 Inleiding. FAQ?! Professioneel? Geschoold? Huidige doelgroep in jullie klas? Werkrelatie met jongere centraal Ook voor leerkracht? Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 Inleiding. FAQ?! Drie beelden uit Gentse enquête bij 1239 lln en 204 lkr uit TSO, BSO & CLW Wie zit en staat in de klas? Gekwetste en kwetsende jeugd Brede en smalle school Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (1) 60% personeelsleden zijn vrouw 60% lln zijn man Geboren in België 96 % van personeel 31 % van de leerlingen, net als hun ouders Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (2) Leeftijd leerlingen: 15,3% is 14 en jonger 13,8% is 15 jaar 18,5 % is 16 jaar 18,6% is 17 jaar 33,9% is 18 en ouder Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 Leeftijd per graad 12-14j 15j 16j 17j 18-23j 1ste graad 70,6% 20,2% 4,2% 0,8% 2de graad 4,0% 22,7% 38,0% 24,4% 11,0% Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (3) 08 % LKR 1ste jaar op school 34 % 1 t.e.m. 5 jaar op school 56 % 6 jaar en meer op school 47 % LLN 1ste jaar 35 % 2de-3de jaar 18% lln 4de jaar en meer Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 Nieuw per leerjaar (%) 1st 2de 3de 4de 5de 6de 7de 96,6 48,9 64,4 43,4 39,4 12,6 34,8 Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (4) Meerderheid LKR komt 4 of 5 dagen per week op school (76%) 35% LLN spijbelt waarvan 6/10 maandelijks 2/10 meerdere keer per maand 2/10 wekelijks en meer Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (5) 2/3 heeft geen zin in school 1/4 vindt lkr saai of slecht 1/6 vak niet leuk 1/7 helpt familie 1/8 vriend/klasgenoot spijbelt ook Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (6) 11,58% B 10+ (2% ASO – 34% BSO) 02,98% B 30+ (0% ASO – 8% BSO) 3,48% A-stroom – 36,12% B-stroom 28,8% DBSO lln gn voltijds engagement 12,60% L 10+ ; 35,00% Z/D 10+ Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (7) Vertrouwensrelatie opbouwen Verschillen in geslacht, leeftijd, sociale klasse en achtergrond Spanningen rond verwachtingen, goesting en motivatie Tussen leerlingen onderling Tussen leerkracht – leerling Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Wie zit en staat in de klas? (8) Leerkracht als opvoeder? deskundig (vak kennen) professioneel (overdracht kennis) Herkenbaar voor jeugdwelzijnswerker? Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (1) Veiligheid als metafoor Bij personeel 11 vormen van slachtofferschap Bij leerlingen 9 vormen van slachtofferschap 12 vormen van daderschap Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (2) slachtoffer- en daderschap discriminatie, intimidatie, pesten, verbale en fysieke agressie, bedreigen en afpersen, diefstal en vandalisme, les storen, iemand uitschelden, druggebruik, wapengebruik Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (3) Veiligheid als metafoor Gekwetst worden en kwetsen ongelijk verdeeld verwisselbare rol neerwaartse spiraal Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (3) ongelijk verdeeld Verschillende vormen LKR ooit LLN schooljaar 34,3% 54,7% 1 33,3% 24,3% 2 19,6% 11,2% 3+ 12,7% 09,8% Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (3) verwisselbare rol 1/5 noch slachtoffer, noch dader 1/20 wel slachtoffer, geen dader 1/3 wel dader, geen slachtoffer 2/5 zowel dader als slachtoffer Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (4) neerwaartse spiraal Slachtoffers voelen zich minder veilig en zijn over de hele lijn minder tevreden Daders zijn minder tevreden over de leerkacht, zijn voorbeeld, enthousiasme en omgaan met lln Wie spijbelt is minder tevreden over leerkracht (voorbeeld, enthousiasme) en over begeleiding bij probleem. Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (5) Samenlevingsconflicten doorkruisen eigen pedagogische doelen Niet alleen gedragsmatige begeleiding of aanpassing (‘instrument’) herkennen en benoemen van achterstelling, uitsluiting en kwetsbaarheid in ruimer verband (autonomie, kritische zin) Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Gekwetste en kwetsende jeugd (6) Leerkracht als onderzoeker? Geweldsverhoudingen kritisch onderzoeken en duiden Herkenbaar voor jeugdwelzijnswerker? Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Brede en smalle school (1) sociaal klimaat op school Hoe ga je optreden bij normoverschrijdend gedrag? Hoe meer aandacht voor goed gedrag en omgangsvormen? Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 23 23

Brede en smalle school (2) sociaal klimaat op school focus op goede lln én moeilijke lln deels sanctioneren, deels begeleiden veranderen inhoud en stijl lessen stappenplan (leerlingbegeleiding, ouders) goede voorbeeld (leerkracht & directie) Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 24 24

Brede en smalle school (3) conflicterende waarden en normen méér controle en méér openheid kordater uitsluiten en sterker insluiten Onderwijs zorgt en zorg onderwijst Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Brede en smalle school (4) Leerkracht als activist? omgaan met dilemma’s jongeren uitdagen samen actie ondernemen met volwassenen Herkenbaar voor jeugdwelzijnswerker? Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11

Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11 Smalle en brede school Geef jongeren ruimte en stel grenzen aan onacceptabel gedrag. Toon wellevendheid naar andere actoren én kom op voor het eigen belang. Zorg dat jongeren participeren én voorkom dat zij in het geheel geen vrijheid hebben. Straf jongeren als zij zich msdragen en geef hen steun. Congres Uit de Marge, Workshop Onderwijs 24/11/11