Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004
Introductie SURF SiX Onderdeel van SURF ICT & Onderwijs Leertechnologie-afspraken Drie themagebieden: –Educatieve Content ; Jocelyn Manderveld (OUNL) –Assessment; Pierre Gorissen (Fontys) –Studentinformatie en Portfolio’s; Frank Benneker (UvA) Website:
SURF SiX in 2004 Organiseren bijeenkomsten Deelname in IMS consortium Advisering binnen SURF Samenwerking met …. Website / mailinglijst Presentaties ( ALT-C / OWD / Online Educa /… ) Boek “Leertechnologie in de Lage Landen”
SURF SiX in 2005/2006 Verder vergroten bereik bijeenkomsten/website/maillijst handleidingen ook management bereiken! Verdieping in expertbijeenkomsten voor ontwikkelaars en leveranciers Actieve participatie bij ontwikkeling adviseren bij projecten bredere deelname in IMS Structuur en overzicht e-learning infrastructuurmodel
Metadata data over data in dit geval over video doel: zoeken / vinden → beheer / gebruik titel / auteur / locatie / …. beoordelen op geschiktheid → gebruik context / doelgroep / moeilijkheidsgraad / …
Metadata Niet allemaal zelf invoeren → uitwisselen Noodzaak: afspraken over structuur labels / technisch formaat / … betekenis moeilijk!
Afspraken over metadata Dublin Core Metadata Initiative generiek ISO standaard omvang: 15 elementen (in de “unqualified” uitvoering) NL vertaling: Learning Object Metadata (LOM) standaard ontstaan vanuit het onderwijs IEEE standaard omvang: 9 groepen en 58 elementen NL vertaling:
Voorbeeld “verschil” DC: Gorissen, Pierre LOM: LOMv1.0 author Gorissen, Pierre
Conversie Alle 15 elementen uit de unqualified versie van DC zijn te vertalen naar LOM elementen. Dit is niet gedaan voor de 36 normatieve qualified uitbreidingen. de niet-normatieve qualified uitbreidingen Niet alle LOM elementen zijn te vertalen naar DC.
Voorbeeld Qualified DC unqualified DC: Gorissen, Pierre qualified DC (normatief): qualified DC (niet normatief): Sturges, Preston Hecht, Ben Chaplin, Charles
DC v.s. LOM DCLOM AssetsLeerobjecten Twee sets met elk hun voor- en nadelen, toepassingsgebieden en gebruikers!
Uitdaging Uitwisseling van metadata op een manier waarop de verschillende betrokken werelden er iets aan hebben. Daarbij gaat het niet alleen om DC + LOM, maar ook om een aantal andere (gebruikersgroepspecifieke) sets / profielen!
Toepassingsprofiel Keuze van velden verplicht / aanbevolen / toegestaan / afgeraden Keuze van inhoud verplicht / aanbevolen / toegestaan / afgeraden Vocabulaires op basis van opsomming (eindige verzameling waarden) een andere norm (bijvoorbeeld datumformaat) Keuze van technische verschijningsvorm(en)
Webstroom MD-profiel Haalbaar / wenselijk / noodzakelijk… ?? Wat… ?? Combinatie van werelden Vertalingen en koppelingen Toelichting bij gebruik DC + LOM + ….. + …. + …. Hoe… ?? Top-down / Laten ontstaan / ….
Vragen…. (discussie in workshop)