Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Projectmanagement 5e druk ISBN
Advertisements

Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Leertechnologie-afspraken
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
Annemieke Logtmeijer en Bettina van Hoven
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
Adviesraad – eenduidige parameters 1 Objecten catalogus 16 juni 2010, Oracle gebruikersgroep Huibert-Jan Lekkerkerk (IDsW)
Het nieuwe leren en social software
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Metadata uitwisselschema project Ellen Mulder Digiframe
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Portfolio Faculteit der Letteren 1 Evaluatie van 2 jaar Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit Utrecht Gerrit Bloothooft.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Kennisobjecten kennisobjecten samen bouwen aan kennis.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Formuliervalidatie Met Javascript.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Online Leren Bart Kindt Februari Web based training Alcatel-Lucent  >60K werknemers, 130 landen  Telecom sector  Alcatel-Lucent University :
het bouwen van een website
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
1 Centrale Gebruikers Groep VISI 1. Inhoud: -De rol van de Centrale Gebruikersgroep -Terugkijken naar Vooruitkijken naar
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Fontys toetsconferentie1 Aantrekkelijke toetsen als herbruikbaar studiemateriaal Fontys toetsconferentie, 17 februari 2005 Pierre Gorissen, Fontys.
SURF SiX Op reis door het land van uitwisselbaarheid en hergebruik.
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
SURF SiX expertisegroep IMS Specificaties update Pierre Gorissen 11 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Onderwijsstandaarden
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Workshop 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 14 april 2005.
Natschool: uitwisseling en hergebruik van content
SCORM en Pierre Gorissen ELO-Team 27 januari 2004.
StudentLector Onderzoeker DocentHoofd Opleiding Management HOGESCHOOL Repositorystructuur voor hogescholen.
Waarom een standaard Een norm of standaard is een procedure of een maat waarvan een groep mensen met elkaar heeft afgesproken dat ze hem zullen gebruiken.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennisnet Videodienstverlening Open source, open content Pieter Varekamp November 2008.
METIS © Universiteitsbibliotheek Groningen METIS Wat is metis Aanpak Rollen Planning Ondersteuning.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Inrichten van een dienst Weblectures
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
De educatieve uitgever anno 2012 Harold Rimmelzwaan 10 november 2011.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel 1.Informeren over de rol van Edustandaard ten aanzien van informatiebeveiliging 2.Doorspreken over de rol.
Informatiebeveiliging in het onderwijs. Doel Bespreken van…. Wat moet de rol van Edustandaard zijn ten aanzien van informatiebeveiliging binnen het onderwijs?
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
Pilot kennisbasis rekenen- wiskunde Hogeschool iPabo Vahap Duman, docent rekenen-wiskunde Ronald Keijzer, lector Rekenen-wiskunde
Moodle Een voorbeeld van een E-learning management systeem.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Forum Standaardisatie Het belang van open standaarden Presentatie voor FOBID RDA bijeenkomst 29 september 2016 Marijke Abrahamse.
Themamiddag RGBZ en archivering Utrecht, 7 februari 2017
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
OECR Onderwijskundig Expertise Centrum Rotterdam.
LOREnet feb
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Transcript van de presentatie:

Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004

Introductie SURF SiX Onderdeel van SURF ICT & Onderwijs Leertechnologie-afspraken Drie themagebieden: –Educatieve Content ; Jocelyn Manderveld (OUNL) –Assessment; Pierre Gorissen (Fontys) –Studentinformatie en Portfolio’s; Frank Benneker (UvA) Website:

SURF SiX in 2004 Organiseren bijeenkomsten Deelname in IMS consortium Advisering binnen SURF Samenwerking met …. Website / mailinglijst Presentaties ( ALT-C / OWD / Online Educa /… ) Boek “Leertechnologie in de Lage Landen”

SURF SiX in 2005/2006 Verder vergroten bereik bijeenkomsten/website/maillijst handleidingen ook management bereiken! Verdieping in expertbijeenkomsten voor ontwikkelaars en leveranciers Actieve participatie bij ontwikkeling adviseren bij projecten bredere deelname in IMS Structuur en overzicht e-learning infrastructuurmodel

Metadata data over data in dit geval over video doel: zoeken / vinden → beheer / gebruik titel / auteur / locatie / …. beoordelen op geschiktheid → gebruik context / doelgroep / moeilijkheidsgraad / …

Metadata Niet allemaal zelf invoeren → uitwisselen Noodzaak: afspraken over structuur labels / technisch formaat / … betekenis moeilijk!

Afspraken over metadata Dublin Core Metadata Initiative generiek ISO standaard omvang: 15 elementen (in de “unqualified” uitvoering) NL vertaling: Learning Object Metadata (LOM) standaard ontstaan vanuit het onderwijs IEEE standaard omvang: 9 groepen en 58 elementen NL vertaling:

Voorbeeld “verschil” DC: Gorissen, Pierre LOM: LOMv1.0 author Gorissen, Pierre

Conversie Alle 15 elementen uit de unqualified versie van DC zijn te vertalen naar LOM elementen. Dit is niet gedaan voor de 36 normatieve qualified uitbreidingen. de niet-normatieve qualified uitbreidingen Niet alle LOM elementen zijn te vertalen naar DC.

Voorbeeld Qualified DC unqualified DC: Gorissen, Pierre qualified DC (normatief): qualified DC (niet normatief): Sturges, Preston Hecht, Ben Chaplin, Charles

DC v.s. LOM DCLOM AssetsLeerobjecten Twee sets met elk hun voor- en nadelen, toepassingsgebieden en gebruikers!

Uitdaging Uitwisseling van metadata op een manier waarop de verschillende betrokken werelden er iets aan hebben. Daarbij gaat het niet alleen om DC + LOM, maar ook om een aantal andere (gebruikersgroepspecifieke) sets / profielen!

Toepassingsprofiel Keuze van velden verplicht / aanbevolen / toegestaan / afgeraden Keuze van inhoud verplicht / aanbevolen / toegestaan / afgeraden Vocabulaires op basis van opsomming (eindige verzameling waarden) een andere norm (bijvoorbeeld datumformaat) Keuze van technische verschijningsvorm(en)

Webstroom MD-profiel Haalbaar / wenselijk / noodzakelijk… ?? Wat… ?? Combinatie van werelden Vertalingen en koppelingen Toelichting bij gebruik DC + LOM + ….. + …. + …. Hoe… ?? Top-down / Laten ontstaan / ….

Vragen…. (discussie in workshop)