24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

De Stelling van Pythagoras
GONIOMETRIE UITLEG 8.2 TANGENS
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Recursie: De torens van Hanoi
Voorbereiding Clubbridge
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Symmetrie Je kunt de torens zo dubbelvouwen dat de
Les 20 Hoekgrootte.
Meetkunde Klik op 1 van de tekeningen Lijnen Hoeken Driehoeken
To share is to multiply.
Extra vragen voor Havo 3 WB
Recursie: De Torens van Hanoi
Tekenen van een draaiende molen in LOGO
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Vierhoeken Kees Vleeming.
Spiegel- en draaisymmetrisch
Vlakke figuren Hoeken meten
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
CONGRUENTIE HOOFDSTUK 3 BLADWIJZERS: 3.2. CONGRUENTE DRIEHOEKEN
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
Vakdidactiek Informatica bij vragen: het gebruikte materiaal: Tijl De Backer.
Pen- & kleuropdrachten
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
LES 2 Lesgever: Henk Norman. De molen B) Laat de wieken draaien A) Teken een molen.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
Gelijkvormigheid en verhoudingstabellen.
1 Syntax JavaLogo. 2 Hoofdstuk 1 Tekenen in Java.
Goniometrie Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop alle hoeken berekenen van een rechthoekige driehoek. Elke keer als je klaar bent.
Pythagoras Wie??? Pythagoras: 24-jan-2003, RW.
6,50 euro In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen.
Presentatie Soorten bijzondere driehoeken en Rekenen met hoeken
VERHOUDINGEN.
Algoritme Inhoud: Definitie algoritme Recursieve algoritmes Opgaven
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
Ruimtefiguren.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
3FD na de vakantie !! Wiskunde deel B + Geodriehoek !!! + potlood !! + gum !! + rekenmachine !! Koop het als je het niet hebt !
Presentatie Z en F Hoeken Theorie.
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Kijklijnen Kijklijnen gebruik je om de grenzen aan te geven van het gebied dat je ziet.
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Vierhoeken (eigenschappen van zijden en hoeken) Omstructureren
5L week : ‘Herhaling’ Meetkunde 5L week 8: ‘Herhaling’
‘Vormleer: punten, lijnen, vlakken, hoeken’
Vormleer: vlakke figuren - vierhoeken
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Vormleer: herhaling vlakke figuren
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Meetkunde 5L week 16: Vierhoeken (synthese eigenschappen van zijden en hoeken) vlakke figuren niet - veelhoeken veelhoeken driehoeken vierhoeken...hoekenvijfhoeken.
vlakke figuren © JvdW driehoeken vierhoeken veelhoeken ovalen/cirkels.
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
HAVO/VWO Driehoeken en hoeken 1 1.
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
Classificatie van vierhoeken
Vierhoeken tekenen Vierhoeken tekenen Vierhoeken tekenen
Driehoeken tekenen Driehoeken tekenen Driehoeken tekenen
Hoofdstuk 1 2D en 3D figuren. Hoofdstuk 1 2D en 3D figuren.
Transcript van de presentatie:

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003

LOGO - recursie - vliegers2 Rechthoeken in rechthoeken Probeer de volgende figuur via een klein recursief programma te tekenen.

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers3 Vliegers in vliegers Groter recursief programma vlieger :x :y aantal

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers4 Vliegers in vliegers Top – down opslitsing recur.rand top bottom recur.rand kruis vlieger

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers5 Vliegers in vliegers Opbouw tekening via recursie

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers6 Vliegers in vliegers Code voor top: to top :x make "korte_zijde sqrt ((:x * :x) + (:x * :x)) fd :korte_zijde rt 90 fd :korte_zijde end

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers7 Vliegers in vliegers Code voor bottom to bot :x :y make "lange_zijde sqrt ((:x * :x) + (:y * :y)) make "hoek arctan (:x / :y) rt (45 + :hoek) fd :lange_zijde rt ( * :hoek) fd :lange_zijde rt :hoek end

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers8 Vliegers in vliegers Nu recursief to recur.rand :x :y top :x bot :x :y pu rt 90 fd :stap lt 45 pd if :x = :stap [stop] recur.rand :x - :stap :y end

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers9 Vliegers in vliegers Totaal programma to kruis :x :y fd :x bk (:x + :y) fd :y rt 90 fd :x bk (:x + :x) lt 45 end to vlieger :x :y :num make "stap :x / :num cs rt 45 recur.rand :x :y lt 45 kruis :x :y wait 180 end

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers10 Vliegers in vliegers Belang van een juist stopcriterium ! vlieger ???? to recur.rand :x :y top :x bot :x :y pu rt 90 fd :stap lt 45 pd if :x = :stap [stop] recur.rand :x - :stap :y end stopcriterium

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers11 Vliegers in vliegers Een juist stopcriterium vlieger ???? Verbeterd stopcriterium to recur.rand :x :y top :x bot :x :y pu rt 90 fd :stap lt 45 pd if :x = :stap [stop] if :x < :stap [stop] recur.rand :x - :stap :y end OK

24/11/2003LOGO - recursie - vliegers12 Besluit Bepaalde problemen kunnen elegant opgelost worden door recursie te gebruiken. Opgelet voor –Eindigheid –Juist stopcriterium