Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doen wij met Gods Schepping …
Advertisements

Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Recursie: De torens van Hanoi
Hoofdstuk 8: Recursie.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
VBA en VBS Een introductie.
Tussenpresentatie Modelleren C Random Seeds Sanne Ernst Jarno van Roosmalen.
Computervaardigheden Hoofdstuk 4 — Scripting (Let op: dit is enkel voor studenten Biologie.)
Visibility-based Probabilistic Roadmaps for Motion Planning Tim Schlechter 13 februari 2003.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Parallelle Algoritmen String matching. 1 Beter algoritme patroonanalyse Bottleneck in eenvoudig algoritme: WITNESS(j) (j = kandidaat in eerste i-blok)
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Recursie: De Torens van Hanoi
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
Vandaag! Klimaten op Aarde (Hoofdstuk 2): Water, te veel of te weinig (paragraaf 4 blz. 34 & 35)
Functies als Getallen Jan Martin Jansen.
Datastructuren Sorteren, zoeken en tijdsanalyse
Arrays.
Vakdidactiek Informatica
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
Eenvoudig voorbeeld: Steden in Belgie
De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004.
Pen- & kleuropdrachten
Inleiding tot Excel.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
Invoer/Uitvoer Les 2 12/02/2003. Invoer/Uitvoer Invoeropdrachten Toegang tot bestanden Oefening op toegang tot bestanden.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
Liesbeth Van Raemdonck
24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.
06/032003Tom Van Damme Sorteren van lijsten Selection Sort.
H4 Differentiëren.
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
The [31,21,5] error correcting cyclic code Door: Finbar S. Bogerd.
Handleiding ClassDojo
Een verrassende ontmoeting met constanten
Datacommunicatie en netwerken
Coordinaten: Tom Tourwé 10F729 Tel: 3492 Organisatie van de oefeningen: * 1 uur bespreking van oplossing vorige les + bespreking opgave.
Telling the time in English.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Bewerkingen met Strings
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 7
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Doelen Na deze les: hebben jullie een indruk van het Gevangenismuseum en wat daar te zien is; weten jullie wat de eindopdracht is en heb je daar ideeën.
Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt.
Lichtschilderij Genesis 1:3-5
PHP arrays.
Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.
Webinar voor ambassadeurs
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Wat zegt een steekproef?
Wolk maken Genesis 1: 6-8 “God zei: ‘Er moet in het midden van het water een koepel komen om het water te verdelen.’ En zo gebeurde het. God maakte de.
Woordpakket 18 2de leerjaar Versie 1.
Small Basic Console deel 2
SQL Les February 2019.
De gehele getallen De gehele getallen De gehele getallen
Leren programmeren met Scratch
Software Development fundamentals
Gameprogrammeren: Arrays
Je maakt kennis met grote getallen.
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock

Les 1 Overzicht commando’s Definitie Haiku Haiku-Generator Oefening op Haiku-Generator Vragen of opmerkingen?? jan.debock@rug.ac.be

Lijst LIJST -> “een groep woorden of tekens” -> tussen [ ] geschreven -> vb. [dit is een lijst]

Make Variabelen definieren -> vb. MAKE “vb [dit is een lijst] show :vb [dit is een lijst]

Count Count -> telt het aantal elementen van een lijst of woord -> vb pr count “Pol resultaat: 3 pr count [Pol vist op [rog forel snoeck]] resultaat: 4

Random RANDOM -> RANDOM num1 -> geeft willekeurig positief getal terug kleiner dan num1 -> vb: show random 10 mogelijk resultaat: 8

Random(2) RANDOM -> num RANDOM num1 -> geeft num willekeurige positieve getallen terug kleiner dan num1 -> vb repeat 5 [show random 10] mogelijk resultaat: 6 8 3 0 9

Item ITEM -> ITEM index WOORD/LIJST/ARRAY -> geeft het element op positie index terug -> vb show item 2 [a b c] resultaat: b show item 2 “ABC resultaat: B

Sentence SENTENCE -> afkorting is SE -> sentence a b -> gebruikt om woorden, lijsten of combinatie van beide met elkaar te verbinden -> vb pr se “Pol “vist resultaat: Pol vist pr (se “Pol “vist “op [rog en forel]) resultaat: Pol vist op rog en forel

Output OUTPUT -> afkorting is OP -> OP waarde -> eindigt de procedure waar het in loopt door als resultaat de corresponderende waarde terug te geven. -> vb to outputvoorbeeld OP [Dit is de output] end show outputvoorbeeld resultaat: [Dit is de output]

Definitie Haiku *Definitie Haiku - gedicht van zeventien lettergrepen verdeeld over 3 verzen - Normaal gezien lettergrepen 5-7-5 verdeeld - Voorbeeld van een Haiku in een felle dans versmelten vis en reiger pal boven de sloot

Haiku-Generator *Haiku generator - Wij willen computer een Haiku-gedicht laten genereren - We nemen het niet nauw met voorschrift 17 lettergrepen - Hoe?? -> vooraf gedefinieerde lijsten aanleggen van woorden -> computer willekeurig woord laten kiezen uit lijsten -> woorden op gepaste manier in 3 verzen zetten

Haiku-Generator Stap 1: procedure KIES(lijst) Computer willekeurig woord laten kiezen uit lijsten. Hoe??? Vb uit lijst [open schoon droog toe]

Haiku-Generator Stap 1: procedure KIES(lijst) to KIES :lijst willekeurig een element kiezen uit meegegeven lijst en dit willekeurig gekozen element teruggeven. End Test dit met een willekeurige lijst!

Haiku-Generator Stap 1: procedure KIES(lijst) to KIES :lijst OP ITEM (1+(RANDOM COUNT :lijst)) :lijst end Waarom +1 ? Omdat random count bv 0 -> 5 gaat gaan als er 6 elementen zijn daarom +1!!

Haiku-Generator Haiku-Generator -> vooraf gedefinieerde lijsten aanleggen van woorden -> computer willekeurig woord laten kiezen uit lijsten -> woorden op gepaste manier in 3 verzen zetten Gegeven lijsten A, B, C, D, E, F en G (next slide) KIES :lijst

Haiku-Generator Gegeven 7 lijsten met woorden: lijst A bevat: ochtend, morgen, dag, avond, nacht lijst B bevat: gloort, vervaagt, verdwijnt, ontwaakt lijst C bevat: nevel, mist, regen, lichtkrans lijst D bevat: veegt, maakt, vliegt, lacht, huilt, zwaait lijst E bevat: bloem, vlieg, vlinder, vlieger lijst F bevat: lucht, wolken, hemel, horizon lijst G bevat: open, schoon, droog, toe

Haiku-Generator Stap 2: procedure Haiku to haiku maak lijsten A, B, C, D, E, F en G aan Kies uit elke lijst een willekeurig element en plaats die als volgt in de verzen De (element uit A) (el. uit B) en in de (el. uit C) (el. uit D) een (el. uit E) de (el. uit F) (el. uit G) end

maak lijsten A, B, C, D, E, F en G aan lijst A bevat: ochtend, morgen, dag, avond, nacht lijst B bevat: gloort, vervaagt, verdwijnt, ontwaakt lijst C bevat: nevel, mist, regen, lichtkrans lijst D bevat: veegt, maakt, vliegt, lacht, huilt, zwaait lijst E bevat: bloem, vlieg, vlinder, vlieger lijst F bevat: lucht, wolken, hemel, horizon lijst G bevat: open, schoon, droog, toe to haiku maak lijsten A, B, C, D, E, F en G aan Kies uit elke lijst een willekeurig element en plaats die als volgt in de verzen De (element uit A) (el. uit B) en in de (el. uit C) (el. uit D) een (el. uit E) de (el. uit F) (el. uit G) end

Haiku-Generator Stap 2: procedure Haiku to haiku end MAKE “A [ochtend morgen dag avond nacht] MAKE “B [gloort vervaagt verdwijnt ontwaakt] MAKE “C [nevel mist regen lichtkrans] MAKE “D [veegt maakt vliegt lacht huilt veronderstelt zwaait] MAKE “E [bloem vlieg vlinder vlieger] MAKE “F [lucht wolken hemel horizon] MAKE “G [open schoon droog toe] PR (SE “De KIES :A KIES :B) PR (SE “en “in “de KIES :C) PR (SE KIES :D “een KIES :E “de KIES :F KIES :G) end

Haiku-Generator Uitbreiding: Genereer een aantal haiku-gedichten to haiku :aantal ? end

Haiku-Generator Uitbreiding: Genereer een aantal haiku-gedichten to haiku :aantal if :aantal < 1 [stop] MAKE "A [ochtend morgen dag avond nacht] … MAKE "G [open schoon droog toe] PR (SE "De KIES :A KIES :B) PR (SE "en "in "de KIES :C) PR (SE KIES :D "een KIES :E "De KIES :F KIES :G) PR " wait 30 haiku :aantal - 1 end