Pen- & kleuropdrachten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwerpen van een logo Gebruikte programma’s: Powerpoint, Word, Paint, irfanview (zonder plugins) en Publisher.
Advertisements

Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World •Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Goethals Frederik Vakdidactiek 17 – Goethals Frederik
Recursie: De torens van Hanoi
Een manier om problemen aan te pakken
Databank van een restaurant Download op Twee tabellen: Klanten: Alle klanten die minstens.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Maak zonder weerstand je proefwerk natuurkunde!
Samenvatting H29 Parabolen
Instructie Programmeren Task 1 5JJ70. Task 1.1: Hello World Klik naast de laatste accolade in de grijze kantlijn om een breakpoint neer te zetten, anders.
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Steven Verstockt 16 februari 2005
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Recursie: De Torens van Hanoi
Tekenen van een draaiende molen in LOGO
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
Tekenen.
Neem over en zet de aangegeven hoek uit bij de blauwe punt
LauwersCollege Buitenpost Java Applet programma dat op een website zichtbaar is Java Application programma dat zelfstandig werkt Javascript Scripttaal.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
Vakdidactiek Informatica bij vragen: het gebruikte materiaal: Tijl De Backer.
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot Excel.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
LES 2 Lesgever: Henk Norman. De molen B) Laat de wieken draaien A) Teken een molen.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
Liesbeth Van Raemdonck
24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.
De stelling van Pythagoras
Les 2: Zaterdag 24 mei 2014 Wim Peeters
Programmeer les voor gevorderden
Sketchup 2014 Les 10.
H51PHOTOSHOP 1 Les 4 Hagar: Vullen. audiovisueel centrum meise 2 Overzicht Elementaire handelingen  Vullen  Patronen.
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER Les1
BEGINNERS EV3 PROGRAMMEER LEssen
B-CAD Technisch tekenen les 2
LOGO Vincent Naessens
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Herhalingsoefeningen Variabelen - voorwaarden. Flying banner  Toon een tekst op positie x: -2.0 en y: 0 (dat is links buiten het beeldscherm)  Laat.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
1 De werkomgeving van autocad instellen nadat we het programma geopend hebben. Klik rechtsonder op workplace switching.
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Kennismaking met programmeren
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Logo.
KLIK VOOR ELK VOLGEND SCHERM !!!!!!!!!
Small Basic Console deel 2
Minimodules voor de 3e klas
Dit was Piet Mondriaan. Hij is een hele beroemde Nederlandse schilder
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
SCHAAL in toepassingssituaties
Small Basic Console deel 2
Hoofdstuk 8 Water Wat gaan we doen vandaag? Opening
Python – For loop + strings
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Pen- & kleuropdrachten Variabelen Pen- & kleuropdrachten LOGO Vakdidactiek informatica : praktijkgerichte seminaries LES 3 : Steven Verstockt

Herhaling Overzicht instructies vorige les ST (show turtle) Zichtbaarheid Turtle: ST (show turtle) HT (hide turtle) Bewegingsopdrachten: FD 50 (forward) BK 50 (back) LT 50 (left, argument is hoekgrootte) RT 50 (right, argument is hoekgrootte) Penopdrachten: PU (pen up) PD (pen down)

Herhaling Overzicht instructies vorige les Wisopdrachten: CS (clear screen -> turtle keert terug naar centrum) CLEAN (clear screen -> turtle blijft staan) Herhalingsopdrachten REPEAT getal [opdracht] Opmerking : REPEAT moet altijd gevolgd worden door minstens één spatie, een getal en de opdrachten die herhaald moeten worden. Deze opdrachten (het kan ook een procedure zijn) moeten altijd tussen vierkante haakjes geschreven worden.

Herhaling Hoe procedures maken ? Procedures maken doen we in de Editor. Deze kunnen we op verschillende manieren oproepen : 1. Via FILE > EDIT in het menu 2. Via EDALL in de commander 3. Via EDIT “procedurenaam in de commander In LOGO heeft iedere procedure een eigen naam! Elke procedure heeft END als laatste opdracht. We verlaten de editor via File - Safe and Exit.

VARIABELEN Plaatsen in het werkgeheugen van de computer waar je tijdens de uitvoering van je programma gegevens kan bewaren Naam waarin een waarde wordt opgeslagen We hebben reeds al kennis gemaakt met een bepaalde vorm van variabelen, namelijk argumenten.

VARIABELEN Argumenten van procedures to VIERKANT :ZIJDE REPEAT 4 [FD :ZIJDE RT 90] end Opmerking : Een variabele wordt voorafgegaan door een : Voer VIERKANT 120 in de commander uit Dit roept de procedure VIERKANT op en kent het argument :ZIJDE de waarde 120 toe. FOUTMELDING :: NOT ENOUGH INPUTS TO VIERKANT

VARIABELEN Aanmaken en aanpassen van variabelen MAKE “LENGTE 100 MAKE “LENGTE :LENGTE + 100 OPMERKING : Let er op dat we om de variabele aan te maken gebruik maakten van de dubbele aanhalingstekens, en in verder gebruik ervan terug het dubbele punt gebruiken! Voorbeeld : Turtle laten tellen to teller :aantal MAKE "HUIDIG 1 REPEAT :aantal [ PRINT :HUIDIG MAKE "HUIDIG :HUIDIG + 1 ] end

Pen- en kleuropdrachten PU PENUP (opheffen van de pen) PD PENDOWN (neerleggen van de pen) PE PENERASE (de pen wordt een vlakgum) -> PENNORMAL (zet de pen terug in normale status) PX PENREVERSE (tekent waar er niks stond, wist waar er wel iets stond) VOORBEELDJE : Wat doet volgende code ? PD FD 100 WAIT 50 PE BK 100 PENNORMAL OEFENING Maak een procedure gebroken_lijn in LOGO : - - - - -

Absoluut Positioneren Absoluut positioneren van Turtle (NIEUWE INSTRUCTIES) Introductie XY assenstelsel (oorsprong 0;0 is in centrum van het scherm) SETX 70 (absoluut bepalen van X coordinaat van Turtle) SETY 70 (absoluut bepalen van Y coordinaat van Turtle) SETXY 70 70 (absoluut bepalen van X en Y coördinaat van Turtle) SETH 90 (absoluut bepalen van richting van Turtle, in wijzerszin) Y (0,0) X

Pen- en kleuropdrachten Kleuren in LOGO Kleurenpalet dat bestaat uit 3 kleuren : rood, groen en blauw 16,7 miljoen verschillende kleuren Kleurenpalet is een lijst van 3 kleurwaarden, elk tussen 0 en 255 [rood groen blauw] [0 0 0] zwart [255 255 255] wit [128 128 128] grijs [255 0 0] rood [0 255 0] groen [0 0 255] blauw Deze kleurwaarden kun je opzoeken in kleurtabellen of in een programma zoals PAINT Alternatief : kleurwaarde tussen 0 en 127

Pen- en kleuropdrachten Achtergrond, pen en vlakken kleuren De achtergrond SETSC kleurenpalet (SETSCREENCOLOR/SETSCREENCOLOUR) De kleur van de pen SETPC kleurenpalet (SETPENCOLOR/SETPENCOLOUR) Je kan ook de dikte van de pen aanpassen : SETPENSIZE [breedte hoogte]

Pen- en kleuropdrachten Oppervlakken opvullen FILL (vul het oppervlak waarin zich de schildpad bevindt) De opvulkleur wordt ingesteld aan de hand van : SETFC kleurenpalet (setfloodcolor/setfloodcolour) Voorbeeld : opvullen vierkant repeat 4 [fd 100 rt 90] rt 45 pu fd 20 fill

Oefening In de vorige les construeerden we een molen met wieken. De oplossing uit vorige les vind je op de website : http://users.pandora.be/stockie/AILO/molen.LGO We zullen nu proberen deze aan te passen om de molen in te kleuren : De achtergrond moet blauw worden De wieken moeten groen worden Het dak moet rood worden De molen moet grijs worden

HUISTAAK Oefening : Belgische Vlag Maak een procedure rechthoek die je de hoogte, breedte, en opvulkleur kan meegeven als argument. We zullen deze gebruiken om de 3 delen van onze vlag te tekenen. Maak vervolgens een procedure vlag die de hoogte en de breedte van de vlag als argument aanneemt bij de procedure-aanroep. HINT : Een kleur is een speciale variabele MAKE "kleur [0 0 0]