De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H3 Tweedegraads Verbanden
Advertisements

Bij een herhaald experiment, met telkens dezelfde kans op succes gebruiken we de binomiale kansverdeling Een binomiale kansverdeling wordt gekenmerkt door.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Rekenen met snelheid Een probleem oplossen
Hoofdstuk 8 Regels Ontdekken Sebnem YAPAR.
Hoofdstuk 8: Recursie.
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Les 2 Basisbouwstenen (deel 1)
Tom Laforce Batch Bestanden. Inhoud  1 Wat zijn batchbestanden?  2 Batch basis Commando’s.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
1 het type x² = getal 2 ontbinden in factoren 3 de abc-formule
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Recursie: De Torens van Hanoi
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
MICPRG Les 11 Microcontroller Programmeren in C. 112 Datastructuren in C Werkgeheugen (PC en microcontroller): Statische datastructuren (vaste grootte):
Imperatief programmeren nProgramma bestaat uit nRunnen is opdrachten gegroepeerd in methoden één voor één uitvoeren te beginnen met main.
Oefeningen Hoofdstuk 3.
Visual Basic.
Tweedegraadsfuncties
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Vakdidactiek Informatica
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
Eenvoudig voorbeeld: Steden in Belgie
Logo Stapsgewijze verfijning: tekenen van een huis. Uitbreiding naar meerdere huizen, variabele afmetingen, coördinaten en kleuren Opdracht voor het vak.
Pen- & kleuropdrachten
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot Excel.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
Invoer/Uitvoer Les 2 12/02/2003. Invoer/Uitvoer Invoeropdrachten Toegang tot bestanden Oefening op toegang tot bestanden.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
Liesbeth Van Raemdonck
06/032003Tom Van Damme Bomen in LOGO. 06/032003Tom Van Damme Wat is een boom? Bomen als hiërarchische gegevensstructuur Wereld Gent België Brussel China.
06/032003Tom Van Damme Sorteren van lijsten Selection Sort.
Lancering van de Driekwarten. Getal dat met 1 begint mist 12 en past naar Vraagt de bal aan de buitenkant van geeft.
H2 Lineaire Verbanden.
Shortest path with negative arc-costs allowed. Dijkstra?
PHP & MYSQL LES 02 PHP & FORMULIEREN. PHP & MYSQL 01 PHP BASICS 02 PHP & FORMULIEREN 03 PHP & DATABASES 04 CMS: BEST PRACTICE.
de ze me je te de wat moet ik doen ik stop de ze me je te de wat moet ik doen ik stop.
Tircms02-p les 4 Preprocessor In- en uitvoer Diversen.
7 Databases. SAMENGESTELDE VOORWAARDEN 1 Wat is het adres van Odile Goossens? SELECT adres, woonplaats FROM leden WHERE naam = ‘Goossens’ AND voornaam.
Variabelen en berekeningen
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Coordinaten: Tom Tourwé 10F729 Tel: 3492 Organisatie van de oefeningen: * 1 uur bespreking van oplossing vorige les + bespreking opgave.
Vervolg C Hogeschool van Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Onderwerpen voor vandaag top-down decompositie Opdrachten:
Bewerkingen met Strings
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 7
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
BIMAIV03 Les A1 BIMAIV03 Les A1 Databases. De gegevens in een database vormen de grondstof voor informatie De informatie wordt opgevraagd in de taal met.
Week 1 BIMAIV03 Les B2 BIMAIV03 Les B2. Uit het voorgaande... CREATE TABLE... Opdracht om een nieuwe tabel binnen de database te creëren. Aandachtspunten.
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
IF() ELSE() LES 4: VOORWAARDEN. BOOL Een variabele die slechts 2 mogelijke waarden kan hebben: true(waar) of false(niet waar) duid je aan met bool bool.
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gameprogrammeren: Expressies
Goochelen met Google Zoeken
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Gameprogrammeren: Arrays
Transcript van de presentatie:

De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004

1. Verschillende werelden in Logo Schildpadwereld Taalwereld Muziekwereld Sprokenwereld

2. De Taalwereld Manipuleren van woorden en lijsten:  WOORDEN: Elke verzameling van tekens. Een woord binnen LOGO heeft op zich geen betekenis. Voorbeelden:  JOYSTICK  MUISMAT  WIN311 (nummerplaat)  7&$2R (geen enkel betekenis).

2. De Taalwereld Manipuleren van woorden en lijsten:  LIJSTEN: Een verzameling van woorden of elementen. Een lijst wordt tussen vierkante haakjes genoteerd.  bvb: [JOYSTICK MUISMAT]. Een lijst kan ook een andere lijst als element bevatten.  bvb. [JOYSTICK [MUISMAT MUIS]]

2. De Taalwereld Manipuleren van woorden en lijsten:  ELEMENTEN: Een element van een lijst kan dus een woord of een lijst zijn. Bvb: [JOYSTICK [MUISMAT MUIS]]  JOYSTICK en [MUISMAT MUIS] zijn de elementen van de lijst.

2. De Taalwereld Manipuleren van woorden en lijsten.  MANIPULEREN: met woorden of lijsten goochelen, op een bepaalde manier wijzigingen aanbrengen.

3. PRINT en aanverwanten PRINT (of PR) PRDrink PR“Drink PR[Drink Allemaal] PR[“Drink “Allemaal] PR“ PR[]

3. PRINT en aanverwanten TYPE bvb: TYPE[Ik wil meer leren over Logo] TYPE“! PR“ SHOW bvb: SHOW [MUIS MUISMAT] SHOW “MUIS SHOW [MUIS]

4. FIRST en LAST FIRST PRFIRST“Tom PRFIRST“Cruise LAST PRLAST “Tom PRLAST “Cruise

5. BUTFIRST (BF) en BUTLAST (BL) BF PRBF“Tom PRBF“Cruise BL PRBL “Tom PRBL “Cruise

6. ITEM ITEM n lijst bvb: PRITEM 3 [un dos tres quatro]

7. Oefening: welke output! SHOW BL [Tom Cruise Cocktail] TYPE ITEM 2 [Tom Cruise Cocktail] PR LAST BL [Tom Cruise Cocktail] PR BF ITEM 3 [Tom Cruise [Cocktail Rainman]]

7. Oefening: ERAF1 (opgave) Maak een recursieve procedure die ervoor zorgt dat de output er als volgt uitziet: ERAF1 “COCKTAIL COCKTAIL COCKTAI COCKTA COCKT COCK COC CO C EMPTYP: is een woord of lijst leeg? IF EMPTYP woord …

7. Oefening: ERAF1 (opgave) Maak een recursieve procedure die ervoor zorgt dat de output er als volgt uitziet: ERAF1 “COCKTAIL COCKTAIL OCKTAIL CKTAIL KTAIL TAIL AIL IL L

7. Oefening: ERAF1 (oplossing) to ERAF1 :WOORD IF EMPTYP :WOORD [STOP] PR :WOORD ERAF1 BF :WOORD end

7. Oefening: ERAF2 (opgave) Maak een recursieve procedure die ervoor zorgt dat de output er als volgt uitziet: ERAF2 “COCKTAIL COCKTAIL COCKTAI COCKTA COCKT COCK COC CO C

7. Oefening: ERAF2 (oplossing) to ERAF2 :WOORD IF EMPTYP :WOORD [STOP] PR :WOORD ERAF2 BL :WOORD end

7. Oefening: ACHTERUIT (opdracht) Maak een recursieve procedure die een gegeven woord (of zin) van achter naar voor schrijft. Bvb: stijn -> njits

7. Oefening: ACHTERUIT (oplossing) to ACHTERUIT :WOORD IF EMPTYP :WOORD [PR “ STOP] TYPE LAST :WOORD ACHTERUIT BL :WOORD end Opmerking: zo kan je ook nagaan of een woord een palindroom is…

8. Samenvoegen van woorden en lijsten WORD PR WORD “joy “stick PR ( WORD “joy “stick “je ) LIST SHOW LIST “joy “stick SHOW LIST “joy [stick] SHOW LIST [joy] [joy stick] SHOW ( LIST “j “o “y )

8. Samenvoegen van woorden en lijsten Wat doet deze procedure? to PLUSJA :LIJST IF EMPTYP :LIJST [STOP] PR WORD FIRST :LIJST "ja PLUSJA BF :LIJST end

8. Samenvoegen van woorden en lijsten COUNT PR COUNT “quatro PR COUNT [un [dos tres] quatro]

8. Samenvoegen van woorden en lijsten LPUT SHOW LPUT “EERST [ABC DEF] FPUT SHOW FPUT “EERST [ABC DEF]

8. Samenvoegen van woorden en lijsten SE (of SENTENCE) PR SE [DIT ZIJN][TWEE LIJSTEN] PR SE “TWEE “WOORDEN  Woorden of zinnen met variabelen verbinden: MAKE “NAAM [Michael Jordan] PR SE [Space Jam met] :NAAM MAKE “PRIJS 30 PR (SE [Kost die DVD] :PRIJS “euro “?)

● SHOW LIST [1 [2 3]] [4 [5 6]] ● SHOW SE [1 [2 3]] [4 [5 6]] ● PR COUNT (SE [1 2 3] "4 [1 [2 3]]) ● SHOW FIRST LPUT “1 [2 3] ● PR (WORD “text “mar “ker) 9. Oefening: welke output!

10. Testopdrachten Programmeercode waarbij er op een bepaalde voorwaarde getest wordt. Deze voorwaarde kan op true/waar evalueren of false/niet waar, naar gelang de voorwaarde voldaan is of niet. We hebben al een dergelijke voorwaarde gezien namelijk EMPTYP. IF en IFELSE.

10. Testopdrachten NAMEP PR NAMEP “LIJST MAKE “LIJST [Dit is een lijst] PR NAMEP “LIJST IFELSE NAMEP :WOORD [PR [Variabele heeft waarde]] [PR [Geen waarde]]

10. Testopdrachten WORDP PR WORDP “Popey PR WORDP [Lijst] IFELSE WORDP :LIJST [PR [Dit is een woord]] [PR [Dit is geen woord]]

10. Testopdrachten NUMBERP PR NUMBERP 7 PR NUMBERP [9] IFELSE NUMBERP :GETAL [MAKE “GETAL :GETAL +1] [PR [Dit is geen getal]]

10. Testopdrachten LISTP PR LISTP “woordje PR LISTP [lijstje] IFELSE LISTP :GROEI [PR COUNT :GROEI] [PR [Dit is geen lijst]]

10. Testopdrachten MEMBERP PR MEMBERP “Jackson [Willis Travolta Jackson] PR MEMBERP "Travolta [Willis [Travolta] Jackson] IF MEMBERP :LETTER [a e i o u] [PR [Dit is een klinker]]

10. Testopdrachten EQUALP PR EQUALP * 3 PR EQUALP “ [] (leeg woord vs. lege lijst)

11. Oefening: welke output! PR MEMBERP “A [A B C D E] PR MEMBERP “A “ABCDE PR MEMBERP [A] [A B C D E] PR MEMBERP [A] [[A] B C D E] PR EQUALP 100 2*50 PR NAMEP “WOORD MAKE “WOORD 123 PR NAMEP “WOORD

12. Logische operatoren AND IFELSE AND (FIRST :W) = "A (LAST :W) = "A [PR [Dit woord begint en eindigt met een A]] [PR [Tuuuut, guess again!]]

12. Logische operatoren OR IFELSE OR (FIRST :W) = "A (LAST :W) = "A [PR [Dit woord begint of eindigt met een A]] [PR [Tuuuut, guess again!]]

12. Logische operatoren NOT IFELSE NOT (FIRST :W) = "A [PR [Dit woord begint niet met een A]] [PR [Tuuuut, guess again!]]

13. Invoeropdrachten Aan de gebruiker waarde vragen. Dialoogvenster. Verschillende formaten mogelijk:  READCHAR (RC):Invoer is 1 teken.  READWORD (RW):Invoer is een woord.  READLIST (RL):Invoer is een lijst. Gebruik: Bvb.: MAKE “GETAL RW

14. Oefening: vierkantswortel (opg.) Maak een procedure die een vierkantswortel trekt uit een getal. Zorg ervoor dat het getal aan de gebruiker wordt gevraagd en dat er eerst gecontroleerd wordt of dit weldegelijk een getal is.

14. Oefening: vierkantswortel (opl.) to VIERKANTSWORTEL MAKE "GETAL RW IFELSE NUMBERP :GETAL [MAKE "ROOT sqrt(:GETAL) PR :ROOT] [PR [Er is geen getal ingegeven]] end

15. Oefening: woordsculptuur (opg.) Maak een procedure die een woord vraagt aan de gebruiker en die er vervolgens iets mee doet zoals in dit voorbeeld: AILO AIL AI A AI AIL AILO

15. Oefening: woordsculptuur (opl.) to main ct type "|Give me a word ==> | sculpture rw end to sculpture :wrd if 1=count :wrd[pr :wrd stop] pr :wrd sculpture bl :wrd pr :wrd end