Vakdidactiek Informatica

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Advertisements

Hoofdstuk 8: Recursie.
Verdeel het woord in lettergrepen
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Instructie Programmeren Task 8 5JJ70. PAGE 2 Task 8: Double Linked List Het doel van deze opdracht is: Het opbouwen van een tweetal klassen, die samen.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
KOMMAGEBRUIK.
Directe rede  Indirecte rede
Assenstelsels en het plotten van Functies in LOGO
Tegengestelden / Synoniemen
Logo : Stapsgewijze verfijning Les Wouter Rogiers.
MSWLogo Kite (verder afwerken) If – functie Recursie Een gokspel.
LOGO Recursie - Vlieger 6/12/2004 Dieter Verslype.
Instructie Programmeren Task 5
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Grammar Chapter 4 – G2 If + past simple. Je wist al dat je voor het woordje als in het Engels if kunt gebuiken. We gaan hier even mee verder. Het kan.
paragraaf 4a Tekst in ASCII
Sorteeralgoritmen. Sorteren: aanpak 1 Hoe ga je een rij getallen sorteren met PC? Sorteren door selectie (= selection sort): Zoek de kleinste waarde Sorteer.
Eenvoudig voorbeeld: Steden in Belgie
De taalwereld in Logo Les 12 Karel Heymans 15 december 2004.
Pen- & kleuropdrachten
Haiku-Generator Les 1 – 12/02/2003 Jan De Bock.
Inleiding tot recursie1 door Maarten Lemmens. Inleiding tot recursie2 Wat is recursie ?  Een procedure die zichzelf oproept.  Vb. in echte leven: Radio.
Chris Pollentier 18 / 12 / 2002 De LOGO taalwereld.
Invoer/Uitvoer Les 2 12/02/2003. Invoer/Uitvoer Invoeropdrachten Toegang tot bestanden Oefening op toegang tot bestanden.
, 17h30Recursie 1 Inleiding tot recursie Karel Popelier.
Vakdidactiek 9/12/2002 Leen Depré
Liesbeth Van Raemdonck
24/11/2003LOGO - recursie - vliegers1 Recursie: Vliegers in vliegers Dieter Beheydt 24/11/2003.
06/032003Tom Van Damme Bomen in LOGO. 06/032003Tom Van Damme Wat is een boom? Bomen als hiërarchische gegevensstructuur Wereld Gent België Brussel China.
06/032003Tom Van Damme Sorteren van lijsten Selection Sort.
Project Text To Speech Wat houdt het text-to-speech project in
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
1 DE LEERJAAR VERSIE 1 Woordpakket 1 Kijk goed en schrijf het woord. www. Sclera.be.
Paswoord Homcom 22/09/2014.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
HTML De basis-elementen.
Thema 7 les 7 Signaal- en verwijswoorden
Coordinaten: Tom Tourwé 10F729 Tel: 3492 Organisatie van de oefeningen: * 1 uur bespreking van oplossing vorige les + bespreking opgave.
Bewerkingen met Strings
Torens van Hanoi ● Uitgevonden door Franse Wiskundige Edouard Lucas in ● Beschreven in zijn wiskundig “spelletjesboek” Récréations Mathématiques.
Instructie Programmeren Task 7
Steve Dewanckele Recursie Steve Dewanckele
Programmeren.
1 PI1 week 9 Complexiteit Sorteren Zoeken. 2 Complexiteit van algoritmen Hoeveel werk kost het uitvoeren van een algoritme (efficiëntie)? –tel het aantal.
Past simple Als je over iets wilt praten dat in het verleden is gebeurd en ook is afgelopen, dan gebruik je de past simple.
Ik ben vandaag niet thuis Ga jij naar de Colruyt? Ten eerste breng je choco mee Denk ook aan Nesquik Daarnaast nog mandarijntjes En ten slotte mag je geen.
Kennen en kunnen Wat je moet kennen en kunnen voor de SO Woordenschat H1 t/m H4 1. Woordraadstrategieën: -zoek een synoniem; -zoek een omschrijving of.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Programmeren.
Luisteren en begrijpen
Kies een boek en laat horen welke letters je al kent.
Kennismaking met programmeren
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
Gameprogrammeren: Lists en interfaces
Aantrekkelijk formuleren
Arjan Egges & Paul Bergervoet
Woordraadstrategieën In klas 1 leer je zes woordraadstrategieën.
1 woorden met ui 2 woorden met oe 3 woorden met ou en nu 4.
Kennismaking met programmeren
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
God heeft het eerste woord
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
Python – For loop + strings
Transcript van de presentatie:

Vakdidactiek Informatica De Logo Taalwereld Tom Beerens AILO Informatica Tom.Beerens@rug.ac.be

Ter opfrissing Read Char of RC Read List of RL COUNT Leest karakter in van input Make “jaofnee RC Inputkarakter in jaofnee Leest karakter in van input Make “jaofnee RC Inputkarakter in jaofnee Leest lijst in van input Make “naam RL Ingegeven tekst in naam Leest karakter in van input Make “jaofnee RC Inputkarakter in jaofnee Leest lijst in van input Make “naam RL Ingegeven tekst in naam Telt aantal elementen Count [Logo [Taal Wereld]]

Ter opfrissing (2) ITEM WORD SEntence Geeft het Xe element weer Item 3 “Taalwereld Geeft het Xe element weer Item 3 “Taalwereld Voegt woorden of karakters aan elkaar PR Word “Geachte “, Geeft het Xe element weer Item 3 “Taalwereld Voegt woorden of karakters aan elkaar PR Word “Geachte “, Voegt lijsten of woorden samen PR SE “Hoe [gaat het]

Uitbreiding Taalwereld FIRST eerste karakter uit een woord, eerste woord uit een lijst PR FIRST “Taalwereld -> T LAST laatste karakter uit een woord, laatste woord uit een lijst PR LAST [Taal Wereld] -> Wereld

Uitbreiding Taalwereld (2) BF of ButFirst alle tekens of woorden behalve het eerste PR BF “Taalwereld -> aalwereld BL of ButLast alle tekens of woorden behalve het laatste PR BL [Taal Wereld] -> Taal

Uitbreiding Taalwereld (3) FPUT plaatst een nieuw element vooraan in de lijst PR FPUT “taal [wereld] -> [taal wereld] LPUT plaatst een nieuw element achteraan in de lijst PR LPUT “taal [wereld] -> [wereld taal] EMPTYP nagaan of een lijst (of woord) leeg is of niet

Korte oefeningen Procedure die een woord telkens reduceert met 1 karakter. Vb) Tom -> om -> m Procedure die een woord omkeert Vb) Computer -> retupmoC Procedure die een woord telkens reduceert met 1 karakter. Vb) Tom -> om -> m

Oplossing korte oefeningen to erafvoor :woord if emptyp :woord [stop] pr :woord erafvoor bf :woord end to erafachter :woord erafachter bl :woord

Oplossing korte oefeningen (2) to omkeren :woord if emptyp :woord [stop] pr last :woord omkeren bl :woord end

Oefening Synoniemen - Tegenstellingen Doel: Herschrijven van een ingegeven tekst, maar gebruik makend van synoniemen of tegenstellingen De hond is slim en de kat is triest. Synoniem -> De hond is intelligent en de kat is droevig. Tegenstelling -> De hond is dom en de kat is blij. Doel: Herschrijven van een ingegeven tekst, maar gebruik makend van synoniemen of tegenstellingen

Oplossing oefening to tegenstelling make "woorden [[...][...]...] pr [Welke zin moet ik herschrijven?] make "regel rl pr zin :regel :woorden end to vergelijk :regel :woorden if emptyp :woorden [op :regel] if :regel = first first :woorden [op last first :woorden] ifelse :regel = last first :woorden [op first first :woorden] [op vergelijk :regel bf :woorden] to zin :regel :woorden if emptyp :regel [op []] op fput (vergelijk first :regel :woorden)(zin (bf :regel) :woorden)

Geheimschrift - Codering Wat is codering? Waarvoor gebruikt? Geheimhouden van belangrijke info, … Wat is codering? ZENDER ONTVANGER Ik ben Tom Beerens Jl cfo Upn Cffsfot K, tdy Glu Tddfdyx CODEREN

Simple Substitution Cipher Doel: Elke letter verwisselen door een andere. Hoe gaat het? -> Jpr hssy jry? Hoe aanpakken? Tekst opsplitsen in aparte woorden Woorden opsplitsen in aparte karakters Karakter per karakter coderen Doel: Elke letter verwisselen door een andere. Hoe gaat het? -> Jpr hssy jry? Hoe aanpakken?

Oplossing oefening to codeerletter :letter :code output codeermatch :letter "abcdefghijklmnopqrstuvwxyz :code end to codeermatch :letter :clear :code if emptyp :clear [output :letter] if equalp :letter first :clear [output first :code] output codeermatch :letter butfirst :clear butfirst :code

Oplossing oefening (2) to codeerwoord :woord :code if emptyp :woord [output "] output word (codeerletter first :woord :code) ~ (codeerwoord butfirst :word :code) end to codeer :tekst :code if emptyp :tekst [output []] output sentence (codeerwoord first :tekst :code) ~ (codeer butfirst :tekst :code)

Piglatin Wat is piglatin? Voorbeeld een publiek “geheime” taal vooral populair bij kinderen Voorbeeld Wat is logo? -> Wapat ipis lopogopo? -> atWay isway ogo?lway

Oplossing oefening to piglatin :tekst if emptyp :tekst [output []] output sentence (pigwoord first :tekst)(piglatin butfirst :tekst) end to pigwoord :woord if vowelp first :woord [output word :woord "ay] output pigwoord word bf :woord first :woord to vowelp :letter output memberp :letter [A a E e I i O o U u]