Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Innovatie & Integratie Ict Goeree-Overflakkee
Alumni-portals gezien vanuit een ICT-perspectief Robert van ‘t Sant.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Veiligheidsincidenten de afgelopen maand? 21 mei
Platform Afnemers Persoonsgegevens Amsterdam Vereenvoudigen en voorsorteren.
Server Management Framework
Een korte blik op het E-depot
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
1 Demo of Praktijk Over de problematiek bij het ontwerpen van informatiesystemen Mark Dumay Afstudeervoordracht 15 oktober 2004.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
H10: Prijsmanagement.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Welkom bij de presentatie van het
1 Orientatie InformatieSystemen K.M.van Hee hgl. architectuur van informatiesystemen dir. Deloitte & Touche Bakkenist TU/e 2001.
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
aanvallen moeten ten allen tijden worden weerstaan
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
DIV Beleid, trends, ontwikkelingen en collega’s
Roadmap Toekomstbeeld 2016 Informatievoorziening Zorg en Ondersteuning
Minicollege Service Oriented Architecture
Wendbare wetsuitvoering
22/10/2014 Business Case ADIB : Naar een 100% klantgerichte organisatie.
Producten & Werkprocessen
E-Depot Overijssel 2 oktober 2013.
Risk Based Testing van pakketsoftware
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Update Implementatie en beheer
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Beheermodel van M. Looijen
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
AM Internetcongres 2008 VolmachtBeheer Producten Interface (VPI) Achtergrondinformatie Fase 1: Koppeling centrale rekentoepassingen Voordelen voor de.
De ontwikkelopgave in Zoeterwoude Veranderen om in je kracht te blijven!
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
KNVI Congres Introductie BI.
Organisatieontwikkeling
Kluwer The end of Publishing
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Belang van een nationaal veiligheidsportaal - ICMS
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Stap drie bij projecten
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Transcript van de presentatie:

Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is VIAG congres 2013, 7 oktober Wilko Visser

Agenda Doelstellingen Het belang van applicatiesanering Sanering vereist inzicht in huidige situatie Sanering vereist inzicht in doelarchitectuur Demonstratie BlueDolphin

Doelstellingen presentatie en demonstratie Tonen hoe u grip krijgt op het applicatie portfolio Inzicht in het huidige applicatielandschap (ist) Inzicht in de doelarchitectuur (soll) Hoe vertalen naar communiceerbare boodschap Harmonisatie bij gemeentelijke samenwerking Demo BlueDolphin - drempelverlagend

Belang applicatiesanering Een gemeente is een complexe organisatie met veel verschillende producten en diensten Meeste gemeenten hebben onvoldoende inzicht in: Het aantal gebruikte applicaties (onderschat) Welke functies de applicaties voor welke bedrijfsprocessen bieden Afhankelijkheden tussen applicaties en andere koppelingen De consequenties hiervan zijn: Teveel applicaties en overlappende functionaliteit Niet benutten van beschikbare functionaliteit (suites) Wijzigingen doorvoeren is kostbaar en foutgevoelig Gebrek aan inzicht hindert gemeentelijke samenwerking

Sanering vereist inzicht in huidige situatie Inzicht in functionele overlap tussen applicaties: Welke applicaties worden actief gebruikt? Welke functies leveren de applicaties, voor welke bedrijfsprocessen? Wat is het relatieve belang van die bedrijfsprocessen en applicaties? Inzicht in kenmerken Algemeen (leverancier, aantal gebruikers, afdelingen) Kosten (licenties, onderhoud, incidenten, wijzigingen Technisch (Platform, maatwerk/standaard, datastructuur) Afhankelijkheden en koppelingen inzicht in ketens (infrastructuur – applicaties – functies - bedrijfsprocessen)

Visualisatie

Sanering vereist inzicht in doelarchitectuur Beleidsplannen vertalen naar principes en uitgangspunten In gemeentelijke samenwerking – verschillen in kaart brengen Vertalen naar heldere beslisdocumenten Opstellen van het (gezamenlijk) gewenste toekomstbeeld

Analyse en genereren verbeteropties Met inzicht in huidige situatie / doelarchitectuur: Bepalen verschil huidige en gewenst Bepalen van overlap tussen applicaties In kaart brengen van witte vlekken Vertalen gegevens naar informatie (bv: Moore Matrix) Verbeteropties opstellen en prioriteren

Data vertaald naar informatie (inzicht)

Beslisdocumenten en roadmap Uitwerken beslisdocumenten per consolidatie en harmonisatie (ongelijksoortige informatie): Effecten op de bedrijfsvoering en bedrijfsprocessen Kosten en business case Technische kenmerken, principes en uitgangspunten Logische volgorde van verbeterstappen vastgelegd in een roadmap

Samenvatting consolidatie en harmonisatie Samenwerking op beheer en infrastructuur: Relatief snel realiseerbaar Vermindering van kwetsbaarheden Levert (beperkte) schaalvoordelen op Harmonisatie en consolidatie applicaties en bedrijfsprocessen Levert veel grotere voordelen op: Doelmatigheid ICT dienstverlening Kostenverlaging, zoals effectievere ambtelijke dienstverlening en vermindering (verborgen) kosten voor applicatiebeheer Wijzigingen kunnen goedkoper en voorspelbaar worden doorgevoerd Heeft effecten op de organisatie en dagelijkse werkwijze Vereist inzicht in huidige en gewenste landschap Vereist goede planning en degelijke business cases

ValueBlue

Gemeentelijke klanten ValueBlue Centralisatie ICT Gemeente Amsterdam A2 Gemeenten (Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard) Gemeenten Diemen Gemeente Velsen Gemeente Uithoorn Gemeente Landsmeer

Automatiseert en borgt inzicht in ICT landschap BlueDolphin Automatiseert en borgt inzicht in ICT landschap Infrastructuur en applicaties Applicatiefuncties en bedrijfsprocessen Krachtige bibliotheekfunctie Visualiseert en rapporteert Architectuur platen Ketens van objecten die bedrijfprocessen ondersteunen Afhankelijkheden en koppelingen Moore Matrix (beslis-visualisaties) Impact analyses

BlueDolphin schematisch

Wat gaat u zien BlueDolphin Koppelen bronnen Vastleggen applicatiegegevens en afhankelijkheden Visualisatie & Impact analyse

Demo CMS & SCA DEMO

Vragen