Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Newton - HAVO Golven Samenvatting.
Advertisements

Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Hoe wordt geluid gemaakt?
Basisstof 6 De bouw en werking van de oren
Newton - VWO Golven Samenvatting.
Geluid Een beknopt overzicht.
Geluid.
Par. 4.1 Inleiding Communicatie 2HA
Aard van de prikkel: geluid
2 GELUIDSRECEPTOREN THEMA DEEL 1
Frequentie en trillingstijd
Frequentie en trillingstijd
Geluid Biologie 3ASO-3TSO.
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Deel 2: het oor.
Weer- raadseltjes.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 15
Optimaliseren van oppervlakten en lengten
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Schrijf definities en kernwoorden op. Onderstreep de titel en kernwoorden. Aan het einde van de les moet je in staat zijn om: te verklaren wat.
Natuurkunde overal 2HA en 2VWO
Natuurkunde overal 2 HTG
Oefentoets Hoofdstuk 4 geluid
GELUID – FREQUENTIE EN TRILLINGSTIJD
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Geluiden maken en horen
Toonhoogte en frequentie
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Newton - HAVO Trillingen Samenvatting.
Herman Gorter arbeidshygiënist/ veiligheidskundige
Geluid Een beknopt overzicht.
Geluid Een beknopt overzicht.
Harmonische trillingen
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Bouwfysica.
1. Geluiden zijn trillingen
Presentatie: Luidsprekers
Trillingstijd en frequentie bepalen uit een oscilloscoopbeeld
Deze presentatie is geladen zonder de Shakespeak Add-In.
Enkele proefjes….
Geluid.
Samenvatting.
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
PO Periodieke functies
havo: hoofdstuk 9 (natuurkunde overal)
Licht Wat is licht?. Licht Wat is licht? Licht Wat is licht? Christiaan Huygens Golven Isaac Newton Deeltjes.
G E L U I D.
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Waarnemen 2.2 Horen.
Hoofdstuk 2 Golven.
Frequentie en trillingstijd
Hoe reken je met frequentie en trillingstijd?
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade
Hoe wordt geluid gemaakt?
Frequentie en trillingstijd
Geluid Test jezelf.
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
De oren Paragraaf 4.
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Hoofdstuk 5- les 4 Geluid versterken.
Hoofdstuk 5- les 2 Toonhoogte.
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
Geluidssterkte Aan het einde van de les moet je in staat zijn om:
Thema 2 : Geluidsreceptoren 1. Aard van de prikkel : geluid 2. Situering van het gehoorzintuig 3. Bouw en werking van het oor 4. ‘Horen’ met je hersenen.
Transcript van de presentatie:

Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee. Geluid: lucht wordt “ingedrukt” en “uitgerekt”

Eén trilling: één keer op en neer. Amplitude: grootste uitwijking (cm) (2e trilling) tijd (s) Trillingstijd: tijd van één trilling Trillingstijd

Rood: hoge toon (meeste trillingen per seconde). Blauw: lage toon (minste trillingen per seconde). geluids-sterkte (dB) tijd (s) Rood en blauw klinken even hard (gelijke amplitude).

Rood: harde toon (grootste amplitude). Blauw: zachte toon (kleinste amplitude). geluids-sterkte (dB) tijd (s) Rood en blauw klinken even hoog (gelijke frequentie).

Geluid geluidssterkte (amplitude) trillingstijd = tijd van één trilling frequentie = aantal trillingen per seconde snelheid deciBel (dB) seconde (s) Hertz (Hz) ca. 340 m/s (in lucht)

1 f x T 1 Als f = 2 Hz, dan T = s 2 1 Als f = 10 Hz, dan T = s 10 1 100 1 1 1 f x T Dus T = En f = f T

Geluidsmeters Microfoon Geluids-sterkte in dB

geluids-sterkte (dB) tijd (s) 57 54

geluids-sterkte (dB) tijd (s) 58 48

geluids-sterkte 500 Hz 1000 Hz (dB) tijd 64

geluids-sterkte Klinkt harder dan 500 Hz 500 Hz 1000 Hz (dB) tijd

geluids-sterkte Klinkt even hard 500 Hz 1000 Hz dB(A) (dB) tijd