Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Radboud Universiteit Nijmegen
Advertisements

Handelingsgericht werken en de IB
Leren spellen, feedback en de computer
Preventieve instructiemethodiek
Dé rekenmethode voor groep 1 t/m 8
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Informatieavond groep H5/6
Hulpmiddelen.
Landelijk Centrum voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Taal- en spraaktechnologie voor mensen met een leesbeperking
Effectief lees- en spellingonderwijs
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Wendy Lankhorst, M.Sc Dr. A. Verschoorschool, Nunspeet
Ouderavond 10 september 2013.
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Methode: Schrijven leer je zo
REKENEN.
Subtypes Dyslexie & het Engelse schrijfsysteem Joyce Haisma.
Effectieve instructie
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Dt-fout. dt-fout Hoe geheugen lokt on in de val. Dt-fouten gekraakt Hoe geheugen lokt on in de val.
Effecten van de leesapp ´Letterprins´
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL - Van basisschool.
Uitspraak trainen met een computer: is dat mogelijk? Ambra Neri Catia Cucchiarini, Helmer Strik Radboud Universiteit Nijmegen, CLST.
Onderzoek naar leren lezen en spellen
Lezen en spellen: Theorie en Praktijk
"Ongestoord voort" Ede 21 april 2004 Leren spellen S limme oefeningen en het bevorderen van het spellingbewustzijn Anna M. T. Bosman KU Nijmegen
Spellinginstructie is geen kwestie van "One-size fits all"
Effectief spellingonderwijs
Aanpak van lees- en spellingproblemen in de school
Fonemisch bewustzijn / aanvankelijk lezen Groep 1 t/m 4
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Woensdag 11 september Welkom. woensdag 11 september Welkom.
Leerlijnen in relatie met de methode
Informatie- avond groep 6
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Welkom in groep 3 en 4.
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp. Even voorstellen José Vries Ammy Langkamp.
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
ASTRID GEUDENS HOOFDAUTEUR.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Een prachtige kans voor uw kinderen
Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries. Even voorstellen Ammy Langkamp José Vries.
(Voor)lezen is leuk!.
Welkom in groep 3b-4b.
Groep 5/6 René Hellingman
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Voorschotbenadering risicokleuters ten aanzien van het leren lezen en spellen.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Belang van spellingstrategieën Hoe komen kinderen tot de juiste spelling? Leerplan: ervaren gemengde flexibele spellers Hoorweg: zoals je het hoort Onthoudweg:
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leerproblemen oplossen = Het onderwijs verbeteren Prof. dr. Anna M.T. Bosman Directeur Onderwijsinstituut Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Moderne vreemde talen.
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Hoe toets je spellingkennis?
‘Dyslexie’ of Niet zo makkelijk leren lezen en spellen
Zo leer je kinderen lezen en spellen
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Effectief lees- en spellingonderwijs
Stappenplan werkwoordspelling
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Transcript van de presentatie:

Waarom bestaat er geen systematische spellinginstructiemethode? Anna M. T. Bosman Radboud Universiteit Nijmegen Siméa: Samen werken of samenwerken Lunteren, 20 & 21 april 2006

De basis Lezen en spellen Letters Betekenis Klanken

Asymmetrische regelmatigheid Letters Klanken Pauw Pech Feit Regent Kantelen Ramen 37% 86%

Experiment 1 Een vergelijking van instructiemethoden

Experiment 1 Woordjes

Experiment 1 Instructies & Deelnemers

Experiment 1 Trainingsfouten

Experiment 1 Prestaties ‘Groep 3’

Experiment 1 Conclusies 4 Lezen is de minst effectieve instructie 4 Visueel Dictee (uit het hoofd opschrijven) is het meest effectief voor alle leerlingen 4 Het spellingniveau bepaalt mede de effectiviteit van een instructie

Experiment 2 Visueel dictee op het regulier en speciaal onderwijs

Experiment 2 Woordjes

Experiment 2 Instructie & Deelnemers Visueel Dictee

Experiment 2 Prestaties ‘LOM-leerlingen’

Experiment 2 Prestaties ‘MLK-leerlingen’

Experiment 2 Prestaties ‘ZMOK-leerlingen’

Experiment 2 Prestaties ‘Alle deelnemers’

Experiment 2 Conclusies 4 Visueel dictee is effectief voor alle type leerlingen 4 Visueel dictee is vooral effectief voor woorden zoals ‘blauwbaard’ 4 Het type leerling bepaalt mede de effectiviteit van een instructie

Experiment 3 Lezen-zoals-het-hoort vergeleken met Lezen-wat-er-staat

Experiment 3 Woordjes

Experiment 3 Instructies & Deelnemers

Experiment 3 Prestaties ’Regulier onderwijs’

Experiment 3 Prestaties ‘Speciaal onderwijs’

Experiment 3 Conclusies 4 Lezen-wat-er-staat is voor alle leerlingen effectiever dan lezen-zoals-het-hoort 4 De spelling beklijft goed bij leerlingen uit het regulier onderwijs 4 De spelling beklijft minder goed bij leerlingen uit het speciaal onderwijs

Experiment 4 Lezen-wat-er-staat vergeleken met de PLUS-variant

Experiment 4 Woordjes * Kieviet na 1998

Experiment 4 Instructies & Deelnemers LOM-leerlingen

Experiment 4 Prestaties ‘Goede spellers’

Experiment 4 Prestaties ‘Zwakke spellers’

Experiment 4 Prestaties ‘Transfertest’

Experiment 4 Conclusies experiment 4 4 Lezen-wat-er-staat beklijft met een verlengde training ook bij leerlingen uit het speciaal onderwijs 4 De zwakke leerlingen leren evenveel als de goede 4 Het oefenen van de ‘rare’ uitspraak draagt bij aan de effectiviteit van de methode 4 Transfer is makkelijker voor de goede spellers en als de ‘rare’ uitspraak is geoefend

Experiment 5 Een vergelijking van spelfouten in opstellen en dictees

Experiment 5 Deelnemers

Experiment 5 Opdracht 4 Elke leerling schreef eerst een opstel 4 Van elk kind werd een goed-gespeld en een fout-gespeld woord geselecteerd 4 Tenslotte werd een dictee afgenomen bij alle leerlingen. Dit dictee bestond uit de geselecteerde goed- en fout-gespelde woorden van elke leerling uit de groep

Experiment 5 Prestaties op opstel en dictee

Experiment 5 Vergelijking van dictee en opstel

Experiment 5 Conclusies 4 Een kwart (26%) van de spellingen van alle leerlingen is instabiel (‘Goed-Fout’ of ‘Fout- Goed’) 4 Leerlingen schrijven woorden in een dictee beter dan in een opstel, omdat zij mogelijk –worden geholpen door een formele voorleesstijl 4 Alle leerlingen maken meer fouten in hun dictee dan in hun opstel, omdat zij zich mogelijk –bewust zijn van wat ze wel en wat ze niet kunnen

Experiment 6 Bevorderen van het spellingbewustzijn

Experiment 6 Woordjes 4 Woorden van de voor- en natoets waren 200 woorden geselecteerd uit de SVS-2 en het PI-dictee voor de groepen Het materiaal voor de 5 trainingsbijeen- komsten bestond uit de woorden van de taal- en spellingmethode ‘Taaltijd’

Experiment 6 Deelnemers 1 is spellingbewustzijnscore: “Weet de spelling en het is goed” + “Weet de spelling niet en het is fout”

Experiment 6 Toename spellingbewustzijn

Experiment 6 Conclusies 4 Spellingbewustzijn –kan reeds bevorderd worden in Groep 5 –kan in even sterk mate bevorderd worden in goede als zwakke spellers –kan zelfs enigszins bevorderd worden door het aanbieden van slechts één test (de voortoets), zoals aangetoond door de prestaties van de controle groep op de natoets

De moraal van dit verhaal U kunt het beste  de instructie afstemmen op het type spellingprobleem  zo snel mogelijk beginnen met het bevorderen van het spellingbewustzijn van uw leerlingen Bedenk dat  leerlingen beter spellen in een opstel dan op een dictee  de goede en zwakke spellers evenveel kunnen profiteren van een effectieve instructie