Definitie van marketing Luisteren naar wat de markt vraagt
In de praktijk is dat vaak Het creëren van vraag!
De markt is verzadigd
Positionering: hoe creëer je onderscheid? Uniek !!!!
beter ! nieuw !
Producten zijn makkelijk te imiteren Onderscheid is moeilijk aan te tonen
Onderscheid (zie van Kralingen) komt door: Productkenmerken (beter, sterker, harder) Prijs (korting, dubbele airmiles) Communicatie (humor, sex) Maar ook ……
Concepting Naar Jan Rijkenberg
Concepting Het merk is een gedachtegoed Productontwikkeling volgt op conceptontwikkeling en niet andersom Je richt je niet op een doelgroep, maar creëert een volggroep
Conceptmerken creëren een mentaliteit
Conceptmerken zijn personen
met een verleden authentiek persoonlijk intiem eigen karakter
Meerwaarde Wat levert dat op? Wat is het merk je waard? (heeft je merk meer waarde dan je concurrent?) Wat is het merk je waard?
€ 12.95
€ 49,-
€ 59,-
Onbetaalbaar?
Emotie + Waarden = Betekenis en Expressie
De benefits van een conceptmerk: Ergens bij horen Fanclubs Identificatie voor de gebruiker Binding voor de eigenaar
Een life-stylevoorbeeld Zelf je meubels in elkaar zetten? Hou je van natuurlijk design? Scandinavisch design ? Ben je dan lid van: …….
authentiek innovatief
Hoe kun je een goed concept ontwikkelen?
Trendwatching: kijk om je heen www.coolhunting.com Kijk naar wat de markt wil (van welke fanclub wil je lid zijn?)
Welke merken doen dat ?
2 fingers up for the big boys Positive change 2 fingers up for the big boys What's next?
Brandmanagement gaat over: Wat betekent dit voor de komende weken? Brandmanagement gaat over: Merkpositionering Merkwaarde (brand equity) Brandstretching (merkarchitectuur) Merkdynamiek en communicatie Merkenrecht Globalisering
En voor nu … Is jouw merk een conceptmerk? Is er een volggroep? Wie is dat? Is er een gedachtegoed? Wat maakt jouw merk anders dan de concurrent? Presentatie over 45 minuten