D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Advertisements

Platform Netherlands eScience Centers Dinsdag 29 oktober, 2013.
Agenda Blok 1 - Evolutie van Cloud Computing
Atos, Atos and fish symbol, Atos Origin and fish symbol, Atos Consulting, and the fish itself are registered trademarks of Atos Origin SA. August 2006.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Thursday, 10 July 2014 donderdag 10 juli 2014 Click Klik.
Open Access en de universiteit IQ healthcare Bart Staal.
Project SILVER
Nieuwe wetgeving Farmacovigilantie PSURs – veranderingen in de inhoud Menno van der Elst 30 november 2011.
C-DSD: Curating the Dutch Song Database (Nederlandse Liederenbank) C-DSD Martine de Bruin.
EVALUATIECRITERIA MASTERPROEF Campus De Nayer, dept IW, 7 november
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
HIV, work and stigma 2013, Kerkrade Ronald A.M. Brands LLM Policy officer on Social and Legal advocacy.
GOVERNANCE & COMPLIANCE ADVISORY Onderzoek kwaliteit beleidsuitvoering vergunningverlening en -handhaving Gemeente Almelo Internal Audit, Risk and Compliance.
Identification Documents Port of Ghent All documents in this leaflet are copies of identification/legitimation documents that authorise persons to access.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Voorlichting Internationaal Semester HTI en IS Anita GerarduInternational Office september2011.
Radboud Reppen en Roeren Darwin en de evolutie van de cultuur Darwin – nieuwe inzichten over een oude held prof.dr. Hub Zwart hoogleraar Filosofie van.
Lezingenreeks : weefsels Introductie wiki. Wat is een wiki? Wiki From Wikipedia, the free encyclopedia A wiki is computer software that allows users to.
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
zondag 3 augustus 2014 Sunday, 03 August I think I have freedom of speach For many this is beyond the reach Many women have still no voice.
Automation SolutionsMFG/Pro Dutch usergroup 8 februari 2007 ISA S88 & S95 Het gebruik van deze normen in de productie.
ISNI, ORCID en DAI Martin van Muyen Magchiel Bijsterbosch
Predicting boundaries from ToDI transcriptions
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar Tel: 09/ Fax: 09/
Beeldverwerking Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Welkom bij het Centrum voor Geo-informatie (CGI) Arnold Bregt 16 Januari 2007.
DARE SUMMER SCHOOL Metadata Peter van Huisstede / Ursula Oberst 28 juni 2005.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
EML en IMS Learning Design
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Van Open Access naar Open Data: uitdagingen voor het wetenschapsbeleid Departement Economie, Wetenschap en Innovatie.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Transcript van de presentatie:

D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff Meeting 6 maart 2012, Hilversum

University College Utrecht zelfstandig onderdeel van UU bachelor college in Angelsaksische stijl –drie jaar –brede academische vorming –ca 3x200 studenten selectief, competitief, intensief Engels als lingua franca intensief campus-leven

UCU English Accent moedertalen studenten: 5% EN, 60% NL, 35% anders English-only policy geen training in EN uitspraak geen invloed van EN omgevingstaal spontaan ontwikkelend, uniek accent: UCU English

LUCEA Longitudinaal onderzoek focus op convergentie van accenten 3 cohorten: 2010 (N=73), 2011 (N=79), opnames longitudinaal over 3 jaar totaal ca 900 opnames, elk ~20m (~2.5GB) plus meta-data (vragenlijst)

LUCEA EN voorgelezen teksten Rainbow, Wolf, prosody sentences, intelligibility test sentences, UN Declaration of Human Rights L1 voorgelezen teksten UN Declaration of Human Rights EN spontane monologen informal, formal L1 spontane monologen EN spontane dialoog

voorbeelden Cohort 2010, Round 1 (sept 2010) S010 S060 S002

studiemarathon 7 Engels als vreemde taal spraak-onderzoek bij University College Utrecht English-only on campus, 24/7, Nederlandstalige omgeving hoe verandert accent? –herhaalde opnames (3 cohorten, 3 jaar) –nu 46 Ned, 8 Eng, 16 anderstalige studenten Orr & Quené (2011)

D-LUCEA Resource Curation Project (12m) curatie en beschrijving van opnames, metadata, en andere materialen i.s.m. Daan Broeder, The Language Archive, MPI, Nijmegen meta-data: CMDI (L2 acquisition) uitbreiding ISOCat waar nodig Persistent IDs voor optimale ontsluiting

privacy informed consent Copies of the recordings may be distributed anonymously to individuals and organizations engaged in linguistic research, education, and technology development. (...) Individuals and organizations that receive session recordings or transcripts will first agree to use these resources only for linguistic education, research and technology development purposes. Personal identifying information will not be distributed to individuals or organizations receiving the data. anonimiteit en privacy naam inhoud van monoloog en dialoog

D-LUCEA verbeterde ontsluiting en bruikbaarheid relevant voor onderzoek naar (convergentie van) accenten –in academia, industrie, militair relevant voor onderwijs en ASR (i.s.m. Helmer Strik c.s., Radboud Un)

vragen ?