Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB
Structuur Waar staat online « leren » voor? De vraag naar een adequate « pedagogy » «Wat is leren? » Good practices Conclusies 2
Ga uit van een gezonde definitie van leren Bekijk goed welk aspect van leren je wenst te ondersteunen Focus op (1) Informatieverwerking en (2) Samenwerkend leren 3
4 Online leren Geïntegreerd gebruik van Informatie- en communicatietechnologieën –Logistiek –Administratie –Leren en onderwijs (Laurrilard (2005, p.72)
Online leren internet access to digital versions of materials unavailable locally internet access to search, and transactional services interactive diagnostic or adaptive tutorials interactive educational games remote control access to local physical devices personalized information and guidance for learning support simulations or models of scientific systems communications tools for collaboration tools for creativity and design virtual reality environments for development and manipulation data analysis, modeling or organization tools and applications electronic devices to assist disabled learners 5 Informatie- technologie Communicatie- technologie
Online leren Research literature not univocal: “Whilst the benefits of eLearning are highly prophesized, the many implications of implementing an eLearning program require careful consideration” O’Neill, Singh and O’Donoghue (2004) 6
Online leren “the creation of sound pedagogic practice is often flawed or missing completely and activities constructed service the technology rather than student or learner progression or association.” O’Neill, Singh and O’Donoghue (2004) 7
8 Meta-analysis: Online leren Kulik (2003): potential of ICT not yet clear and findings of evaluative studies conflicting. Research overviews: ambiguous results Burns & Ungerleider, 2003; Cox et al., 2004, Educational Testing Service, 2002; Liao, 2005: Murphy et al., 2001; Schachter, 1999; Shlechter, 1991; Siegel, 1994; Waxman et al., 2002; Waxman et al., 2003 Letterie (2003): “Few studies of good design clearly demonstrate improvement in medical education over traditional modalities. There are no comparative studies (…) that demonstrate a clear-cut advantage. Future studies of computer- assisted instruction that include comparisons and cost- assessments to gauge their effectiveness over traditional methods may better define their precise role (ibid, p.849).”
9 Presentatie informatieVerwerken informatieIntegreren informatie MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Mayer (2001) and Paivio (1986)
Lessons learned Informatiedimensie: -Informatiepresentatie -Informatieorganisatie -Informatie-integratie Communicatiedimensie 10
Lessons learned Voorbeelden: multiple representations collaborative learning interactive learning active learning (problems, tasks, activities) constructivist principles: authentic learning 11
12 Multiple representations: Web-based teaching & training in Neurosurgery Online leren en informatiepresentatie
13 Screendump from the Breast Cancer Detective Game (
14 Application of CAVE technology; walking in bone structure Kral (2004)
15 Online leren en informatieorganisatie
16
17
18
Active learning: Optics labs and chemistry labs at a distance (Stanford University) 19
20 ICT fosters information organisation Pallikarakis (2005) - web-based distance learning course medical image processing; concepts at three levels of complexity: high satisfaction levels, projected usefulness and less time spent. BUTsufficient prior knowledge needed. Available studies suggest positive student attitudes and report relevant learning gains. But, be aware of prerequisite level of prior knowledge.
21 Online leren informatie-integratie Ingebouwde toetsing Computersimulaties; Game-based aanpakken.
22 ELERA-system (
23 Nelson et al., 2005: Simulation nursing at home
Online leren: communicatiedimensie
Online samenwerkend leren Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 25
26
27 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker
28
29 Exchange
30 Leereffect Wel of geen rollen
Conclusies Ga uit van een gezonde definitie van leren Bekijk goed welk aspect van leren je wenst te ondersteunen Focus op (1) Informatieverwerking en (2) Samenwerkend leren 31
Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB