Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB 23 02 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Collaborative writing Building a Taxonomy and Nomenclature of Collaborative Writing to Improve Interdisciplinary Research and Practice.
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Smart Style on the Semantic Web Lynda Hardman CWI, Multimedia and Human-Computer Interaction TU/e, Multimedia and Internet Technology.
1 Co-Design at Chess-iT Guus Bosman. 2 Afstuderen bij Chess Net.Footworks tot augustus 2003 Afstuderen augustus 2003 tot maart 2004 Chess full-time vanaf.
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Case5: No-Audio Game: from design document to first prototype Tom Ramakers Cmd gad 30/05/2012.
Copyright © 2008 Tele Atlas. All rights reserved. Zet uw Business Data op de kaart: Locaties in eTOM ®
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
High quality internet for higher Education and Research 1 TF-LCPM: Exchanging new ideas New ideas within SURFnet Sharing with other NRENs
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
HIV, work and stigma 2013, Kerkrade Ronald A.M. Brands LLM Policy officer on Social and Legal advocacy.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Rob Elsinga Business Group Lead Information Worker Microsoft Nederland Samenwerken op Afstand.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
1 HOORCOLLEGE Customer Relationship Management
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Prof. dr. Martin Valcke Universiteit Gent Seminarie AUgent
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Specialismen Analyse en verificatie van protocollen Analyse van Petri-netten Component-specificatie Web-based information systems (Query)talen voor Web.
Enterprise Application Integration Walter Moerkerken Ilona Wilmont Integratie Software Systemen 8 mei 2006.
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
ONDERWIJS Voettekst: aanpassen via Beeld (Office 2003 of eerder) of Invoegen (Office 2007 of later), vervolgens 'Koptekst en voettekst'
IOP and Vrije Universiteit1 Example of bad interface  Windows: Use Start to Stop.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
DE UNIVERSITEIT VAN DE 21STE EEUW ZAL OPEN ZIJN OF NIET ZIJN Dirk Van Damme Head of the Innovation and Measuring Progress division – OECD/EDU.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
1 Van Harvard naar MIPS. 2 3 Van Harvard naar MIPS Microprocessor without Interlocked Pipeline Stages Verschillen met de Harvard machine: - 32 Registers.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Computer-Mediated Communication Master IK, CIW, MMI L.M. Bosveld-de Smet Hoorcollege 1; di. 7 sept. 2004;
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
D-LUCEA Database of the Longitudinal Utrecht Collection of English Accents Hugo QuenéRosemary Orr UiL OTSUCU Universiteit Utrecht CLARIN-NL Call 3 Kickoff.
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Geo-tracking in de praktijk. Geo-tracking in de praktijk Nico Van de Weghe 28/04/12 DEPARTMENT OF GEOGRAPHY Geomatics ‣ 3D Data Acquisition ‣ CartoGIS.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Dutch ELP-project Development of Dutch ELP-project since last meeting 25 September 2004 Graz/Österreich.
Sketchpad - Introductie Mens en computer kunnen snel converseren door medium van line drawings Hexagons als één symbool (Ring Structure) Verschil met potlood.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Link Popularity Het principe van linkpopulariteit kun je als volgt samenvatten: hoe meer webpagina's er naar een bepaalde webpagina linken, des te belangrijker.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
ZijActief Koningslust
Two Year Pathway Initiative Hagerstown Community College ADN Program
Transcript van de presentatie:

Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB

Structuur Waar staat online « leren » voor? De vraag naar een adequate « pedagogy » «Wat is leren? » Good practices Conclusies 2

Ga uit van een gezonde definitie van leren Bekijk goed welk aspect van leren je wenst te ondersteunen Focus op (1) Informatieverwerking en (2) Samenwerkend leren 3

4 Online leren Geïntegreerd gebruik van Informatie- en communicatietechnologieën –Logistiek –Administratie –Leren en onderwijs (Laurrilard (2005, p.72)

Online leren internet access to digital versions of materials unavailable locally internet access to search, and transactional services interactive diagnostic or adaptive tutorials interactive educational games remote control access to local physical devices personalized information and guidance for learning support simulations or models of scientific systems communications tools for collaboration tools for creativity and design virtual reality environments for development and manipulation data analysis, modeling or organization tools and applications electronic devices to assist disabled learners 5 Informatie- technologie Communicatie- technologie

Online leren Research literature not univocal: “Whilst the benefits of eLearning are highly prophesized, the many implications of implementing an eLearning program require careful consideration” O’Neill, Singh and O’Donoghue (2004) 6

Online leren “the creation of sound pedagogic practice is often flawed or missing completely and activities constructed service the technology rather than student or learner progression or association.” O’Neill, Singh and O’Donoghue (2004) 7

8 Meta-analysis: Online leren Kulik (2003): potential of ICT not yet clear and findings of evaluative studies conflicting. Research overviews: ambiguous results Burns & Ungerleider, 2003; Cox et al., 2004, Educational Testing Service, 2002; Liao, 2005: Murphy et al., 2001; Schachter, 1999; Shlechter, 1991; Siegel, 1994; Waxman et al., 2002; Waxman et al., 2003 Letterie (2003): “Few studies of good design clearly demonstrate improvement in medical education over traditional modalities. There are no comparative studies (…) that demonstrate a clear-cut advantage. Future studies of computer- assisted instruction that include comparisons and cost- assessments to gauge their effectiveness over traditional methods may better define their precise role (ibid, p.849).”

9 Presentatie informatieVerwerken informatieIntegreren informatie MM presentatie Zintuiglijk Geheugen Werk- Geheugen Lange Termijn Geheugen Woorden Beelden Gehoor Gezicht Geluid Beeld Verbaal Model Visueel Model Voorkennis Integratie Organisatie Mayer (2001) and Paivio (1986)

Lessons learned Informatiedimensie: -Informatiepresentatie -Informatieorganisatie -Informatie-integratie Communicatiedimensie 10

Lessons learned Voorbeelden: multiple representations collaborative learning interactive learning active learning (problems, tasks, activities) constructivist principles: authentic learning 11

12 Multiple representations: Web-based teaching & training in Neurosurgery Online leren en informatiepresentatie

13 Screendump from the Breast Cancer Detective Game (

14 Application of CAVE technology; walking in bone structure Kral (2004)

15 Online leren en informatieorganisatie

16

17

18

Active learning: Optics labs and chemistry labs at a distance (Stanford University) 19

20 ICT fosters information organisation Pallikarakis (2005) - web-based distance learning course medical image processing; concepts at three levels of complexity: high satisfaction levels, projected usefulness and less time spent. BUTsufficient prior knowledge needed. Available studies suggest positive student attitudes and report relevant learning gains. But, be aware of prerequisite level of prior knowledge.

21 Online leren informatie-integratie Ingebouwde toetsing Computersimulaties; Game-based aanpakken.

22 ELERA-system (

23 Nelson et al., 2005: Simulation nursing at home

Online leren: communicatiedimensie

Online samenwerkend leren Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) 25

26

27 Rollen: een voorbeeld Inhoudelijke rollen: –Apotheker –Apotheker assistent –Theoreticus –Onderzoeker –Stagiair Communicatierollen: –Moderator –Vragensteller –Samenvatter –Bronnenonderzoeker

28

29 Exchange

30 Leereffect Wel of geen rollen

Conclusies Ga uit van een gezonde definitie van leren Bekijk goed welk aspect van leren je wenst te ondersteunen Focus op (1) Informatieverwerking en (2) Samenwerkend leren 31

Wat en hoe kunnen we online aanleren (en wat niet)? Prof. dr. Martin Valcke Leren Over Leren VOV – HUB