Experimenteel onderzoek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan je de betekenis van de afkortingen in s = v x t benoemen
Advertisements

Samenvatting Verbanden.
- Hoe noem je uitkomsten?
havo A Samenvatting Hoofdstuk 2
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Gelijkmatige toename en afname
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
Kwalitatief en kwantitatief verband
Elektrische schakelingen
Snelheid.
Hoe teken je een goede grafiek: bovenbouw
Een manier om problemen aan te pakken
Experimenteel onderzoek
Samenvatting Newton H2(elektr.)
Tabellen Metingen schrijf je meestal op in een tabel
Proefwerk Natuurkunde 4VWO
Welkom in klas 4V Docent: R. Majewski
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 2
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Het proefverslag Van de calorimetrie-proef (proef 4) moet een proefverslag worden gemaakt. De studenten die proef 4 hebben gedaan in de week van 29 sept 
1212 /n Metingen aan de hoogte van een toren  D  wordt gemeten met onzekerheid S  =0.1 o. Vraag 1: Op welke afstand D moet je gaan staan om H zo nauwkeurig.
havo B Samenvatting Hoofdstuk 5
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Bewegen Hoofdstuk 3 Beweging Ing. J. van de Worp.
Hoofdstuk 6 – Tabellen en grafieken
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Meetonzekerheden In de natuurkunde moet je vaak een grootheid meten
Van meting naar diagram
havo A Samenvatting Hoofdstuk 3
H1 Experimenteel onderzoek
Natuurkunde Paragraaf 3.4 & 3.5
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
–20 4 –2b opgave 20 –160ab · –200b = 8ab · –20 = –20 · 10b = 4 · –5 =
Procenten 3 havo.
A Datum: Namen Titel: (kort en bondig) Onderzoeksvraag: Hypothese:
Rekenen Hoofdstuk 9.
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Vergelijkingen oplossen
Omgekeerd evenredig Het inhuren van een band voor een schoolfeest kost € 600. Hoe meer leerlingen er komen, hoe minder je per leerling betaalt. a: aantal.
1.6 DIAGRAMMEN: Van kromme naar rechte
Natuurkunde in de tweede klas
6 Vaardigheden 6.1 Rekenvaardigheden Rekenen in verhouding
Samenvatting.
Rekenen & Tekenen sciencmc2.nl.
Conceptversie.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 1: Beweging in beeld.
Hoofdstuk 3 Lineaire formules en vergelijkingen
Grafiek van lineaire formule
Grafiek van lineaire formule
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Hoe maak je een grafiek? Tabellen & Diagrammen.
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
Onderzoek Basisstof 6.
Kun je vertellen wat de samenhang is tussen massa (m), Volume (V) en
Welke diagrammen er zijn
Grafieken en formules 1-1 puntgrafiek, horizontale en verticale lijnen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 6
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
2 vmbo-t/havo Samenvatting Hoofdstuk 1 (vmbo-T)
Kan je zelf een geschikte schaalverdeling maken
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Transcript van de presentatie:

Experimenteel onderzoek Newton - VWO Experimenteel onderzoek Samenvatting

Soorten onderzoek experimenteel onderzoek literatuuronderzoek - de opzet van een experimenteel onderzoek hangt af van het onderzoeksdoel literatuuronderzoek - over een bepaald onderwerp wordt een groot aantal bronnen geraadpleegd om informatie te verzamelen over onderzoek dat al is uitgevoerd ontwerpen - bij het ontwerpen van een nieuw apparaat wordt de ontwerpcyclus uitgevoerd

Experimenteel onderzoek Onderzoeksdoelen: zoals bij: theorie bevestigen of verwerpen Faraday en elektromagnetische inductie theorie bijstellen koude kernfusie blijkt niet mogelijk effect optimaliseren ontwikkeling klapschaats eigenschappen vaststellen vergelijking gloeilamp - spaarlamp materialen zoeken ontdekking supergeleiding bij -170 °C

Tabellen Meetresultaten geef je overzichtelijk weer in een tabel in de eerste kolom zet je de onafhankelijke grootheid, de grootheid die je zelf instelt in de tweede kolom komt de afhankelijke grootheid, dus die daardoor verandert boven de kolom zet je de afkorting van de grootheid en de eenheid tussen haakjes meet je meer dan twee grootheden, dan gebruik je ook meer dan twee kolommen een grootheid die je niet verandert vermeld je boven (of naast) de tabel

Diagrammen (1) Voor het tekenen van diagrammen zijn een aantal afspraken gemaakt: geef de meetresultaten zo nauwkeurig mogelijk weer zet de grootheden en eenheden bij de assen zet de onafhankelijke grootheid op de horizontale as zorg ervoor dat het meetgebied langs beide assen ongeveer even groot is geef een meetpunt aan met een duidelijke punt het verband geef je aan met een rechte lijn of een vloeiende kromme lijn die zo goed mogelijk bij de meetpunten aansluit

Diagrammen (2) gebruik een scheurlijn als het meetgebied beperkt is noem bij de verwijzing eerst de afhankelijke en daarna de onafhankelijke grootheid, b.v. d,F-diagram Als een variabele niet in een getal is uit te drukken is een staafdiagram overzichtelijker Aflezen binnen het meet- gebied heet interpoleren, erbuiten heet extrapoleren

Meetonzekerheid De meetonzekerheid wordt veroorzaakt door het meetinstrument de meetmethode de meetomstandigheden Bij een analoog meetinstrument bepaalt het meetbereik de meetonzekerheid, deze is de helft van de afstand tussen de streepjes op de schaalverdeling Meetmethode: bv bij een stopwatch kan men met de hand of automatisch starten en stoppen Meetomstandigheden: het is soms moeilijk om een bepaalde grootheid constant te houden, bv de rem- kracht bij een onderzoek naar snelheid en remweg

Significante cijfers Cijfers in een berekening of antwoord die echt betekenis hebben noemt men significante cijfers De machten van 10 tellen daarbij niet mee Bijvoorbeeld: 0,075 = 7,5·10-2 2 significante cijfers En zo is: 750 = 7,50·102 3 significante cijfers Bij afronden van de uitkomst van een berekening moet je afronden naar het kleinste aantal significante cijfers: 12·16,3(=195,6)=2,0·102 Bij optellen en aftrekken moet je afronden naar het kleinste aantal cijfers achter de komma: 120,4-36,125(=84,275)=84,3

Evenredige verbanden In een diagram zie je snel het verband tussen twee grootheden, daarmee is vaak de formule af te leiden In de drie diagrammen zie je achtereenvolgens: m en V zijn recht evenredig m=ρ·V tussen R en T is een lineair verband R=a·T+b p en V zijn omgekeerd evenredig p·V=c

Kwadratisch en wortelverband Er zijn nog drie andere verbanden: s en vb zijn kwadratisch evenredig I en r zijn omgekeerd kwadratisch evenredig bij T en ℓ spreekt men van een wortelverband Bij de diagrammen zijn de formules: s=c·vb2 I=c/r2 T=c·√ℓ

Coördinatentransformatie Een mogelijkheid om te controleren welk verband er tussen twee grootheden is, is het uitvoeren van een coördinatentransformatie Daarmee kun je van het diagram een stijgende rechte lijn door de oorsprong maken omgekeerd evenredig: teken het y,1/x-diagram kwadratisch verband: teken het y,x2-diagram omgekeerd kwadratisch: teken het y,1/x2-diagram wortelverband: teken het y,√x-diagram