Reflecteren en een knoop

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visie op verplegen  .
Advertisements

AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Verrichtingen getal Eddy Reynders, huisarts, 2009.
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Co-schap Ouderenzorg in het Catharina Ziekenhuis Afdeling Geriatrie
Rob Schoumakers Verpleegkundig Specialist Cardiologie RN || M-ANP
Intercultureel vakmanschap
Reflecties vanuit de medische praktijk
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
De dienst klinische psychologie in een psychiatrisch ziekenhuis
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
Leren dienstdoen op de huisartsen post Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Palske Zandstra CPV Maxima Medisch Centrum Eindhoven
Terug naar huis José van der Weide, projectleider NAH Pluryn
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Patiëntveiligheid en medische fouten
Frontlijnaanpak in Leeuwarden
P RAKTIJKONTWIKKELING, ONDERZOEK EN BELEID Instrumenten voor een effectievere jeugdzorg Chaliny Dever 1 BaSWa Info Vaardigheden.
Klinisch verloskundigen Opleiden op de werkvloer Erik van Bruggen GZ psycholoog.
Welkom bij Maastricht University.
Opleiden in algemene competenties
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Training Gedeelde Besluitvorming voor medisch oncologen
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Professional of niet? Nelleke Rietveld
STOPPEN MET DIALYSEREN
Reflecteren.
Diabetesrevalidatie UMCG
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Professionele Ontwikkeling een longitudinaal proces Symposium Een nieuwe bachelor curriculum 2015 Saskia Peerdeman, neurochirurg Examinator PO.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Vanuit overtuiging een patiënt laten participeren
Discrepantie patiënt en dokter
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Prof. dr. Maas Jan Heineman
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Jan Schuling Henkjan Gebben Floor Haaijer-Ruskamp
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
1. Uitgangspunten van de behandeling
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Antibioticaresistentie en teamleren
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Drie vormen van gedrag:
Transcript van de presentatie:

Reflecteren en een knoop Joris Slaets UMCG

Een knoop

Rationale voor de competentie reflecteren Bij gezonde mensen is > 20% (?) van het gedrag irrationeel. In dat gebied kan professioneel gedrag als arts en persoon falen. Dat is niet op te lossen met medische kennis en vaardigheden. Reflecteren heeft een concreet onderwerp: bijvoorbeeld medische besluitvorming.

Reflecteren over concrete leerervaring Professionaliteit is het gevolg van kritische reflectie op functioneren, niet van ervaring Leren van ervaringen vereist reflecteren Reflecteren is goed voor de professionaliteit van supervisor en AIOS

Een consult is een ontmoeting tussen twee personen: observeren performance competence dokter persoon met hulpvraag Overdracht en negatieve tegenoverdracht leidt tot slechte performance en irrationeel gedrag. Een consult is een ontmoeting tussen twee personen: observeren

Persoonlijke reflectie Grondhouding Patiënt / familie context vaardigheden kennis persoon Persoonlijke reflectie Grondhouding Patiënt / familie Collega, verpleegkundige Overdracht en negatieve tegenoverdracht leidt tot slechte performance en irrationeel gedrag.

Honderde miljoenen nog geen reflectie Ab Osterhaus kreeg de valorisatieprijs van de overheid!

Praktijk voorbeeld: kansen voor reflectie Behandeling: 80 jarige vrouw met ovarium carcinoom Chirurgie + chemo Chemo Niets doen aan tumor behandeling? Waarden: thuis blijven, verlenging leven niet relevant, menselijk slot (value labels staan niet in richtlijnen) Reflecteren /M/W/C/S: niet-oordelende grondhouding dokter betekenis best beschikbare kennis voor deze patient? reflecteren met patiënt

Besluitvorming <10% van de 1000 opgenomen consulten voldeed aan het absolute minimum voor gemeenschappelijke besluitvorming (Clarence Braddock, Stanford)

Paternalistisch gedrag tot eind 20e eeuw Me doctor, me god. Do as I say, or find another doctor.

Paternalistisch gedrag 21e eeuw Me doctor, me god. Do as I say, or find another doctor. But let me tell you everything that can go wrong to make my lawyer happy.

Kwetsbaarheid: hogere eisen aan reflectief vermogen Ab Osterhaus kreeg de valorisatieprijs van de overheid!

Kwetsbaarheid Ab Osterhaus kreeg de valorisatieprijs van de overheid!

Normative shared decision making Wij zijn een team. Laten wij samen besluiten en ons best doen om wat voor u belangrijk is te integreren met de best beschikbare kennis.

Voorbij kennis en evidence “making sense of” In relatie tot alle competenties: Medisch handelen Wetenschap Samenwerken Maatschappelijk handelen Communiceren Organiseren

Nu even geen onderzoek Extra video poli KPB’s

Contact met zaal Pointer gebruiken bij lastige dia Verhouding focus / context Je opmerking over de power klopt niet Eigen mening Weten wanneer je advies moet vragen

Grondhouding Persoonlijk Patiënt Professional Je moet aan een ervaring betekenis verlenen , making sense of it, om ervan te leren. De beoordeling van de betekenisverlening moet parallel lopen aan de beoordeling van het gedrag. De beoordeling van de betekenisverlening moet parallel lopen aan de beoordeling van het gedrag.