De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over grootschaligheid, kleinschaligheid en de inhoud van de zorg
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
Neem een hond!!. •Zoek je iemand, die je krant brengt zonder eerst de sportpagina er uit te scheuren
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
WERKOVERLEG Sector techniek
Mantelzorg: zwakke schakel of ijzersterke verbinding in de zorgketen?
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
De patiënt en de staaroperatie
Bier beter dan een vrouw?
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
USBO Universiteit Utrecht Een vermarkte gezondheidszorg Wat is daar mis mee? Korenbeurs lezing, Arnhem Margo Trappenburg USBO
Margo Trappenburg USBO (UU)
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Patiëntenemancipatie Wanneer is het genoeg?
Zorglandschap: IJstijd of Paradijs Mei 2012 Eke Zijlstra.
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
Escaleren kun je Leren 
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Margo Trappenburg USBO
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Nieuwe tijden, oude waarden
De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Hoofdstuk 7: Nederland een rechtsstaat Hoe worden rechten gegarandeerd?
‘Beschouwing’ over samenwerking

Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Wat willen we vandaag doen?
Branche in Zicht Kantoorpresentatie Juli september Inhoud  Wat is Branche in Zicht (BiZ)?  Wat levert BiZ ons kantoor op?  Wat levert.
Branche in Zicht (BiZ) Kantoorpresentatie Maart
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
PowerPoint bij vaardigheid onderwijs voor de huisartsopleider op een paralleldag.  Anke ten Have april 2011.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Heeft u het vermogen om met uw vermogen om te kunnen gaan? Jaap Koelewijn Mei/juni 2014.
Opdracht: brief aan de redactie van een krant.  Graag wil ik volgende ten sprake brengen.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Gentle Teaching.
Thema werken De woorden die je vandaag leert:
Ga dan op weg… De missie van de Verlosser
ZorgSaam Kliniek Hulst. Ontstaan ZorgSaam Kliniek Hulst ± 1986: Politieke belofte bouw dagbehandelingsunit bij de polikliniek Hulst. Wens om huisartsenpraktijken.
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
Opvoedingsstijlen met een risico.
Participatiesamenleving Consequenties voor huisartsen Margo Trappenburg Rotterdam, 6 april 2016.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Vanuit de relatie met God bouwen aan relaties. 1 mei 2016.
1 Serie leerdiensten ‘Tucht’ 1.Basis en doel 2.Voorwaarden voor goed functioneren 3.Praktijk Waarom tucht? -Heiligheid van de gemeente -Behoud van de zondaar.
Jean Schepers. Jean Schepers is een patiënt met chronisch hartfalen, reeds jaren door ons gekend. Wanneer hij voor de zoveelste maal is opgenomen in het.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
‘Dit vind ik ervan!’ 2.0 Cliënten vertellen wat zij belangrijk vinden
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
ASGB-symposium voor de startende arts
Het uitbesteden van overheidstaken aan de particuliere sector
De ethiek van de publieke sector
Transcript van de presentatie:

De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg

Professional oude stijl  Weet het beter dan de patiënt/leerling.  Behandelt/onderwijst op ‘sfeereigen criteria’ (verdienste, behoefte)  Is geen zakenman, maakt geen reclame.

“Iemand, die geen roeping voelt voor het geneesheerschap, kan het niet ten volle goed uitoefenen. Geneesheer zijn wil zeggen dienaar zijn, dienaar van den zieken mensch.” “Een beroep als het onze moet niet met dat van een handelsman over één kam geschoren kunnen worden; een medicus die graag reclame maakt doet beter, evenals zijn collega, wien het alleen om geld verdienen te doen is, in den handel te gaan, waar zijn karakter en gaven meer tot hun recht kunnen komen dan in de medische praktijk.” “Zoo nadrukkelijk mogelijk moeten wij aanstonds als onze meening hier neerschrijven, dat wanneer een arts, in welke mate of in welk opzicht dan ook, er toe meewerkt om de aandacht van het publiek op zich te vestigen, hij een daad begaat die strijdt met de eerste beginselen van de medische ethiek.” Gedragsregels voor artsen 1936

Professional oude stijl  Weet het beter dan de patiënt/leerling.  Behandelt/onderwijst op ‘sfeereigen criteria’ (verdienste, behoefte)  Is geen zakenman, maakt geen reclame.  Is zuinig met publieke middelen.  Verbetert tussen de bedrijven door.

Professional nieuwe stijl  Gaat uit van de vraag van de ‘klant’.

Professional nieuwe stijl houdt rekening met oneigenlijke criteria “Onlangs ontving de NPCF een bericht dat een ziekenhuis voorrang geeft aan verzekerden van een voorkeursverzekeraar. Verzekerden van deze zorgverzekeraar worden binnen een paar dagen geholpen. (..) Het ziekenhuis mag afspraken maken met zorgverzekeraars over levertijden. (…) Het mag er echter niet toe leiden dat andere verzekerden langer moeten wachten op hun behandeling.” Ongelijkheid tussen patiënten … Op de website van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie

Professional nieuwe stijl  Moet zijn marktaandeel beschermen.  Investeert in uiterlijk vertoon.  Moet permanent nadenken over zijn functioneren.

Professional nieuwe stijl  Gaat uit van de vraag van de ‘klant’.  Moet rekening houden met oneigenlijke criteria (bv. verzekeringsstatus).  Moet marktaandeel beschermen en klanten binnenhalen.  Investeert in uiterlijk vertoon.  Is veel tijd kwijt met meten, registreren en verbeteren.

Burger oude stijl  Afhankelijkheid.  Bang voor consequenties van vragen en klagen.  Beziet eigen behoeften in relatie tot die van anderen.  Vertrouwt professionals.

Burger nieuwe stijl  Is niet afhankelijk, stapt op als het hem niet zint.  Zij die niet klagen en vragen worden overgeslagen.  Kiest zorg en onderwijs op eigen individuele maat. Heeft recht op het beste voor zichzelf.  Wantrouwt professionals.

Stand van zaken  De moderne professional en de burger nieuwe stijl bestaan nog maar gedeeltelijk (cijfers Nederlands Huisartsen Genootschap, Inspectie rapporten, SCP cijfers).

Het grote meedenken

Patroon  Wantoestand wordt ontdekt en bekritiseerd.  Kritiek wordt direct omarmd door institutie/elite. Aanpassing vindt plaats.  Kritiek gaat door.  Institutie blijft aanpassen als het allang niet meer nodig is.