De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU) www.margotrappenburg.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regie in eigen hand Symposium seniorenbelangen HSL 24 oktober 2012
Advertisements

LU MC Integratie ICT in simulaties 19 juni 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt S. Eggermont J.P.A. Broeren.
MARGO TRAPPENBURG Doelmatigheid in de spreekkamer
Meten en weten: de keerzijden Lezing voor IKR Symposium, Bergen op Zoom, Margo Trappenburg USBO (UU)
Genoeg is genoeg Over de grenzen van patiëntenemancipatie Margo Trappenburg De Balie, 26 september 2009.
Ontwikkeling van toeristengebieden
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Terug naar de jaren vijftig Althans een beetje Margo Trappenburg.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
Verborgen vormen van pesten
Oog voor cosmetiek rondom een borstsparende behandeling.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
LI in de gezondheidszorg UMC St Radboud Ziekenhuis
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Het veld en de beterweters
Kwaliteit van leven en klachten na prostaatkanker; resultaten uit de regio Dr. Floortje Mols.
Van oude en nieuwe patiënten Gastcollege IGZ Margo Trappenburg 2 juni 2010.
Marktwerking en beroepsethiek Margo Trappenburg Hoorn, 31 mei 2011 USBO Universiteit Utrecht.
Meertalig opvoeden Elke Burkhardt.
De belegering van de publieke sector Margo Trappenburg UU en EUR.
Studieadviseurs Technische Geneeskunde
Welkom in VUmc Drs. Aphrodite Jacobs, planning Master, oktober 2012
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Zingevingsvragen (h)erkennen vragen van wie?
De toekomst van de patiëntenbeweging 9 april 2011 Margo Trappenburg.
Verantwoordingsoverlast
Iatrogenese bestrijden Kan best. Maar willen we het ook? Margo Trappenburg 15 oktober 2012.
Zelf doen in de zorg Utrecht, Margo Trappenburg.
Kleine kwaliteit CWZ Nijmegen, 14 oktober 2010 Margo Trappenburg.
Vraaggerichtheid als beoordelingscriterium Margo Trappenburg USBO (UU) iBMG (EUR)
Kwaliteit en veiligheid Het patiëntenperspectief
De BVN: waarom ook al weer? Margo Trappenburg. “Ziekenhuizen waren rond het jaar 1900 schoner dan nu.” Dat zei oud-inspecteur Herre Kingma van de Inspectie.
Lezing voor Divosa 12 juni 2009 Margo Trappenburg
Nieuwe tijden, oude waarden
Nationaal congres Palliatieve zorg
Patiëntenorganisaties: heden en toekomst Margo Trappenburg Universiteit Utrecht/Erasmus MC.
Patiëntenemancipatie: de schaduwzijden Margo Trappenburg Lelystad, 19 maart 2009.
Maatschappelijke ontwikkelingen en de zorgprofessie
Medische zorg naar medische behoefte Blommesteingroep Putten, 25 mei 2009 Margo Trappenburg.
De patiënt als zelfmanager: mag het een tandje minder? Maastricht, 13 juni 2008 Margo Trappenburg.
Realistische dromen Margo Trappenburg 11 oktober 2010.
De ethiek van de publieke sector Den Uyl lezing 2006 Margo Trappenburg.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
LU MC Demonstratie Virtuele Patiëntstatus 24 oktober 2001 P.M. Bloemendaal E.M. Schoonderwaldt.
Nummer een. Waarom gaat het toch altijd om wie het beste is Kijkt iedereen altijd naar nummer één Is er iets dat ik niet snap Is er iets dat ik soms mis.
Zorgdragen voor anderen: wat komt er in de praktijk van terecht? Femmianne Bredewold 3 oktober 2014.
 3SIGN  Studievereniging tegenover studentenvereniging  Uitleg over gehouden enquêtes.
Kijk uit met de participatiemaatschappij
De toekomst van het sociale werk Margo Trappenburg 9 december 2014 HAN, Nijmegen.
De huisarts vanuit patiëntenperspectief Margo Trappenburg iBMG/ErasmusMCUSBO/UU.
Professionaliseren of deprofessionaliseren
Human Capital Management als de core business van de HR professional ! Donderdag 7 april 2011 Parkstad Limburg Theaters Heerlen.
Screenen voor afhankelijkheid Peggy van der Pol Nienke Liebregts Dirk Korf Wim van den Brink Margriet van Laar Ron de Graaf.
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Johan Krijgsman (Nictiz) Grafisch werk door Roel Schenk (Nictiz)
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Ingrid Faber MCA Dialyse1 SEKSUALITEIT&OUDEREN See no evilHear no evilSpeak no evil.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
De kennis van patiënten Jeannette Pols Empirische ethiek in de zorg
WRR symposium 13 maart Margo Trappenburg
Rouw bij ouders van drugsgebruikende jongeren
De ethiek van de publieke sector
Liever bekwaam dan aardig?
Transcript van de presentatie:

De patiënt in het echt Margo Trappenburg iBMG/Erasmus MC USBO (UU)

Nota patiëntenbeleid 1981  Positief over algemene patiënten-organisaties.  Positief over consumentenorganisaties.  Negatief over organisaties die zich bezighouden met zowel patiënten als professionals (bv. Kruisverenigingen, ziekenfondsen, vrouwenverenigingen) Staatssecretaris Veder-Smit

Nota patiëntenbeleid 1981  Negatief over categoriale patiëntenorganisaties. In die organisaties is “veelal geen sprake van een anti-professionele houding”.  De overheid wil geen patiënten maar kritische zorgconsumenten. Staatssecretaris Veder-Smit

Kritische zorgconsumenten  Willen kwaliteitsinformatie  Zoeken naar ranglijstjes op internet

Kritische zorgconsumenten …  Zien de beperkingen van die ranglijstjes en willen daar weer controle op.  Willen zelf beslissen over behandelingen.  Zijn mondig en eisen het beste voor zichzelf.

De patiënt in het echt  Drie bestuurskunde studenten doen onderzoek in de zorg.  Dirk op de afdeling interne geneeskunde.  Irene en de vragenlijst.  Hijke in het verzorgingshuis.

De patiënt in het echt  Is vaak oud, zwak, kwetsbaar en heel erg ziek.  Is lang niet altijd mondig.  Is lang niet zo afkerig van paternalisme als wordt verondersteld.

De patiënt in het echt  Snapt best dat niet alle artsen excellent of bovengemiddeld kunnen zijn.  Wil alleen het allerbeste als dat zijn enige kans op redding is.

Accepteert in zo’n geval waarschijnlijk ook een dokter zonder empathie en bedside manners House MD (SBS 6 donderdag avond)

De patiënt in het echt betwijfelt of dit doorverwijzen lukt in tijden van vermarkting en concurrentie. Cartoon uit Medisch Contact

De patiënt in het echt  Heeft vaak oog voor de belangen van andere patiënten.  Moet de patiënt in het echt worden opgevoed tot kritische zorgconsument? Willen we dat nu echt?