Asfalt en bitumendag 2010
Aanbrengen ZOAB in de winter Robbert Naus Dura Vermeer Divisie Infra B.V. Rinus Kok KWS Infra B.V.
Aanleiding
Aanleiding DVS project “Asfalteren onder het vriespunt”: ZOAB vervangen onder winterse omstandigheden zonder kwaliteitsverlies Kritische parameters: productie transport hechting / kleven spreiden / verdichten bescherming mens en materieel
Uitvoering KWS Infra BV en Dura Vermeer Infrastructuur BV Proefvakken 300 m ZOAB+ op A58 (onder Breda) Nacht vrijdag 19 / zaterdag 20 februari 2010
Uitvoering
Uitvoering
Uitvoering
Uitvoering
Uitvoering Temperatuur achter balk (linescanner) Walsbewegingen (GPS) Boorkernen
Conclusies Het kan, mits: Het kan, maar: goede procesbenadering kritische parameters adequate maatregelen strakke uitvoering Het kan, maar: voorkeur rijbaanbreed risicobeperking ≠ volledige risicobeheersing grenzen aangeven
Aanbevelingen Voor calamiteiten is het goed, … ‘We kunnen het’ …maar preventief onderhoud is beter! ‘Voorkomen is beter dan genezen’ Hoeveel schadeherstel is acceptabel bij planmatig onderhoud?
Bedankt voor uw aandacht!