Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 1-2-3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
Advertisements

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Welkom bij de World Vision Quiz.
WELKOM.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Een feest om naar te kijken
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep 7-8.
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Quiz Start.
Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.
Tulpen tellen Dit is een voorbeeld van een les voor leraren die kinderen willen leren tellen, aan de hand van concreet materiaal. Doel: kinderen leren.
2.2.2 paddenstoelen Vliegenzwam Eekhoorntjesbrood
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Alles wordt anders Het bos De paddenstoel.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Paddestoelen
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Wat de leerling doet Wat de docent doet
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Pythagobord.
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 1-2-3

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 2: Wie weet hoe ik heet, voor groep 1, 2 en 3. Inhoud: Algemeen Borden Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Post 2 vindt u in het gebouw naast de kapstokken (zie plattegrond). De tafel om het spel aan te spelen staat vlakbij de post. tafel

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 1-2-3’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor de post niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Infoborden Op de post willen we de kinderen het volgende duidelijk maken: Paddenstoelen hebben niet allemaal een hoed-met-steel, er zijn veel meer vormen. De sporen zitten onder de hoed op plaatjes of in buisjes, of op een andere plaats als de paddenstoel geen hoed heeft. Voor de kinderen van groep 1, 2 en 3 wordt infobord 2 (zoekkaart) niet gebruikt. Bord 1 Bord 2 Bord 3

Op het bord zijn 3 richels aangebracht. Op de bovenste staan bordjes met paddenstoelennamen. Haal deze van de richel en leg ze apart, ze worden bij groep 1-2-3 niet gebruikt. Op de andere richels staan padden- stoelenfoto’s en voorwerpen. Haal deze van de richels en leg ze op tafel. Bij alle paddenstoelen op de foto’s hoort een voorwerp dat te maken heeft met de vorm van de paddenstoel. Apart leggen

Het voorwerp en de foto worden onder elkaar op de richels gezet. Laat één van de kinderen een voorwerp kiezen, en daarna de foto van de padden- stoel die erop lijkt. Vertel zelf hoe de paddenstoel heet. Het voorwerp en de foto worden onder elkaar op de richels gezet. De volgorde waarin de voorwerpen aan de beurt komen maakt niet uit. Laat zo alle kinderen aan de beurt komen, totdat alle voorwerpen en foto’s gecombineerd zijn en op de richels staan. spons sponszwam

Alle combinaties van voorwerpen, foto’s en namen: oranje bekerzwam aardappel-bovist sponszwam waaiertje trechterzwam parasolzwam nestzwam inktzwam NB De spons is een natuur-spons, d.w.z. het skelet van een zeedier. geweizwam

Bord 3 Paddenstoelen met een hoed en een steel hebben onder de hoed bijna allemaal plaatjes of buisjes. Op de plaatjes en in de buisjes groeien de sporen. Hieruit kun- nen weer nieuwe paddenstoelen ontstaan. Paddenstoelen zonder steel maar met hoed hebben onder die hoed ook vaak plaatjes of buisjes waar de sporen groeien. Paddenstoelen die er heel anders uit zien hebben de sporen op heel andere plaatsen. Op het bord staat een overzicht voor de paddenstoelen die op bord 1 ter sprake zijn geweest.

Op de post staat een rieten mandje met daarin materiaal uit de natuur: - aardappelbovist, elfenbankje, geweizwam en nestzwam - hoed van een buisjeszwam - doosjes met sporen De namen van de zwammen staan op de doosjes.

Spel Voor de groepen 1, 2 en 3 worden de dozen met elk 6 nagemaakte paddenstoelen gebruikt. Materiaal: 6 dozen met elk 2 kleedjes en 6 nagemaakte paddenstoelen kleurendobbelsteen in dobbelbak

Geef alle kinderen een doos en laat ze de doos openmaken. Het deksel is een schuifdeksel! Het bovenste kleedje legt het kind voor zich neer. De padden- stoelen en het onderste kleedje blijven in de doos. Kies een kind uit dat mag begin- nen. Daarna komen de kinderen met de klok mee aan de beurt.

Daarna is het volgende kind aan de beurt. Het kind gooit de dobbelsteen. De paddenstoel die hoort bij de kleur die gegooid is, mag het kind op het eigen kleedje zetten. Daarna is het volgende kind aan de beurt. vliegenzwam (rood) inktzwam (zwart) champignon (wit) bekerzwam (oranje) aardappelbovist (geel) nestzwam (bruin)

Als een kind in de loop van het spel een kleur gooit waarvan de paddenstoel al op het eigen kleedje staat, gaat de beurt over. Winnaar is degene die als eerste alle paddenstoelen op het kleedje heeft staan. Als er weinig tijd is, kunt u na drie spelronden af- spreken dat iedereen de paddenstoel van de gegooide kleur op het kleedje mag zetten. Vraag tijdens het spel of na afloop of de kin- deren de namen van de paddenstoelen in het spel weten.

Werkblad groep 1-2-3 Het werkblad voor groep 1-2-3 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen, en tafel/stoelen rechtzetten. De paddenstoelenkaartjes, foto’s en voorwerpen op de richels op bord 1 zetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Wat schimmelt daar?.