R&D Team Argos-Shimano Tom´s Tech Talk Wielersymposium 2013 Tom Davids R&D Team Argos-Shimano
Inhoud Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test Materiaal Wielen & banden
Inleiding Innovaties in de wielersport Meer dan alleen trainingsuren maken Expert Team Technische ontwikkelingen Shimano Felt Pearl Izumi Uvex Vittoria
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test Materiaal Wielen & banden
Aerodynamica Luchtweerstand grootste weerstand 90% gebruik je voor het overwinnen van de luchtweerstand (fiets : lijf = 1:4) 10% rol- en wrijvingsweerstand
Aerodynamica Er zijn twee types aerodynamische weerstand: 1: Wrijving van de luchtmoleculen 2: Energieverlies door onderdruk en wervelingen in het zog
Aerodynamica 72% laatst 69% 3e 70% 2e 100% kop
Aerodynamica In een kopgroep van twee heeft de tweede renner tussen de 30 en 35% voordeel. Ook de renner op kop heeft tot 2,5% voordeel van de renner in zijn wiel vanwege het kleiner worden van de zuigende werking Zorg dus dat je zo lang mogelijk bij elkaar blijft!
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test Materiaal Wielen & banden
Wielerbaan test
Wielerbaan test Basis positie, uitersten worden gemeten. Binnen deze uitersten wordt de meest Aerodynamische positie gezocht.
Wielerbaan test Doel: Binnen uitersten meest aerodynamische positie Hoe: 2 ronden met constante snelheid - 41 km/h 43 km/h 47 km/h Wattage wordt gemeten met Srm powermeter Hoeveel energie is er nodig een constante snelheid vol te houden
Aerodynamica Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test Materiaal Wielen & banden
Windtunnel test Voordelen t.o.v. wielerbaan: Nadeel: Nauwkeuriger Zijwind simuleren Nadeel: Kosten (€800 per uur)
Beta (degrees) 5.0 10.0 15.0 Baseline Lower aero bar 2cm 37 45 17 -17 Ski band aero bar 47 41 51 50 Sharp hands 70 88 99 83 Seconden winst bij 48 km/h
Windtunnel test kleding Pearl Izumi 1z suit 17watt bij 48km/h Overschoenen niet altijd sneller
Windtunnel test Sprinthelm Winst van 6 watt bij 48 km/h. Weinig koeling.
Materiaal Inleiding Aerodynamica Wielerbaan test Windtunnel test Wielen & banden
Wielen & banden Velghoogte Aerodynamisch Stijfheid Velgbreedte Door parabolische vorm meer aerodynamisch Sluit beter aan op brede band -> minder lucht- en rolweerstand
Wielen & banden Rolweerstand Verschil in weerstand door: Ontwerp Soepel of stug Druk Binnenband Breedte Brede band bij zelfde druk heeft minder weerstand
Bedankt voor uw aandacht!